A mutatványos berendezések biztonságosságáról szóló GKM-rendelet módosítását kezdeményezte Madaras Gábor, a Tökön kettétört körhinta műszaki megfelelőségét vizsgáló ÉMI-TÜV SÜD Kft. ügyvezető igazgatója. A jogszabályok szigorítására vonatkozó, pontokba szedett javaslatait szerdán küldte el Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszternek. Ahogy azt lapunknak kifejtette, ezt nem először tette, a szakma évek óta sürgeti, hogy legalább egy konkrét, a műszaki vizsgálatok módszerét rögzítő útmutatót állítson össze a tárca. A jelenlegi, tavaly ugyan módosított rendeletnek lényegében nincs végrehajtási része, pusztán általánosságban írja le a biztonságos működtetés feltételeit. Veszélyességi osztályokba sorolja a berendezéseket, előírja, hogy az üzemeltető használat előtt köteles megbizonyosodni a szerkezet állapotáról és a műszaki ellenőrzések gyakoriságát is rögzíti, de arról nem szól, hogyan kell azt elvégezni.
A balesetet okozó, egyes veszélyességi osztályba tartozó Fifi körhinták esetében Madaras Gábor szerint legalább évente kötelezővé kellene tenni a laboratóriumi, műszeres vizsgálatot, és szétszerelve is át kellene nézni a berendezést. Az alkatrészek jelentős részéről ugyanis csak ilyen módon deríthető ki, hogy megfelelőek-e. A műszaki ellenőrök jelenleg szabályosan végzik munkájukat, ha a gépeket csupán szemrevételezéssel, az előzményeket rögzítő üzemeltetési napló áttekintésével minősítik biztonságosnak. Megszületik az engedély, amelyből a fogyasztóvédelem, a közterület-használati engedélyt kiadó polgármesteri hivatal vagy akár a rendőrség azt szűrheti le, hogy minden szabályos, de a műszer nélküli vizsgálat korántsem elegendő. Nehéz kérdés ugyanakkor, miként kényszerítsék ki a tulajdonosoktól szigorítás esetén az igencsak költséges műszeres vizsgálatok megrendelését.
A tömegbalesetet okozó körhintára, amely hegesztési hiba miatt roppant meg, áprilisban az ÉMI-TÜV SÜD szakembere adta ki a megfelelőségi tanúsítványt. Az ellenőr ránézésére megfelelőnek is ítélhette a forradást, de műszeres vizsgálat nélkül nem tudhatta, hogy egyéb, rejtett hibái vannak-e a szerkezetnek – hangsúlyozta az ügyvezető igazgató.
Bajnai Gordon az érintett rendelkezések alapos szakmai felülvizsgálatát kezdeményezi – jelentette a távirati iroda.
A vasárnap esti baleset 17 sérültje közül hárman vannak még kórházban. A rendőrség tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt nyomoz.
Az Egyesült Államok új módszerrel küzd a jemeni húszik ellen
