Jól bírta a terhelést a Megyeri híd a teherbírási próbán, a szerkezet mintegy fél métert hajlott le a félszáz kamion alatt – mondta a kivitelező Hídépítő Zrt. igazgatója. „A teherállásoknál mért lehajlások rendre kicsivel alacsonyabbak voltak, mint a tervezett érték. A híd pont olyan, ahogyan terveztük” – mondta Rapkay Kálmán. Hozzátette: amikor a legtöbb teherautó állt a hídon, akkor sem hajlott meg a szerkezet fél méternél jobban. A híd leghosszabb szakaszát két éjjel tesztelték – mondta az igazgató. A próbák során összesen 42, homokkal megrakott teherautót engedtek a hídra, ezeknek összsúlya egyenként 43 tonna. A méréseket azért éjszaka végezték, hogy a napsütés okozta hőmérséklet-különbség a híd teteje és alja között ne befolyásolja a mérési eredményt – tette hozzá Rapkay Kálmán. A híd többi részét is teherautókkal tesztelték. A kamionok ilyen jellegű használata egyébként nem szokatlan: a kőröshegyi völgyhidat és a dunaújvárosi hidat is így próbálták ki – mutatott rá a szakember. A teherpróbákat követően a Megyeri híd műszaki átadása tegnap megkezdődött. A vizsgálat körülbelül három hétig tart. A műszaki átadás után a hatóságnak kell megállapítania, hogy elindulhat-e a forgalom. Ez az utolsó határozat három héten belül jogerőre is emelkedhet – fűzte hozzá.
Az M0-s autópálya részeként épülő Duna-híd feladata, hogy mentesítse a közúti teherforgalomtól a főváros északi útvonalait és a meglévő hidakat is. Az M0-s északi Duna-hídjának várható szeptember végi, október eleji átadása után ott napi 58 ezer autó halad majd át, ez a felét sem teszi ki az Árpád híd mai 130 ezres napi forgalmának. Az új híd megnyitásával az Árpád híd forgalma napi 100 ezerre esik vissza, azonban a Margit híd jövő év elejére várható lezárása után a szakemberek arra számítanak, hogy az Árpád hídon visszaáll a korábbi forgalom, az új hídon pedig 62-64 ezerre nő a naponta áthaladó gépkocsik száma.
A Margit híd felújításával kapcsolatban kisebb szócsata alakult ki a beruházó főváros és az érintett budai kerület, a II. önkormányzata között. Mindenesetre Beleznay Éva, a főváros megbízott főépítésze kijelentette, hogy ősz közepére várhatóan készen lesz a szabályozási terv, s ki lehet adni az építési tervet. A felújítás fele részben uniós forrásból történik, a támogatási szerződést októberi határidővel írja alá a kormány és a főváros. A híd az utóbbi tulajdonában van, ezért itt született a döntés, amely szerint megkezdődik a hídszerkezetek megerősítése a műemléki követelményeknek megfelelően, a megsemmisült vagy megrongálódott részek helyreállításával együtt. Az előzetes számítások szerint az átépítés mintegy 12 milliárd forintba kerül. Teljes hídzárra nem kerül sor, az úttesten két sáv mindig járható lesz, ám ezt csak a tömegközlekedés járművei használhatják majd. Várhatóan október végén, november elején hirdetik meg a tender alapján a kivitelezőt, jövő januárban zárják le az autók elől a hidat, az újbóli forgalomba helyezés pedig 2010 májusában várható.
Ha megtörténik a Margit híd lezárása, a forgalom nagy része az Árpád hídra, illetve az Erzsébet hídra terelődik – mondta lapunk kérdésére Farkas László, a Főmterv Zrt. közlekedéstervezője. A szakember szerint a városban emiatt csúcsforgalom idején várhatóan két-három órán keresztül tart majd a dugó Budapesten.
Számos kritika érte az elmúlt időszakban a főváros vezetését, amiért egyszerre újíttatja fel és záratja le a fontosabb közlekedési útvonalakat. Ez azért van így, mert a felújításokhoz igényelt európai uniós források felhasználása kötött – mondta Farkas László. A Margit híd lezárása után az autósoknak nem jelölnek ki terelőutat, a közlekedési szakemberek arra számítanak, hogy az Árpád híd és az Erzsébet híd forgalmának növekedése várható ekkortól. Javíthatja a helyzetet, hogy a lezáráskor már használható lesz az északi Megyeri híd, amely az Árpád híd zsúfoltságát csökkentheti.
A Margit híd forgalmának nagy részét a budai oldalon lakók munkába indulása adja reggelenként, majd a hazatéréskor ugyanez játszódik le ellenkező irányban délután. A Mártírok útja vagy a Rózsadomb felől érkezők a híd lezárása után csak jelentős kerülővel érhetnek át a pesti oldalra. Az Árpád híd megközelítése azonban nemcsak a híd, hanem a Lajos utca terheltsége miatt is nehéz lesz. A Budakeszi, Hűvösvölgy irányából érkezők eddig is sokan kísérelték meg a Szépvölgyi úton lerövidíteni az utat az Árpád híd felé, ezért ott is jelentős torlódások várhatók. A Margithoz legközelebbi híd délre a Lánchíd, amely azonban a legkeskenyebb fővárosi Duna-híd, ezért valószínű, hogy a lezárt Margit híd forgalmát nem képes átvenni – mondta Farkas László. Marad tehát az Erzsébet híd, azonban az jelenleg is az M1– M7-es autópályák agglomerációs forgalmának legfontosabb bevezetője. A még délebbre található Szabadság híd felújítása ugyan megtörténik az év végéig, de a metróépítés miatt a Fővám tér és a Kálvin tér továbbra sem visel el jelentős gépkocsiforgalmat. Ezért Farkas László arra számít, hogy a Margit híd kieső kapacitása elsősorban az Árpád híd irányában talál magának kerülőutat. A forgalmi becslések szerint a Megyeri híd mintegy 20 százalékot vesz le az Árpád híd terheléséből. Ebbe a résbe igyekeznek majd beférni a Margit hídról leszoruló autósok, de az már most látható, nem férnek oda mindannyian – vélekedett Farkas László. A fővárosi autósoknak tehát a jövő év elejétől a jelenlegi infarktus közeli állapot roszszabbodására kell felkészülniük.
Visszatér a napsütés, de strandidő még aligha lesz
