Dúl a taxisok háborúja

Sérült a versenysemlegesség követelménye a Budapest Airport taxitenderén – állítják a pályázaton vesztes taxitársaságok. Az eredményhirdetés óta eltelt két év alatt lényegesen javultak a nyertes Zóna taxi üzleti lehetőségei, az eredetileg elfogadott tarifa 60 százalékkal nőtt. Így könnyű – vélekednek a társaságok. A Budapest Airport szerint a cégek egyszerűen nem tudják elviselni, hogy alulmaradtak a pályázaton.

2008. 09. 26. 19:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meghökkenéssel olvastuk lapjuk szeptember 9-i számában a Budapest Airport (BA) nyilatkozatát, amely szerint számukra a legfontosabb a reptéri taxiszolgáltatás minősége – jelentkezett szerkesztőségünknél Dudás Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének (TFTSZ) főtitkára. A érdek-képviseleti vezető a 2006-os tenderkiírást lobogtatta, amely kétség kívül azt tartalmazza, hogy az ajánlott fuvardíj 45, az egy fuvarra eső szolgáltatási díj 25, míg a szolgáltatási elemek mindössze 30 százalékkal estek latba a pályázat elbírálásánál. Dudás, aki a Budapest-, a City-, a Buda-, a Főtaxi, a Taxi 2000, a Taxi 4, a Tele 5, valamint a 6x6 taxitársaságok által létrehozott szakmai szervezet főtitkára, úgy látja, hogy a kiírás ellentmond annak a véleménynek, amelyet a BA jelenleg képvisel. Ha a 2006-os tenderen induló taxitársaságok tudták volna, hogy lehetséges két év alatt 60 százalékkal emelni a tarifát, akkor ők is alacsonyabb pályázati árral kalkulálhattak volna. Ha tudták volna, hogy nem kell komolyan venni azt, ami a pályázati kiírás „szolgáltatási követelmények” rovatában olvasható, vagyis nem kell biztosítani, hogy a gépkocsik átlagéletkora legfeljebb 3 év lehet, a flotta csak 3 típusból állhat, s valamennyi autónak azonos színűnek kell lennie, ha tudták volna, hogy nem veszi komolyan a BA azt a kikötését sem, hogy minden utas rendelését számítógépes rendszeren kell rögzíteni, és hogy az ügyfelek a kocsikban bankkártyával is fizethessenek, akkor másként kalkuláltak volna – állította Dudás.
Csakhogy ők komolyan vették a kiírásban lévő feltételeket, és most érdeklődéssel figyelik, a nyertes Zóna Taxi végrehajtja-e a vállalásokat. Dudás szerint az első perctől nyilvánvaló a szakmában dolgozók számára, hogy a nyertes cég nem volt szakmai szempontból felkészült, nem tartotta meg a vállalásait. Nem tudott elég gépkocsit kiállítani, a flotta ma is többféle típusból áll, mint a megengedett, az utalványrendszert is késve vezették be, és vélhetőleg ma sem elektronikus alapú az elszámolás a fuvarokkal a Zóna és a BA között.
Kérdéseinkkel felkerestük a BA kommunikációs osztályát. Szollár Domokos szóvivő lapunk kérdésére elmondta: érthető, hogy a fővárosi taxisok azt szeretnék, hogy megemelkedjen a hatósági tarifa Budapesten, hiszen az utóbbi nyolc évben nem változott. Érthetetlen azonban, hogy az áremelésről szóló tárgyalások helyett miért a reptéri taxitenderrel foglalkoznak. Szollár szerint az is nehezen érthető, hogy miért kell még mindig a 2006-ban a nyilvánosság előtt, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara taxistagozatának felügyelete mellett átláthatóan és szabályosan lezajlott pályázatról beszélni. A fővárosi taxitársaságok a pályázaton elbuktak, mert gyenge ajánlatot adtak be. Ezzel szemben úgy viselkednek, mint a magyar futballisták, akik a méretes zakó után kifogásokat keresnek: vizes volt a fű, túl kemény volt a labda, meg persze csalt a bíró. Pedig csak rosszul játszottak. Szollár arra nem reagált, hogy van-e ellentmondás a pályázati kiírás tarifára koncentráló súlyozása és a szolgáltatás minőségét előtérbe helyező mai BA-nyilatkozat között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.