MÁV: katasztrofális állapotok

Csibra Tibor
2008. 08. 17. 18:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasút állapotának teljes felülvizsgálatát, a hálózat felújítását sürgeti a múlt heti vonatbaleset kapcsán a Fidesz – erről Fónagy János és Heintz Tamás fideszes országgyűlési képviselő beszélt tegnapi budapesti sajtótájékoztatójukon.
A két politikus szerint a Kaposvárról Budapestre tartó vonat szombati balesete intő jel kell, hogy legyen a kormány számára. A szerencsétlenség csak a jéghegy csúcsa – fogalmazott Fónagy János, az Orbán-kormány egykori közlekedési minisztere. A szakpolitikus szerint a baleset arra figyelmeztet, hogy a magyarországi vasúti hálózat állapota kritikán aluli, az esetenkénti felújítások pedig néhány vonalon csak egy-egy szakaszt érintenek, általában a célállomások közelében. A teljes hálózat felújítására még tervek sem születtek, a MÁV pedig nem rendelkezik olyan hálózati felméréssel, amely rögzítené a fővonalak állapotát. A vasúttársaság a szinten tartó fejlesztéseket sem végzi el, miközben a mostani kormány sem vitatja, hogy a pályák fenntartása állami feladat, ugyanakkor az uniós elv is így rendelkezik. Hosszú távú stratégia szükséges, mert a fejlesztés nem idényjellegű feladat, évtizedekre kellene előre tervezni. A vasút nem játék – mondta a volt miniszter, s példaként hozta a húsz évvel ezelőtti angliai közlekedési liberalizációt, amely súlyos tömegszerencsétlenségek sorát hozta magával. Fónagy szerint a pályafelújításokra költött pénzek sem a pályakapacitás növekedésében, sem a menetidő csökkenésében, sem az energiafogyasztás mérséklésében és a biztonságban sem érzékelhetők.
Heintz Tamás országgyűlési képviselő arra szólította fel a kormányt, hogy tartsa be 2006-os választási ígéretét, s újítsa fel a balesetben érintett Kaposvár–Budapest vasútvonalat, és ne szüntesse meg az ott közlekedő intercity járatot. A képviselő egy független szakértőt idézett, aki azt mondta: a szombati baleset azért következhetett be, mert az adott szakaszon a pálya alépítménye elavult. Emlékeztetett az Állami Számvevőszék jelentésére, amely szerint az elmúlt évtizedek alatt folyamatosan romlott a vasút műszaki állapota, az elmaradt fejlesztések értéke pedig a kilencvenes évek közepétől 2006-ra elérte a 2100 milliárd forintot.
Daróczi Dávid kormányszóvivő gyomorforgatónak nevezte, hogy a Fidesz be akarja bizonyítani, a kormány hibájából történt a szombati vasúti baleset. Hozzátette: érdemes megvárni a balesettel kapcsolatos vizsgálat végeredményét, és annak eredményei alapján levonni a szükséges következtetéseket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.