Dunakilitin, a német tulajdonú, gumi- és műanyagcsatlakozás-technikai elemeket gyártó Veritas Kft.-nél például több mint ezren dolgoznak. A cég tegnap száznál több munkatársától vált meg a drasztikusan visszaesett megrendelések miatt. – A válság hatása nagyon gyorsan megjelenik az autóiparban, hiszen elsőként az új autón spórolnak az emberek – mondta lapunknak Jáger Tibor, a cég ügyvezetője, hozzátéve: a gyárak piaci helyzetre adott válasza a beszállítókra is azonnal hatással van, hiszen visszaesik a megrendelések száma és csökken a termelés.
Emiatt a Veritas Kft. több mint száz munkatársától volt kénytelen megválni, köztük a kölcsönzött munkaerőtől és bejáró dolgozóktól is, illetve több próbaidős alkalmazott szerződését sem hosszabbították meg. Jáger Tibor hangsúlyozta: a cégnél keresik a megoldásokat arra, hogy a továbbiakban ne a munkavállalók kárára kelljen kivédeni a válság hatásait, így például többeket kényszerszabadságra küldenek, és folyamatosan egyeztetnek az üzemi tanáccsal is, valamint újabb feladatokat is elvállalnak. A cégvezető egy nemrégiben készült német felmérésre hivatkozva megjegyezte: 2009-re 12,4 millió új autó kibocsátására számítanak az unióban, ami 16 százalékos csökkenést jelent 2007-hez képest. Amerikában nemrégiben óriási zuhanást mértek a prémium kategóriájú autók eladásainál, ami azt mutatja, hogy a válság nagyon mély, és már Európát is jócskán elérte. Ráadásul a hírek arra utalnak, hogy nem egyszeri mélypontról van szó, hanem hosszabb távú, negatív hullámról. Ezért egyetlen gyár vagy beszállító sem dughatja homokba a fejét – jegyezte meg az ügyvezető.
Az autóbiztonsági és utasvédelmi eszközöket gyártó sopronkövesdi Autolivnél 26 munkatárstól váltak meg. Ahogy arról a Kisalföld című megyei lap beszámolt: Sopronkövesden az egyes munkaterületek ellátásánál szerződést bontottak az alvállalkozókkal, s a feladatokat belső munkaerővel látják el. A megüresedett állásokra pedig nem vesznek fel új embereket. A cég hetvennél több autógyárral áll kapcsolatban, amelyek közül jó néhány egy-két hétre leállt, jelentős kiesést okozva a beszállítóknak. A dolgozók csaknem háromnegyedét, vagyis 120 alkalmazottat bocsát el a bonyhádi Aspöck Hungaria Kft. is, amely autólámpatesteket és kábelkötegeket állít elő. Ugyancsak elbocsátásokkal reagált piacai szűkülésére az autóhifiket gyártó japán Shinwa konszern miskolci üzeme, a cég száz embert küld el.
Elbocsátja a kölcsönzött munkaerő egy részét, 30-40 dolgozót a szentgotthárdi General Motors Powertrain Kft. is – közölte Légrádi Edit, a gyár szóvivője tegnap az MTI érdeklődésére.
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban