Hónapokig elhúzódhat a MÁV ÁBE-botrány

Nem fizetnek a MÁV biztosító ügyfelei. Az egyesület tagjainak közel a fele még a harmadik negyedéves díját sem fizette be, pedig a harmincnapos határidő ma éjfélkor jár le. Mindeközben a felügyelet egy másik egyesületi formában működő biztosítót, a TIR-t vette górcső alá. A PSZÁF a tartalékképzési kötelezettség teljesítését vizsgálja.

Csécsi László
2008. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Telik az idő, de a MÁV biztosító ügyfeleinek fogalmuk sincs, hogy mi vár rájuk. Azt sem tudják, mikor igazolhatnak át másik társasághoz, pedig többségük már alig várja, hogy maga mögött hagyja a rossz emlékű biztosítót. Az egyesület tagjai ma éjfélig fizethetik be a harmadik negyedéves díjakat, ám információink szerint a tagok közel fele nem tesz majd eleget ennek a kötelezettségének.
Pedig a nem fizetők rosszul járhatnak. Trunkó Barnabás, a Magyar Biztosítók Szövetségének főtitkára lapunknak elmondta: a határidő lejártával a nem fizetők elveszítik az egyesületi tagságukat. Vagyis biztosítás nélkül furikáznak majd az utakon. Ebben az esetben természetesen az okozott károkat is nekik kell majd állniuk. Nem beszélve a rendőri ellenőrzésekről, ahol ki is vonhatják a forgalomból a biztosítás nélküli gépkocsit. Ráadásul, akik adósok maradnak, az eddigi bónuszbesorolásukat is elveszítik, s újra az A0-s kategóriában találják magukat. Ez akár 50 százalékos díjemelkedést is jelenthet bizonyos ügyfeleknél. A nem fizetők új biztosítóhoz sem igazolhatnak, míg a régi felé nem rendezik a tartozásukat.
A főtitkár szerint sürgősen dönteni kellene arról, hogy az egyesület tagjai mikor választhatnak maguknak másik társaságot, mivel minden egyes nappal dagad a probléma, halmozódik a hiány.
A biztosítók adatai szerint évente a tagság 10-12 százaléka okoz kárt. Bár a téli hónapokban természetesen több baleset történik, így is elmondható, hogy havonta a tagság közel egy százaléka tör-zúz az utakon. Ez a MÁV biztosító 190 ezres tagságával számolva azt jelenti, hogy egy hónapos csúszás alatt közel 2000 balesetet okoznak majd a MÁV ügyfelei. Abba ráadásul jobb bele sem gondolni, mi történik akkor, ha az egyesület tagjainak közel fele be sem fizeti a tagdíjat, s a kárvallottaknak a baleset okozóján kell majd behajtaniuk a tartozást.
Jelenleg úgy tűnik, az egyesület tagjai egyhamar nem tudnak biztosat. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) pénteken kérte Veres Jánostól a tevékenységi engedély visszavonásához szükséges előzetes jóváhagyás megadását, de a pénzügyminiszter tegnap még további információkat kért, szaporítva ezzel a bizonytalan napokat. A pénzügyminiszter a tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón elmondta: csak akkor tudja előzetes hozzájárulását adni a tevékenység felfüggesztéséhez, ha kétséget kizáróan fennállnak ennek a jogszabályi feltételei.
Arra a felvetésre, hogy a kormány nyújt-e valamilyen segítséget a biztosítóval szemben felvetődött mintegy kilencmilliárd forintos kárigény rendezésében, Veres János azt mondta, a kormánynak ebben az esetben nem merül fel a felelőssége – adta hírül a távirati iroda.
Mindeközben a PSZÁF egy másik, szintén egyesületi formában működő biztosítónál, a TIR Biztosító Egyesületnél (TIR) is vizsgálatot kezdett. A felügyelet az egyesület tartalékolását ellenőrzi.
Gálffy Alice, a TIR vezérigazgatója lapunknak elmondta: nem a helyszíni vizsgálat ellen van kifogása, hanem annak időzítése ellen. A vezérigazgató szerint félreértésre adhat okot, sőt akár piaci hátrányt is okozhat, hogy a MÁV biztosító körül kialakult botrány idején a PSZÁF rögtön egy másik egyesületnél kezdi meg a vizsgálódást. Ez az ügyfelekben azt az érzetet keltheti, hogy az egyesületi formával van a probléma, holott a MÁV biztosító vesztét nem az okozta, hogy egyesületként működik, hanem a rossz tartalékkezelés és a sikkasztás. Gálffy Alice szerint amennyiben hamar lezárulna a vizsgálat, akkor nem érné hátrány őket, mivel kiderülne, hogy semmi probléma nincs az egyesületükkel, de ha a vizsgálat elhúzódik – ahogy ez általában lenni szokott –, akkor az ügyfelek bizalma gyengülhet, holott nincsen rá okuk.
A fentiekre reagálva Binder István lapunknak elmondta: nemcsak egyesületnél, hanem részvénytársaságnál is folytat jelenleg vizsgálatot a felügyelet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.