Méhkas

Fáy Zoltán
2008. 08. 19. 18:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A méh és a méhkas legrégebbi szimbólumaink egyike, de jelentése sokszor változott a történelem során. Talán a méz édessége és színe miatt lett a méh is az aranykor jelképe; a méhkirálynő pedig olyan fontos istennők szent állata, mint a termékenységisten Démétéré, a bölcs Minerváé vagy a gyönyörű Vénuszé. Egy-egy kas rengeteg ki-beröpködő méhét látva könnyen megérthető, hogy miért ez az állat szimbolizálja a termékenységet, s az okosság sem szorul különösebb magyarázatra, hiszen a méhek jól szervezett „társadalma” bizonyára nagy okosságot igényel. A szervezettség mellett kézenfekvő erényük még a páratlan szorgalom is, hiszen a méhek fáradhatatlanul gyűjtik a mézet. Érdekes, hogy mindezek mellett a középkorban új szimbolikus tartalmakat kezdtek társítani a méhekhez. A Physiologus néven ismert szimbolikus természetrajzi munka szerint például a méhek partenogenezissel, vagyis szűznemzéssel szaporodnak, s talán e vélekedés is hozzájárult ahhoz, hogy Szűz Mária jelképévé váljanak. A méhek magas társas szervezettsége alapján viszont az egyháznak, illetve a szerzetességnek váltak szimbólumává; igaz, a Legenda Aurea szerint a méhek jelenítik meg számunkra a hiábavaló, világias munkálkodást, hiszen amit termelnek, elveszik tőlük, mint ahogyan halálunk pillanatában nekünk is itt kell hagynunk minden megszerzett földi kincset. Ugyancsak a méhek szimbolizáltak néhány csodálatos szónoki adottsággal megáldott, mézajkú hitszónokot is. Szent Ambrusnak a legendájában például már gyermekkori jel is utal későbbi páratlan képességeire: egy alkalommal ugyanis a csecsemőt levegőzni tették ki a kertbe, s amíg szülei rövid időre magára hagyták, a békésen alvó Ambrus nyitott szájába egy egész méhcsalád költözött. Nagy volt a riadalom, ám a veszélyes állatok nem bántották a gyermeket.
A reneszánsz, majd a felvilágosodás szimbolikájában a méh ismét fontos szerepet töltött be, és főként a szervezettség, szorgalom és okosság jelképévé vált; bár néha a szintén ősi, katonai jelentés is előtérbe került: a méh ugyanis maga az önfeláldozás; amikor a kas védelmében a fullánkját használja, támadásának fájdalmas következménye lesz, de a védekező állat elpusztul.
Teljes bizonyossággal tudhatjuk azt is, hogy Kováts Pál (1788–1867), a Sümegből Pozsonyba elszármazott iskolai tanácsos, cenzor és lapkiadó milyen okokból adta negyedévenként megjelenő lapjának az Alveare, azaz Méhkas nevet, ugyanis a latin és magyar írásokat tartalmazó periodika címlapján egy idézet tájékoztatja a szerkesztő céljairól az olvasót: „Méhek’ gondja viaszt fog majd ide hordani ’s mézet: / Égve világít az; hasznosan édes emez.” Vagyis ez a mindössze két évet megélt lap a szerkesztő szándékai szerint informál, tanít, felvilágosít – s édességével szórakoztat.
Azt hiszem, Belnay György Alajos nyomdász és akadémiai tanár ipája, Kováts Pál meg is felelt kitűzött céljainak, s csak sajnálkozni lehet rajta, hogy vállalkozása olyan rövid idő alatt megbukott, hogy a sajtótörténészek mindez idáig jószerivel alig vették észre ezt a kis, nyolcadrét periodikát. Az 1837-es III. szám érdekessége, hogy a gazdag magyar nyelvű Napóleon-irodalomból közöl egy sajátos drámai darabot, amely a Beszélgetés címet viseli. S hogy miért különleges ez az írás? Azért, mert az aktuális problémákat boncoló mű egy középkori misztériumjáték mintájára készült, a szerző ezt a keretet használta fel gondolatai tolmácsolására. A humoros kitételeket sem nélkülöző dialógus Napóleon és a franciák között zajlik, méghozzá a pokolban, a Sátán társaságában. És bár Napóleon is a kárhozottak közé került, páratlan tekintélyével mégis ő képviseli a vélhetőleg a Habsburg-dinasztia számára is elfogadható álláspontot X. Károly megbuktatásáról 1830-ban. A lap megjelenésének idején már nemcsak Napóleon, hanem X. Károly is halott volt, ő maga azonban természetesen nem jelenik meg a rövid dialógusban.
Mindenesetre a zsarnokként jellemzett Napóleon álláspontja nagyon is következetes: „Ti pedig, franciák, kik szüntelen visszaéltek a szabadsággal, s királyaitok vérében feresztitek kezeiteket, minden időben a legfényesebb igazlói maradtok a zsarnok hatalomnak” – áll a szöveg befejezéséül a végső konklúzió. A lap megjelenésének évében, 1837-ben, amikor a Királyi Tábla elítélte az országgyűlési ifjakat, majd májusban Kossuthot is letartóztatták, ez világos üzenet volt az ellenállástól forrongó nemességnek. A cenzorként is tevékenykedő Kováts Pál bizonyára nagyon is tisztában volt ezzel. Az ország méhkasként zsongott, de a szervezett társadalom víziója a császárhű szerkesztő számára összeomlani látszott.
A maga korában azonban a politikai állásponttól függetlenül használták a méh szimbólumot. Napóleon például a heraldikát megújító törekvésében nyúlt a méh képéhez, s teremtetett vele egyben divatot is. A legmagasabb rang viselői, a császári hercegek – tulajdon családtagjai – használhattak olyan címert, amelyen stilizált arany méhek díszítették a kék pajzsfőt. Itt bizonyára a társadalmi hasznosság szimbólumaként szerepeltek e kis állatok, mint ahogyan Kováts Pál rövid életű lapjának címoldalán is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.