A szeptemberi értékesítési adatok azt mutatják, hogy komoly baj van a magyar újautó-piaccal, akár tízszázalékos lassulás is elképzelhető az éves teljesítményben – jelentette ki lapunk kérdésére Balogh Árpád, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szervezetének (Gémosz) alelnöke. A szakember szerint már a júliusi és augusztusi adatok is súlyos visszaesést mutattak. Igaz ugyan, hogy a nyár értékesítési szempontból egyébként is holtszezonnak számít, de az idei számok a tavalyi hasonló időszakhoz képest csaknem 10, illetve 26 százalékos mínuszt mutatnak. Csakhogy amíg az előző években a nyaralási szezon végeztével menetrend szerint megindult az értékesítés, idén a vevők mintha még mindig szabadságon lennének.
Balogh Árpád az okokról szólva elmondta, hogy valószínűleg a világpiac általános bizonytalansága, a hónapokon át szárnyaló olajár áll a vevők elmaradása mögött. Ezt alátámasztja, hogy Nyugat-Európában is autópiaci recesszió van, és úgy tűnik, a magyar ebből a szempontból már az európai piachoz tartozik. A kelet-közép-európai országok szárnyalása mögött – a magasabb gazdasági növekedés mellett – az állhat, hogy később kezdték meg a felzárkózást, vagyis kevésbé telített a piac, mint nálunk.
Pedig a kereskedők és az importőrök most is megtesznek minden tőlük telhetőt a vevők becsalogatásáért. Az akciók állandósultak, az eladók szinte árrés nélkül dolgoznak. A finanszírozásból sem remélhetnek kárpótlást: a korábbi helyzet, amely szerint a márkakereskedők azért mondtak le viszonylag könnyű szívvel a marzs nagy részéről, mert megtalálták számításukat a hitelügyletek jutalékából, mára gyökeresen megváltozott. A Gémosz-alelnök állítása szerint ugyanis a pénzintézetek és lízingcégek árréspolitikája egyre inkább igazodik a nyugat-európai gyakorlathoz, ami azt jelenti, hogy rövid idő alatt mintegy megfeleződtek a jutalékok a viszonteladók – vagyis a márkakereskedések – számára. Emellett a kereskedők – összefogva az importőrökkel – a finanszírozásban is átvállalnak bizonyos terheket. A bankok a legjobb esetben sem adhatnak ötszázalékos THM-nél olcsóbban a hitelt. Ha a vásárló az ajánlatban mégis ennél kisebb THM-értékkel találkozik, a különbséget a forgalmazók állják.
A hazai autópiacon az első fél évben még csak 1,4 százalékos viszszaesés volt tapasztalható a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint. Az első hat hónapban 85 147 személyautót és terepjárót értékesítettek, 1169-cel kevesebbet, mint egy évvel ezelőtt.
Újabb osztrák útzár lehetetleníti el a magyar ingázókat