Célszerű lenne a kerékpárosoknak is kötelezővé tenni a legalapvetőbb közlekedési szabályok ismeretét – fejtette ki a Baon.hu kérdésére Csordás Ferenc, a kiskunfélegyházi rendőrkapitányság közrendvédelmi és közlekedésrendészeti osztályvezetője. Sok biciklisnek ugyanis még nincs vagy sosem volt jogosítványa, és számos tragédiát eredményez a KRESZ-szabályok figyelmen kívül hagyása. Ez főként a gyerekekre és az idősekre jellemző. Kiskunfélegyházán a közlekedési balesetek 9-11 százalékának részesei kerékpárosok; tavaly szeptemberig 25 szerencsétlenségben négyen meghaltak, ketten súlyosan, heten könnyebben megsérültek. Kicsivel nagyobb arányban voltak a szabálysértők, mint a vétlen áldozatok.
A rendőrség naponta a biciklistákra is kiterjedő ellenőrzési akciókat tart, és súlyos, a helyszínen tízezer, szabálysértési bírságként pedig akár ötvenezer forintos büntetést helyez kilátásba a mellény vagy lámpa nélkül, illetve figyelmetlenül kerekezőknek.
Kondorosi Ferenc, az Új rend és szabadság programért felelős kormánybiztos lapunknak elmondta, ismer olyan javaslatot, amely kötelezővé tenné a KRESZ-oktatást a kerékpárosoknak, de erről még nem született döntés. A politikus inkább azt szorgalmazná, hogy az iskolákban vegyék komolyabban a közlekedési ismeretek tanítását és akár játékos formában sajáttíttassák el a legelemibb tudnivalókat a gyerekekkel. A szabálytalankodók megbírságolását, lévén szó sokszor idősebb emberekről, Kondorosi nem tartja jó megoldásnak. „Inkább ötször figyelmeztessen, mint elsőre büntessen a rendőr, és ha kell, adjanak ingyen fényvisszaverő mellényt az anélkül kerekezőknek. A jogszabályoknak ésszerűeknek és egyben méltányosnak kell lenniük” – jegyezte meg. Hozzátette, a biciklisek biztonságosabb közlekedését lehetővé tévő 10 pontos civil javaslatcsomag megvalósíthatóságát jelenleg is vizsgálja az Országos Rendőr-főkapitányság, és a KRESZ-módosításban szerepel a bukósisak kötelezővé tétele 12 év alattiaknak.
A rendőrség felvetette az egyre inkább baleseti forrást jelentő, akár 35-40 kilométeres sebességre is képes elektromos kerékpár kérdését, amelynek használatát semmi nem szabályozza. A kormánybiztos előtt ez a gond sem ismeretlen. Ahogy fogalmazott, „a quadokhoz hasonlóan valamit csinálni kell a segédmotorok teljesítményéhez közelítő, mégis mindenféle papír nélkül használható járművek ügyében is”.
Menczer Tamás: Nem tűrjük csendben egy magyar agyonverését és nem kérünk Zelenszkijből
