Külföldön olcsóbbak az Aldi termékei

Nem minden olcsó, ami annak látszik. Erről tanúskodik legalábbis az, hogy a magyar piacra idén berobbant Aldi diszkontlánc hazánkban drágábban kínálja egyes portékáit, mint az anyaországban. Mostanra véget ért a bevásárlóturizmus kora, nyugati szomszédaink ugyanis nem jönnek ide vásárolni, mondván: Magyarország túl drága lett számukra.

2008. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Drágábban adja portékáit a németországi Aldi nálunk, mint az anyaországban. Több összehasonlítás szerint a Magyarországon is forgalmazott termékek egy részét odakint 50–100 százalékkal olcsóbban kínálja a vevőknek az üzletlánc. Ráadásul összességében a magyarországi versenytársak által diktált árszínvonaltól sem igen tér el az Aldi, miközben a cég hazai megjelenésétől a szokásosnál alacsonyabb árakat várt a piac. Az Aldi áprilisi nyitása után néhány hónappal szakértők már megállapították: az árak ugyan nem robbantak, viszont az utóbbi években árérzékennyé vált piacunk feldarabolása folytatódik, ahogy a multik harca is a vékony magyar pénztárcáért.
Már a Nielsen piackutató vállalat is megállapította az Aldi magyarországi nyitásakor, hogy az olcsóság mégsem olyan jellemző a láncra, mint ahogy azt a cég vallja, s a német diszkont árszínvonala nem alacsonyabb a többi hálózaténál. Egyes vélemények szerint hazánkban lényegében kartelleznek a kereskedelmi cégek, mivel pár forintos eltéréssel ugyanazon az áron adják árucikkeiket, így tartva sakkban a teljes piacot.
Egy összehasonlítás szerint például az Aldi itt kínált élelmiszertermékei átlagosan 100–150 százalékkal kerülnek többe, mint a kinti egységekben. A cég magyar és külföldi honlapját böngészve mi is találtunk egy jelentős eltérést. Míg nálunk akciósan 399 forintos áron adják a görög specialitás néven kínált önteteket, addig kint ugyanez a termék – a mostani euró/forint árfolyammal átszámolva – 228 forint körül kapható. Az Aldi „minőségi és olcsó” kínálata ráadásul csekély kivételtől eltekintve ismeretlen a magyar vásárló számára: polcain saját márkás importterméket vagy egyszerűen név nélküli, bérgyártatásban készült árucikkeket árusít. Szerettük volna megtudni az Alditól, milyen árpolitika szerint állítja össze itteni kínálatát, s miként tevődik össze a magyarországi termékskála. Azonban napok óta nem kaptunk választ írásban feltett kérdéseinkre.
A hazai kereskedelmet érzékenyen érinti az is, hogy a hazai drágaság miatt már nem nálunk költik el pénzüket nyugati szomszédaink, holott évekig az úgynevezett bevásárlóturizmus is lendítette a magyar piacot. Egyre több helyről hallani: túl drágák lettünk a kinti árakhoz képest, s legyen szó világmárkás termékről vagy magyar specialitásról, nyugati szomszédainknak már nem éri meg átruccanni egy-egy bevásárlásra. Panganak emiatt a határ menti települések üzletei, holott a határszélen élőknek jelentős megélhetést biztosított a külföldiek kiszolgálása. Ezt támasztják alá a különböző piaci felmérések, közvélemény-kutatások is. Szakértők ugyanakkor arra is felhívják a figyelmet: a bevásárlóturizmus jelentősége megkopott, amióta uniós tagok vagyunk, s a közös piacon már minden elérhető számunkra. – Az is igaz , hogy az utóbbi években olyan magas volt itthon az infláció, hogy emiatt szinte megszűnt az az árkülönbség, ami idevonzotta a külföldi pénztárcát – elemezte a piaci helyzetet lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György úgy véli, hogy bár a magyar vásárlóerő jócskán elmarad a nyugati színvonaltól, mégis szembetűnő nálunk a drágaság. Arról ugyan nincsenek konkrét statisztikák, hogy egy üzletbe hány külföldi és hány magyar tér be vásárolni, de a külföldiek ma már nem özönlenek hazánkba – jegyezte meg a szakértő. Ráadásul az elmúlt hetekben megerősödött forint sem csábítja ide az euróval fizető szomszédokat, mivel nem éri meg nekik átváltani a valutát. – Túl sokat bukna ezen a vevő, s emiatt sokat buknak a magyar kereskedők is – tette hozzá Vámos.
Az Aldi kapcsán ugyanakkor megjegyezte: más multilánc esetében is felmerült már, hogy ugyanazon termékét drágábban adta itt, mint odahaza, ám ez amiatt van, mert hiába áll diszkont hírében az adott lánc, mégis alkalmazkodik a régiós viszonyokhoz, s üzletpolitikája nem engedi meg, hogy „alákínáljon” a többieknek. Ráadásul ezeknél az összehasonlításoknál sem szabad figyelmen kívül hagyni az átváltás miatti árfolyamkülönbségeket – figyelmeztetett a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.