Leálló alkatrészcégek

Máris térdre kényszerült több, autóalkatrészeket beszállító magyar cég a nagy autógyárak átmeneti leállása miatt. A vállalkozások százával bocsátják el a munkatársakat.

2008. 10. 26. 9:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dunakilitin, a német tulajdonú, gumi- és műanyagcsatlakozás-technikai elemeket gyártó Veritas Kft.-nél például több mint ezren dolgoznak. A cég tegnap száznál több munkatársától vált meg a drasztikusan visszaesett megrendelések miatt. – A válság hatása nagyon gyorsan megjelenik az autóiparban, hiszen elsőként az új autón spórolnak az emberek – mondta lapunknak Jáger Tibor, a cég ügyvezetője, hozzátéve: a gyárak piaci helyzetre adott válasza a beszállítókra is azonnal hatással van, hiszen visszaesik a megrendelések száma és csökken a termelés.
Emiatt a Veritas Kft. több mint száz munkatársától volt kénytelen megválni, köztük a kölcsönzött munkaerőtől és bejáró dolgozóktól is, illetve több próbaidős alkalmazott szerződését sem hosszabbították meg. Jáger Tibor hangsúlyozta: a cégnél keresik a megoldásokat arra, hogy a továbbiakban ne a munkavállalók kárára kelljen kivédeni a válság hatásait, így például többeket kényszerszabadságra küldenek, és folyamatosan egyeztetnek az üzemi tanáccsal is, valamint újabb feladatokat is elvállalnak. A cégvezető egy nemrégiben készült német felmérésre hivatkozva megjegyezte: 2009-re 12,4 millió új autó kibocsátására számítanak az unióban, ami 16 százalékos csökkenést jelent 2007-hez képest. Amerikában nemrégiben óriási zuhanást mértek a prémium kategóriájú autók eladásainál, ami azt mutatja, hogy a válság nagyon mély, és már Európát is jócskán elérte. Ráadásul a hírek arra utalnak, hogy nem egyszeri mélypontról van szó, hanem hosszabb távú, negatív hullámról. Ezért egyetlen gyár vagy beszállító sem dughatja homokba a fejét – jegyezte meg az ügyvezető.
Az autóbiztonsági és utasvédelmi eszközöket gyártó sopronkövesdi Autolivnél 26 munkatárstól váltak meg. Ahogy arról a Kisalföld című megyei lap beszámolt: Sopronkövesden az egyes munkaterületek ellátásánál szerződést bontottak az alvállalkozókkal, s a feladatokat belső munkaerővel látják el. A megüresedett állásokra pedig nem vesznek fel új embereket. A cég hetvennél több autógyárral áll kapcsolatban, amelyek közül jó néhány egy-két hétre leállt, jelentős kiesést okozva a beszállítóknak. A dolgozók csaknem háromnegyedét, vagyis 120 alkalmazottat bocsát el a bonyhádi Aspöck Hungaria Kft. is, amely autólámpatesteket és kábelkötegeket állít elő. Ugyancsak elbocsátásokkal reagált piacai szűkülésére az autóhifiket gyártó japán Shinwa konszern miskolci üzeme, a cég száz embert küld el.
Elbocsátja a kölcsönzött munkaerő egy részét, 30-40 dolgozót a szentgotthárdi General Motors Powertrain Kft. is – közölte Légrádi Edit, a gyár szóvivője tegnap az MTI érdeklődésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.