„Dolgozni jöttem, nem politizálni”

Privatizációt valójában nem tartalmaz, azonban a jelenlegi kizárólagos fővárosi önkormányzati tulajdon megosztásával, jelentős állami szerepvállalással jár a BKV Zrt. átalakítási terve, amelyet még az idén benyújtok – nyilatkozta lapunknak adott interjújában Kocsis István. A közlekedési társaság új vezérigazgatója legalább ötvenmilliárd forintos tőkebevonással számol, a holdingtól, a leányvállalatok létrehozásától a pazarlás megszüntetését, a „nulla eredmény” elérését várja, három év alatt ezer buszt cserélne le, mindazoknak pedig, akik ártanak a cégnek, elbocsátást ígér.

2008. 09. 27. 18:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pályázatomban egyetlenegyszer sem szerepel az a szó, hogy privatizáció – ezt ön mondta bemutatkozó sajtótájékoztatóján. Miként értékelhető úgynevezett holdingosítási tervének az az eleme, hogy a kisebbségi résztulajdonba bevonhatók más gazdasági szereplők, illetve van, ahol elképzelhető a BKV kisebbségi tulajdonlása is?
– Az úgynevezett holdingstruktúrában lennének százszázalékos BKV-tulajdonú leányok és lennének olyan leánycégek, amelyekben nem lenne többségi tulajdonunk. Az elővárosi vasút és a HÉV összehangolása, közös üzemeltetése a MÁV- Start, a buszok esetében pedig a Volánbusz bevonásával lehetséges. Ezek állami tulajdonú cégek, és legyen akár többségi részesedésük valamelyik majdani leányvállalatunkban, jelentős költségcsökkentést hozhat a tőkebevonásuk, a menetrendek öszszehangolása, a párhuzamosságok kiküszöbölése, a közös bérlet bevezetése.
– Makacsul tartja magát az a vélekedés, hogy öntől a feldarabolásosnak nevezett privatizáció végrehajtását várják. Rosszul látom, hogy a nyilvánosságra hozott programvázlata éppen ezt erősíti?
– Még egyszer mondom, ez nem privatizáció. Tiszta BKV-tulajdonnal nem lehet megvalósítani a versenyképes elővárosi közösségi közlekedést, ezért azt javasoltam, hozzunk létre egy közös társaságot, a vasút és a távolsági busz üzemeltetőivel.
– Ilyen már van, úgy hívják: Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ). A fővárosban évekkel ezelőtt létrehozott cég éppen a BKV, a MÁV és a Volán közötti együttműködését szolgálta volna.
– Lehet, de nem tudta elérni.
– Akkor a BKSZ-re tulajdonképpen nincs is szükség?
– Ezzel még részleteiben nem foglalkoztam, de úgy tudom, korábban volt egy egyezség, amely szerint a BKSZ a közösségi közlekedési megrendelő szerepét venné át a fővárostól.
– A Fővárosi Közgyűlés egyetlenegy határozata sem tartalmaz ehhez hasonlót, azonban nemrégiben 250 millió forintos közbeszerzési eljárást hirdettek a BKV stratégiájának kidolgozására. A cég menedzsmentje, valamint a város vezetői garanciát vállaltak a sztrájkot felfüggesztő szakszervezeteknek, hogy szeptember végéig közép- és hosszú távú finanszírozási tervet készítenek. Ennek még se híre, se hamva, a határidő pedig hamarosan lejár. Jönnek az újabb munkabeszüntetések?
– Az érdekképviseletekkel már felvettem a kapcsolatot, korrektan át kívánom velük tekinteni a kérdéseket, beleértve ezt a szeptember 30-ig lejáró határidőt és az immár hivatalos programomat is. Kinevezésem után személyesen tárgyaltam a pénzügyi és a közlekedési tárcával és természetesen az illetékes főpolgármester-helyettesekkel, mert azt szeretném, ha a későbbiekben a BKV pozitív nulla eredménynél soha nem zárna rosszabb eredménnyel.
– Elődje, Antal Attila két évvel ezelőtt elvileg már mostanra nullszaldóssá „tette” a BKV-t, később tizenegymilliárd forintos – a társaság felügyelőbizottsága által is megcáfolt – megtakarításról beszélt. Ehhez képest a nyolcvanmilliárd forint fölötti adósságállomány, a csaknem húszmilliárdos üzemi veszteség bagatell…
– Meg kell nézni annak a tizenegymilliárd forint eredményjavulásnak a költségeit is, de mindenképpen komoly eredménynek tartom a megtakarításokat. Egyébként pont az az oka a bajoknak, hogy a magas hitelállomány kamatterhei az évi hatmilliárd forintot is meghaladják, és a remélt veszteségmentes állapot nem érhető el csak jegyárbevételekből. Jelentős tarifaemeléssel már nem számolhatunk, mert az már komoly utasvesztéssel járna. Elsősorban a kormányzattól és a fővárostól várom: egészítsék ki ezt az összeget annyival, hogy legyen nulla eredmény, magyarul adják ide a díjbevételek fölötti költségrészt, mi a maximális költségcsökkentést vállaljuk.
– Előfordulhat, hogy holnap már cselekvőképes kormány sem lesz, az állami költségvetés sorsa bizonytalan, a fővárosé pedig még inkább. Tőlük várja a tőkepótlást?
