Imázsrombolással vádolják az egyik budapesti szállodát, amely internetes reklámjában sajátos módon csábítja a vendégeket. A világhálón látható reklámfilmben ugyanis szálláshelynepper, átverő taxisofőr és rámenős vallási szekta tagja is szerepel, s mindannyian az utcán próbálják tőrbe csalni az idelátogató turistát. A fiatal külföldieket megcélzó hirdetés lényege, hogy az Oktogonnál lévő olcsó, úgynevezett fapados hotelbe mindezek kikerülésével is eljuthat a vendég, ha on-line, vagyis az interneten foglal szobát. A hazai turizmus szereplői megosztottak a kampány kapcsán, egy részük úgy gondolja, súlyos károkat okoz ez a fajta lejáratás az országnak, míg mások szerint ideje lenne a döntéshozóknak felismerni: valóban bajban van a fővárosi turizmus.
A Budapesti Turisztikai Hivatal vezetője, Fekete László a fővárosra, illetve az egész országra nézve a szakmai sajtóban kimondottan romboló hatásúnak titulálta a filmet, különösen a lehúzás kifejezés, valamint a képi megjelenítések miatt. Ahogy arról nyilatkozott: példa nélkülinek és etikátlannak tartja, hogy egy szállodalánc oda jusson: a saját népszerűsítése érdekében egy város teljes imázsát próbálja meg a sárba tiporni.
A szálloda illetékesei erre nyílt levélben azt közölték, hogy a kampány nagyon sikeres a fiatal külföldiek körében, hiszen megjelenése óta nőtt a szálloda látogatottsága. – Budapestet kimondottan világvárosnak sikerült beállítani, nem pedig a korábbi reklámokban szereplő poros, kissé archaikus célpontnak, amelyet a fiatalok nem szívesen látogatnának meg – mondta el a Turizmus Panorámának Pintér Gyöngyi, a hotel marketingmenedzsere.
– Természetesen nem öröm számunkra, hogy a főváros turizmusát ilyen anomáliák jellemzik, azonban nem az a megoldás, hogy elhallgatjuk a létező negatívumokat – közölte lapunkkal Herkó László, a Magyar Turisztikai Egyesület (Matur) budapesti tagozatának elnöke. Elmondta: évek óta próbálják felhívni a figyelmet a valóban létező, városképet romboló, szemet szúró jelenségekre. Ilyen elemeket tartalmaz a sérelmezett reklám is, ezért a Matur szerint inkább a problémák megszüntetésére kellene koncentrálni, és nem arra, hogy irreálisan pozitív képpel idecsalják a vendéget, aki azután, szembesülve a valósággal, csalódottan viszi hírünket a világban – tette hozzá.
Eközben egy friss felmérés arról tanúskodik: az idegenforgalmi vállalkozások többsége az év hátralévő időszakára a fizetőképes kereslet csökkenésével, jó esetben stagnálásával számol. Különösen a szállodákra hat rendkívül negatívan az energiaár-emelés – olvasható az Utazó magazin és a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi, Vendéglátó-ipari és Idegenforgalmi Karának legfrissebb konjunktúraindexében. Az utazási vállalkozások piacán hosszú távon a konszolidáció, a további gyengébb tőkeerejű szereplők kiesése és a kapacitások csökkenése várható, míg a magas bérterhek miatt a szállodaiparban lehet további létszámcsökkenés. A vállalkozások összességében továbbra is a piaci helyzet romlásával, a belföldi és a külföldi vendégszám csökkenésével számolnak.
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban