Előkészítetlen túlbuzgóságot mutat a kormány azon intézkedése, amellyel szeptembertől módosítja a hét végi kamionstop szabályait – jelentette ki Rétvári Bence, a KDNP országgyűlési képviselője. A távirati iroda tudósítása szerint az ellenzéki politikus hangsúlyozta, hogy az elhibázott lépés fő nyertesei a nemzetközi fuvarozók, ugyanakkor komoly veszteséget jelent majd a környezetnek és a közlekedésbiztonságnak. Emlékeztetett arra, hogy a módosítás szerint a nyári időszak kezdete június 15-ről július 1-jére tolódik, és szombat reggel helyett csak délután három órakor lép életbe a kamionforgalom korlátozása. Rétvári kitért arra is, hogy a kombinált – vasúti–közúti – árufuvarozás egyre aggályosabb helyzetbe kerül. Mint fogalmazott, a kormány a MÁV Cargo eladásával a MÁV Kombiterminál Kft.-t is kivonja az állami befolyás alól, miközben az unió célkitűzései között megtalálható a közúti áruforgalom visszaszorítása, és ennek vasútra, illetve a belvízi utakra terelése. – Magyarországon ezzel ellentétes folyamat figyelhető meg – húzta alá a képviselő.
Stágel Bence, az Ifjúsági Kereszténydemokrata Szövetség alelnöke mindehhez hozzáfűzte: az, hogy környezetet védő jogszabályt módosított a kormány, lényegében szerzett jogok sérelmét jelenti. Úgy vélte, e lépéssel a kormány, illetve a szaktárca csökkenti a környezetvédelem jogszabályokkal biztosított szintjét, ezért döntése az Alkotmánybíróság 1994-es határozatának szellemével is ellentétes.
– A Szabad Demokraták Szövetsége ellenzi, hogy szeptembertől megváltozzanak a nehézgépjárművek hét végi forgalomkorlátozását meghatározó szabályok – közölte a bejelentést követően a párt. Mint akkor írták, a kormány intézkedése azért elhibázott, mert a csúcsforgalmi időszak közel egy nappal meghosszabbodik, ami a szennyezőanyag-kibocsátás növekedését okozza, ezáltal sérti az állampolgárok egészséges környezethez való alkotmányos jogát. A közlemény kitért arra, hogy az alapvető egészségkárosító hatásokon túl további nemkívánatos hatásokkal is számolni lehet a magasabb hét végi zajterhelés és a fokozottabb balesetveszély miatt. Az SZDSZ megjegyezte, hogy több szakmai szervezet – így az Országos Környezetvédelmi Tanács, a Levegő Munkacsoport vagy a Magyar Vasúti-, Vízi-, Légiközlekedési Szövetség – érthető módon bírálta a módosítást környezetvédelmi és baleset-megelőzési szempontok alapján. – A kormányzat azonban úgy tűnik, más szempontokat fontosabbnak tart – emelték ki.
A Levegő Munkacsoport levélben fordult a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium államtitkárához, Puch Lászlóhoz, amelyben az említett érveken kívül arra mutattak rá, hogy a rendelet a külföldi kamionosokat hozza előnybe a hazai fuvarozókkal szemben. A kormányszóvivő a bejelentéskor azzal indokolta a változtatás szükségességét, hogy a mintegy másfél évtizede hatályban lévő jogszabályokat az időközben megváltozott körülményekhez kellett igazítani.
Döbbenetes kiesés: négygólos hátrányból fordítottak, volt újpesti lett a hős + videó