– A cég strukturális átalakítására van szükség, ez a holdingszerkezet. Ebben van egy tulajdonos, és őhozzá tartozik az összes többi leányvállalat, szaktevékenységenként szétválasztva. Én azzal kalkuláltam, hogy mindegyik BKV-holdingtulajdon, egy kivételével, ez a már említett elővárosi közlekedés. Lépni kell, mert ha az idén nem lépünk, akkor jövőre drágább lesz, azután még többet kell majd fizetni, míg a csőd után jöhet az állami szanálás, ami nyilvánvalóan megsokszorozza a költségeket. Most legalább ötvenmilliárd forintos tőkebevonás kellene, egy olyan konstrukcióban, amely megosztja a tulajdont, azaz a BKV finanszírozásának felelősségét, például 25:75 százalékos arányban a főváros és a kormány között. Nincs időnk! A legfontosabb, hogy elérjük a legkisebb költséget, azaz minden forint a legmegfelelőbb helyen legyen felhasználva. A konkrét terveket később majd a tulajdonos megfelelő fórumai vitatják meg a végrehajtást megelőzően.
– Legkisebb költség? Az elmúlt években milliárdokat költöttek mindenféle tanácsadói szerződésre, a pazarlás hatalmas méreteket ölt, úgynevezett kommunikációra, reklámra, arculatváltásra számolatlanul szórják az adófizetők pénzét. Ön számon kéri-e a felelősöket?
– Szeretnék pontosítani, a BKV arculatváltásra egyetlen fillért se költött a társaság, a kifutó kellékanyagok esetében szeretnénk más típusú arculati elemeket felhasználni, nem új arculatot bevezetni. Általánosságban én a politikát szeretném távol tartani a BKV-tól, mert szakember vagyok, nem politikus. Kifejezetten örülök, hogy az elképzeléseimet széles körű szimpátia övezi, akár a fővárosban, akár a kormányzati részről, de az ellenzéki szakértők is pozitívan nyilatkoztak a törekvéseimről. Számomra nagyon fontos, hogy nyitott legyek minden irányban. Minden ügyet, amellyel a cégnek valaki kárt okozott, áttekintem és semmit nem titkolok el senki elől.
– Több titokszoba nem lesz a BKV-nál?
– Vannak olyan üzleti ügyek, tárgyalások, amelyek nem tartoznak a nyilvánosságra, a BKV múltját azonban valóban terhelik olyan események, amelyek miatt az újságok címlapjára került. A pályázatomban ezt neveztem kriminalizált állapotnak, és a céget ebből a helyzetből szeretném kihozni, a politikát pedig távol tartani. A BKV dolgozói nagy többségben becsülettel látják el a munkájukat. Miért járjanak ők szemlesütve azért, mert vannak olyan dolgok, amihez nekik semmi közük nincs?
– Miért járhatnak viszont mosollyal az arcukon, akiknek van? Egyik helyettese, Regőczi Miklós például ebbéli tisztségében a fővárosi ellenzék lejáratására buzdított, és az ezt számon kérő interpellációra adott választ még a Fővárosi Közgyűlés sem fogadta el. Nemrégen Aba Botond volt vezérigazgatóról derült ki, hogy előnytelen, a BKV-nak jelentős veszteséget okozó reklámszerződést kötött. Hol vannak a következmények?
– Első az utas. Ezt már megválasztott BKV-vezérigazgatóként a társaságnál töltött első napomon leszögeztem. Aki nem akar azonosulni a fentiekkel, azt elbocsátom a cégtől, ugyanis árt nekünk. Szeretném megismételni, én előre tekintek, nem az elődeim és munkatársaik lépéseit kívánom minősíteni.
– Nem akar politizálni, de a politika azonban máris csaknem megkötötte a kezét: egy végül visszavont MSZP–SZDSZ-es előterjesztés alapján nemhogy nem távolíthatta volna el a szabályszegő kollégáit, helyetteseit, de közvetlen munkatársait sem választhatná meg.
– Helyesnek tartom, hogy a közgyűlés nem változtatott azokon a hatásköri pozíciókon, amelyek egy részvénytársaság vezérigazgatójának feltétlenül szükségesek, ha jó munkát akar végezni.
– A korábbi BKV-vezérigazgatók közül Aba Botond a Combino villamosok ügyébe, Antal Attila a botrányos buszbeszerzésbe bukott bele. Ön mire számít?
– Gondolom elhiszik rólam, hogy dolgozni jöttem ide, és a munkám során szeretném a politikát a BKV-tól távol tartani. Sokan megkérdezték tőlem, mi lesz, ha a tulajdonos nem fog támogatni? Erre mindig azt válaszolom: én nem is várom el, hogy támogasson egy rossz programot. Ne is fogadja el, keressen jobb szakembert. Ha kell, fel is tudok állni a székemből, de ha azt az utat követjük, amit én tanácsolok, akkor két-három éven belül akár ezer buszt is le lehet cserélni. Még ebben az évben szeretném a közgyűlés elé vinni a javaslataimat.
– Erre szükség is lenne, hiszen a BKV felügyelőbizottsága mellett a közlekedési hatóság is, konkrét vizsgálatok nyomán megállapította: katasztrofális a járműállomány műszaki állapota.
– A buszok hetven százalékát le kellene selejtezni, ehhez legalább nyolcvanmilliárd forintra lenne szükség. Nem fogom nézni mennyibe kerül, ha a közlekedés biztonságáról van szó, és ha ezért áthidaló hiteleket kell felvenni, akár magasabb kamattal is, vagy belső átcsoportosításokra lenne szükség, megteszem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.