Telik az idő, de a MÁV biztosító ügyfeleinek fogalmuk sincs, hogy mi vár rájuk. Azt sem tudják, mikor igazolhatnak át másik társasághoz, pedig többségük már alig várja, hogy maga mögött hagyja a rossz emlékű biztosítót. Az egyesület tagjai ma éjfélig fizethetik be a harmadik negyedéves díjakat, ám információink szerint a tagok közel fele nem tesz majd eleget ennek a kötelezettségének.
Pedig a nem fizetők rosszul járhatnak. Trunkó Barnabás, a Magyar Biztosítók Szövetségének főtitkára lapunknak elmondta: a határidő lejártával a nem fizetők elveszítik az egyesületi tagságukat. Vagyis biztosítás nélkül furikáznak majd az utakon. Ebben az esetben természetesen az okozott károkat is nekik kell majd állniuk. Nem beszélve a rendőri ellenőrzésekről, ahol ki is vonhatják a forgalomból a biztosítás nélküli gépkocsit. Ráadásul, akik adósok maradnak, az eddigi bónuszbesorolásukat is elveszítik, s újra az A0-s kategóriában találják magukat. Ez akár 50 százalékos díjemelkedést is jelenthet bizonyos ügyfeleknél. A nem fizetők új biztosítóhoz sem igazolhatnak, míg a régi felé nem rendezik a tartozásukat.
A főtitkár szerint sürgősen dönteni kellene arról, hogy az egyesület tagjai mikor választhatnak maguknak másik társaságot, mivel minden egyes nappal dagad a probléma, halmozódik a hiány.
A biztosítók adatai szerint évente a tagság 10-12 százaléka okoz kárt. Bár a téli hónapokban természetesen több baleset történik, így is elmondható, hogy havonta a tagság közel egy százaléka tör-zúz az utakon. Ez a MÁV biztosító 190 ezres tagságával számolva azt jelenti, hogy egy hónapos csúszás alatt közel 2000 balesetet okoznak majd a MÁV ügyfelei. Abba ráadásul jobb bele sem gondolni, mi történik akkor, ha az egyesület tagjainak közel fele be sem fizeti a tagdíjat, s a kárvallottaknak a baleset okozóján kell majd behajtaniuk a tartozást.
Jelenleg úgy tűnik, az egyesület tagjai egyhamar nem tudnak biztosat. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) pénteken kérte Veres Jánostól a tevékenységi engedély visszavonásához szükséges előzetes jóváhagyás megadását, de a pénzügyminiszter tegnap még további információkat kért, szaporítva ezzel a bizonytalan napokat. A pénzügyminiszter a tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón elmondta: csak akkor tudja előzetes hozzájárulását adni a tevékenység felfüggesztéséhez, ha kétséget kizáróan fennállnak ennek a jogszabályi feltételei.
Arra a felvetésre, hogy a kormány nyújt-e valamilyen segítséget a biztosítóval szemben felvetődött mintegy kilencmilliárd forintos kárigény rendezésében, Veres János azt mondta, a kormánynak ebben az esetben nem merül fel a felelőssége – adta hírül a távirati iroda.
Mindeközben a PSZÁF egy másik, szintén egyesületi formában működő biztosítónál, a TIR Biztosító Egyesületnél (TIR) is vizsgálatot kezdett. A felügyelet az egyesület tartalékolását ellenőrzi.
Gálffy Alice, a TIR vezérigazgatója lapunknak elmondta: nem a helyszíni vizsgálat ellen van kifogása, hanem annak időzítése ellen. A vezérigazgató szerint félreértésre adhat okot, sőt akár piaci hátrányt is okozhat, hogy a MÁV biztosító körül kialakult botrány idején a PSZÁF rögtön egy másik egyesületnél kezdi meg a vizsgálódást. Ez az ügyfelekben azt az érzetet keltheti, hogy az egyesületi formával van a probléma, holott a MÁV biztosító vesztét nem az okozta, hogy egyesületként működik, hanem a rossz tartalékkezelés és a sikkasztás. Gálffy Alice szerint amennyiben hamar lezárulna a vizsgálat, akkor nem érné hátrány őket, mivel kiderülne, hogy semmi probléma nincs az egyesületükkel, de ha a vizsgálat elhúzódik – ahogy ez általában lenni szokott –, akkor az ügyfelek bizalma gyengülhet, holott nincsen rá okuk.
A fentiekre reagálva Binder István lapunknak elmondta: nemcsak egyesületnél, hanem részvénytársaságnál is folytat jelenleg vizsgálatot a felügyelet.
Ahol minden az Alfa Romeo bűvöletében telt
