Füstmentes étterem, füstölgő tulajdonos

Évente több száz millió forint bevételtől esne el 57 ezer vállalkozó, ha végleg betiltanák a dohányzást a magyarországi éttermekben. A Magyar Tudományos Akadémia ma bemutatott elemzése szerint hazánk gazdasága nem készült fel egy ilyen végzetes lépésre, ahogy a megroggyant vállalkozások sem.

2008. 09. 29. 18:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hónapok óta folyik az intenzív lobbizás azért, hogy ne tiltsák be itthon a dohányzást a zárt vendéglátóhelyeken, mert az érintettek szerint ez végzetes lehet jó néhány vállalkozás számára. Amellett, hogy a vendéglősök elismerik a tiltás népegészségügyi és társadalmi jelentőségét, nem értik, miért nem elegendő az a kilenc éve létező törvény, amely lehetővé teszi, hogy a kikapcsolódást jelentő éttermi programban szabadon választhatnak a vendégek: dohányzó vagy nemdohányzó, egymástól elkülönített helyiségekben költik-e el a vacsorát. Mostanra több nemzetközi felmérés bizonyítja, hogy a teljes tiltás nemcsak komoly bevételkiesést jelentene, de az éttermi időtöltés kultúráját is visszavetné. A tiltás ellen folytatott harc részeként a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Politikatudományi Intézete ma publikálja azt a tanulmányát, amely a szigorítás nemzetközi környezetéről, lehetséges társadalmi és gazdasági hatásairól szól, és ajánlást fogalmaz meg a jelentős veszteségeket nem okozó szabályozásra.
– Mind a 27 tagállamban vannak korlátozások a dohányzásra, de ezek mértéke államonként változik, így például sok helyütt az éttermekre nem vagy nem teljesen vonatkoznak a tiltások – vázolta lapunknak Háber Tamás, a tanulmányt megrendelő Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke. Az MTA ezúttal megállapítja, hogy ha a vendéglőkben, kiskocsmákban a jövőben egyáltalán nem lehet rágyújtani, akkor az biztosan csökkenti majd a vállalkozók bevételeit, legalább tíz százalékkal, ám az első időkben még annál is nagyobb mértékben. – Ekkora veszteséget pedig már nem visel el az ágazat – jelentette ki Háber, emlékeztetve, hogy az éttermek a kormányzati megszorítások óta már eddig is harminc százalékkal kisebb forgalommal kénytelenek számolni. Háber utalt arra is, hogy New Yorkban, Írországban, az Egyesült Királyságban és Olaszországban a tiltást követő időszakokban havi átlagban csupán 0,5-1 szállal csökkent a fejenként számított cigarettaforgalom. Mindez szerinte azt bizonyítja, hogy a tiltás nem éri el a célját, viszont átrendezi a piacot.
– A dohányosok nem a vendéglátóegységekben vásárolnák meg a cigarettát, hanem a kereskedőknél, de az igazi veszteséget a dohányzás melletti fogyasztás elmaradása jelentené, ami üzletbezárásokkal, elbocsátásokkal járna – mondja, hozzátéve: – Minden vendégre szükségünk van, ezért alapérdek, hogy mindenkinek elfogadható feltételeket biztosítsunk.
A MTA kutatói azt javasolják, hogy a döntéshozók inkább fektessenek nagyobb hangsúlyt a jelenlegi jogszabályra, mert az már eleve biztosítja az egészséges környezetet a nem dohányzóknak. Előírja a fizikai elkülönítést, valamint a megfelelő szellőzést – bár az más kérdés, hogy számos üzletben, különösen az alacsony kategóriájú és kevésbé igényes helyeken ez csak látszólag érvényesül. A javaslatok szerint a törvény helyett az üzlet tulajdonosa is eldönthetné, hogy éttermét füstmentes övezetté nyilvánítja-e, ekképpen a vendégeket sem fosztanák meg a szabad választás jogától. Így működik egyébként Ausztriában, Németországban és Spanyolországban is – sikeresen. A szigorítás időzítésében a fentieken kívül a kormánynak figyelembe kellene vennie az ország gazdasági teljesítőképességének alakulását is, ez ugyanis indokolttá teszi a teljes tiltás újragondolását – áll a tanulmányban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.