Átadás előtt az M0-s körgyűrű

Dékány Lóránt
2008. 09. 07. 12:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeptember közepén adják át a forgalomnak az M5-öst az M3-assal összekötő, Budapestet elkerülő M0-s körgyűrű keleti szektorát, a 26 és fél kilométeres útszakasz műszaki átadása most zajlik – jelentette be a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
A Vecséstől az M3-as autópályáig tartó kétszer két sávos autóút Ecser, Maglód, Pécel, Nagytarcsa és Csömör mellett halad el, s érinti a XVII., a XVI., valamint a XV. kerületet. A cég közlése szerint az útszakasz az Európai Unió Kohéziós Alapjának támogatásával, 284 millió euróból – vagyis több mint 66,7 milliárd forintból – valósul meg.
A szakasz burkolata aszfalt helyett betontechnológiával készült, ami a nagy forgalomnak is jobban ellenáll, illetve élettartama is hoszszabb. Emellett a 26 és fél kilométeres távra a kivitelezők 12 felüljárós csomópontot alakítottak ki, és 42 műtárgyat építettek meg. Előbbiek közül a leghosszabb a Pécelnél a Rákos-patakon átívelő 340 méter hosszú felüljáró. Az útszakaszt egyes helyeken természetvédelmi megfontolásból védőkerítéssel vették körül, a lakott települések közelében pedig zajmentesítő falak, illetve zajárnyékoló dombok épültek, s több helyre védőerdőt is telepítettek. Szintén a természet védelmét szolgálja Csömörnél, a Caperra-patak forrásánál egy monitoring kút létesítése, amellyel folyamatosan ellenőrzik a patak vízminőségét.
Az M0-s körgyűrűn az átadás után összesen 80 kilométeren lehet közlekedni. Az új útszakasz csatlakozik a szintén átadás előtt álló Megyeri hídhoz is. A szakemberek abban bíznak, hogy szeptember közepétől így enyhül a dugó a Hungária körúton, és eltűnnek a kaminok a fővárosi bevezető utakról. Lapértesülések szerint januártól még fizetni sem kell majd az M0-s használatáért, pedig korábban ezt tervezték. A díjfizetés ugyanis a szakmai szervezetek és az önkormányzatok ellenállásába ütközött, ráadásul az uniós direktívák is arra ösztönzik a kormányokat, hogy a városokat elkerülő szakaszokat tegyék ingyenessé. A keleti szakasz építését még 2006 elején kezdték el, s átadását eredetileg körülbelül fél évvel ezelőttre tervezték. Az M0-s ezen része a NIF honlapja szerint „gyűjtő, elosztó szerepet tölt be, illetve elősegíti az egyre inkább duzzadó, ám infrastrukturális lehetőségekkel ellátatlanabb agglomerációs települések gyorsforgalmi kapcsolatát”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.