BA: behajtani tilos?

Bár a Zóna Taxi csak az úgynevezett beülős fuvarokról kötött szerződést Ferihegy üzemeltetőjével, a konkurens taxitársaságok állítása szerint a rendelt fuvarok esetén is kiszorítani igyekeznek a repülőtérről a taxitársaságokat. Például kemény óradíjat kérnek a pufferzónában parkoló taxiktól.

2008. 10. 02. 8:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Örömteli, hogy megszűnt a taxitársaságok közötti nyílt erőszak Ferihegyen, de a taxisháború már más eszközökkel folyik. Ennek egyik jele volt 2006 decemberében, mikor a Budapest Airport (BA) Zrt. kihelyezte területén a „taxival behajtani tilos” tiltótáblákat – mondta lapunk kérdésére Lengyel Sándor, a Főtaxi kereskedelmi vezetője. A nagyközönség számára talán nem közismert, hogy a Zóna Taxi és a BA között két éve született megállapodás csak az úgynevezett beülős fuvarokra vonatkozik. A reptéri taxiforgalom jelentős része származik ugyanakkor a telefonon azonnal vagy előre rendelt fuvarokból. A reptéri utasforgalom jelentős része továbbra sem hajlandó igénybe venni a BA Zrt. által preferált cég szolgáltatását, inkább telefonon megrendeli kedvenc vagy szerződött taxitársaságát. Például, ha egy cég vagy szálloda taxival várja ügyfelét, akkor táblát mutat fel az érkező utasoknak, akik ez alapján találják meg vendéglátóikat. Az emiatt a taxis szlengben kitáblázós fuvarnak nevezett üzletben bármely taxitársaság részt vehet. Csakhogy, amennyiben a megrendelt taxi rövid időn belül meg kíván jelenni a helyszínen, akkor a közelben kell várakoznia. Erre a célra a BA ki is jelölt úgynevezett pufferparkolókat – tájékoztatott Lengyel Sándor. Ám ezek elosztása nem életszerű: a Zóna Taxi számára eleve több helyet jelöltek ki, mint a többi – 4000 főnél több taxist foglalkoztató – társaságnak együttvéve. Ráadásul ez év tavaszán az addig félórás ingyenes parkolást is megszüntette a BA Zrt. a kitáblázós fuvarokat végző taxisok számára. A 800 forint/órás parkolási díj utasokra történő terhelése jelentősen drágítaná a „táblások” díjelőnyét a zónásokkal szemben, akik ennek tudatában az intézkedés következtében az idén már második alkalommal hajtottak végre jelentős mértékű áremelést. Lengyel Sándor hozzátette, úgy érzi, hogy a BA a rendelt fuvarok területén is előnyöket igyekszik nyújtani a beülős piacon szerződéses partnerének, a Zóna Taxinak.
Lapunk kérdésére Szollár Domokos, a BA szóvivője elmondta, hogy a taxival behajtani tilos táblák már régen eltűntek a reptérről. Kihelyezésüket egyébként a rendelt taxik szabályszegő működése indokolta. A rendelt taxik számára kialakított pufferparkolókkal kapcsolatban a szóvivő úgy fogalmazott, hogy azok egész nap szinte teljesen üresen állnak, helyette a taxisok a reptér közeli bozótos területen várakoznak – nem igazán idilli látványt nyújtva. A szóvivő elismerte, hogy a pufferparkolókban fizetni kell mindenkinek, a taxisoknak is. Az esetleges árelőny-árhátrány problémát szerinte nem elegáns a repülőtér üzemeltetőjére áttolni… Szollár tagadta, hogy a parkolóhelyek elosztásában bármilyen változás történt volna. A vádra, amely szerint a BA a rendelt fuvarok területén is előnyöket igyekszik nyújtani a beülős piacon szerződéses partnerének, a szóvivő azt mondta, hogy ez már az üldözési mánia kategóriája: a rendelt fuvarok terén a parkolás, várakozás helye, a lebonyolítás módja, a szabályok nem változtak. Az egyetlen változást a parkolási díjak emelkedése jelentette – senki sem gondolhatja komolyan, hogy a parkolási díjak változásának hátterében bármilyen taxis kérdés húzódna meg…
Az előzményekhez tartozik, hogy a konkurens társaságok azzal vádolták a Zóna Taxit, hogy a piacinál olcsóbb tarifával szerezte meg a reptéri transzferüzletet, ám azóta egyre drágábban szállít. Sérült a versenysemlegesség követelménye a BA taxitenderén – állították a pályázaton vesztes taxitársaságok. Az eredményhirdetés óta eltelt két év alatt lényegesen javultak a nyertes Zóna Taxi üzleti lehetőségei, az eredetileg elfogadott tarifa hatvan százalékkal nőtt. A Zónával szemben akkor alulmaradt, s azóta a fővárosi önkormányzat szabott tarifáival dolgozó taxitársaságok háborognak: a Zónáé a zsíros reptéri üzlet, s a cégnek még áremelésre is lehetősége volt. Az olajárrobbanás ugyanis nemcsak a repülőgépekbe való kerozin árát emelte az égig, de a taxik hajtóanyagát, a dízelolajét is. – A BA számára az a legfontosabb, hogy a reptéri taxiszolgáltatás minősége ugrásszerűen javult a Zóna Taxival történt szerződéskötés óta – válaszolta korábban kérdésünkre Szollár Domokos. A szóvivő szerint a cégek jogosan elégedetlenek a fővárosi taxitarifák bebetonozása miatt, de nem jogos, hogy ezért a BA taxitenderét támadják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.