A vasút állapotának teljes felülvizsgálatát, a hálózat felújítását sürgeti a múlt heti vonatbaleset kapcsán a Fidesz – erről Fónagy János és Heintz Tamás fideszes országgyűlési képviselő beszélt tegnapi budapesti sajtótájékoztatójukon.
A két politikus szerint a Kaposvárról Budapestre tartó vonat szombati balesete intő jel kell, hogy legyen a kormány számára. A szerencsétlenség csak a jéghegy csúcsa – fogalmazott Fónagy János, az Orbán-kormány egykori közlekedési minisztere. A szakpolitikus szerint a baleset arra figyelmeztet, hogy a magyarországi vasúti hálózat állapota kritikán aluli, az esetenkénti felújítások pedig néhány vonalon csak egy-egy szakaszt érintenek, általában a célállomások közelében. A teljes hálózat felújítására még tervek sem születtek, a MÁV pedig nem rendelkezik olyan hálózati felméréssel, amely rögzítené a fővonalak állapotát. A vasúttársaság a szinten tartó fejlesztéseket sem végzi el, miközben a mostani kormány sem vitatja, hogy a pályák fenntartása állami feladat, ugyanakkor az uniós elv is így rendelkezik. Hosszú távú stratégia szükséges, mert a fejlesztés nem idényjellegű feladat, évtizedekre kellene előre tervezni. A vasút nem játék – mondta a volt miniszter, s példaként hozta a húsz évvel ezelőtti angliai közlekedési liberalizációt, amely súlyos tömegszerencsétlenségek sorát hozta magával. Fónagy szerint a pályafelújításokra költött pénzek sem a pályakapacitás növekedésében, sem a menetidő csökkenésében, sem az energiafogyasztás mérséklésében és a biztonságban sem érzékelhetők.
Heintz Tamás országgyűlési képviselő arra szólította fel a kormányt, hogy tartsa be 2006-os választási ígéretét, s újítsa fel a balesetben érintett Kaposvár–Budapest vasútvonalat, és ne szüntesse meg az ott közlekedő intercity járatot. A képviselő egy független szakértőt idézett, aki azt mondta: a szombati baleset azért következhetett be, mert az adott szakaszon a pálya alépítménye elavult. Emlékeztetett az Állami Számvevőszék jelentésére, amely szerint az elmúlt évtizedek alatt folyamatosan romlott a vasút műszaki állapota, az elmaradt fejlesztések értéke pedig a kilencvenes évek közepétől 2006-ra elérte a 2100 milliárd forintot.
Daróczi Dávid kormányszóvivő gyomorforgatónak nevezte, hogy a Fidesz be akarja bizonyítani, a kormány hibájából történt a szombati vasúti baleset. Hozzátette: érdemes megvárni a balesettel kapcsolatos vizsgálat végeredményét, és annak eredményei alapján levonni a szükséges következtetéseket.
Részegen összeveszett élettársával a nő, gyilkosság lett a vége
