Egyre fogy a pénzünk

Nem javulnak a kereskedelmi mutatók, a legfrissebb statisztikák szerint ugyanis az első nyári hónapban is csaknem két százalékkal mérséklődött hazánkban a boltok forgalma a múlt év azonos időszakához képest. Az adatokból az is kiderül: a magyarok nem itthon, hanem egyre inkább a határon túl költik el a pénzüket.

2008. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem két százalékkal kevesebb áru fogyott el júniusban a magyarországi kereskedőknél, mint egy évvel ezelőtt, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tegnapi jelentése tehát ezúttal is a bolti forgalom mélyrepüléséről számolt be. Még májushoz képest is kevesebbet költöttünk a nyár első havában. Júniusban élelmiszerekből a tavalyi nyárkezdethez képest másfél, míg más árucikkekből 2,3 százalékkal kevesebbet pakoltunk a bolti kosárba. Emiatt 2008 első felét összesítve már 2,2 százalékos a hazai árusok lemaradása. Ezt a szakértők szerint az idén már szinte lehetetlen lesz ledolgozni, tekintve, hogy tavaly még az év végi ünnepek idején is visszafogottan költekeztek a magyarok. Úgy tűnik tehát, az idén is veszteséges évet zár a hazai kiskereskedelem. Megsínylik a karcsú pénztárcákat az élelmiszer-eladások több mint kilencven százalékát bonyolító hiper- és szupermarketek is. Ahogy az előző hónapokban, úgy júniusban is kisebb bevételt könyvelhettek el a multik, ezúttal 1,6 százalékkal, ami gyakorlatilag súlyos százmilliókban mérhető veszteség tavalyhoz képest.
Még mindig az egyéb árufajták eladási mutatói a legrosszabbak: a nem élelmiszer-kiskereskedelem változatlan áron számított forgalma az első fél évben 2,8 százalékkal sikerült szerényebbre, s a hatodik hónapban is két százaléknál nagyobb a veszteség. Mindez azt példázza, hogy azok a kereskedők, akik a létfenntartáshoz szükséges alapélelmiszereken és árukon kívüli termékeket kínálnak a polcokon, tartós mélyrepülésben vannak immár több mint egy éve. Az adatokból kitűnik, hogy leginkább a bútor-, a háztartásicikk- és az építőanyag-kereskedők kilátásai a legborúsabbak, mivel ezek a tartós fogyasztási cikkek hónapok óta nem fogynak a megszokott mértékben. Spórolnak a magyar családok, alig költenek illatszerre és gyógyászati eszközökre, ahogy könyvre és ruhára sem telik már úgy, mint a korábbi időkben.
Ezzel együtt a KSH nemzetközi utazásokról szóló kimutatásából az is kiderül: többet költöttünk ebben az évben külföldön, mint tavaly. Egészen pontosan 28 százalékkal több pénzt hagytak a magyarok eddig a határon túl, mivel az első fél évben 302 milliárd forintnak megfelelő összeget fizettünk ki a külföldi boltosoknak. Lapunk korábban foglalkozott azzal, hogy mostanra túlságosan elszabadultak itthon a bolti árak – akár az élelmiszerüzletekben, akár a butikokban –, ezért megfordult a bevásárlóturizmus trendje, és immár a magyarok járnak a szomszédba vásárolni, nem pedig fordítva. Ezt a mostani statisztikák is alátámasztják. A külföldre induló magyar utazók kétharmada ugyanis egy napra, nem nyaralási, hanem bevásárlási céllal indul útnak, s arányuk jelentősen nőtt a korábbi évekhez képest.
– Az utóbbi években olyan magas volt itthon az infláció, hogy emiatt szinte megszűnt az az árkülönbség, ami idevonzotta a külföldi pénztárcát – mondta lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György úgy véli, bár a magyar vásárlóerő jócskán elmarad a nyugati színvonaltól, mégis szembetűnő nálunk a drágaság.
– Arról ugyan nincsenek konkrét statisztikák, hogy egy üzletbe hány külföldi és hány magyar tér be vásárolni, de a környező országokból már nem özönlenek hazánkba, inkább mi megyünk az olcsóbb árakra berendezkedett kinti bevásárlóközpontokba – jegyezte meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.