Ingatlanspekuláció áldozataivá válhatnak a XV. kerületben az M3-as autópálya környékén lévő önkormányzati fenntartású óvodák. Az egyiknek a már hűlt helyén, az Ozmán utcai óvoda ingatlanán ugyanis lakóparkot építhet egy befektető. A beruházás keretében akár 130-160 lakásos épületet építhetnek a volt oktatási-nevelési intézmény helyén, amely a rákospalotai MÁV-telep területén helyezkedik el, és ahol jelenleg összesen kevesebb mint 500 lakás található. Az itteni védett, szinte idilli környezetet fogja felrobbantani a tervezett, aránytalan beépítés. Az itt lakók és civil szervezetek számos alkalommal kifejezték tiltakozásukat, ám véleményük süket fülekre talált a szocialista vezetésű önkormányzatnál. Az egyedi építészetiörökség-védelemmel rendelkező MÁV-telep igen szellős beépítésű, minden házhoz és lakáshoz különálló kert, zöld terület tartozik. Éppen ezért a MÁV-telep Baráti Köre Közhasznú Egyesület maximum 36 lakásos lakóépület építését tartja elfogadhatónak az Ozmán utcai óvoda helyén, oly módon, hogy alsó szintjén az ott élők érdekében alakítsanak ki a lebontott helyére egy kisebb óvodát is. A legnagyobb problémát azonban az okozza, hogy az Ozmán utcai óvoda jogutódja az a Mozdonyvezető utcai intézmény lett – tíz éve már bezárták, idén viszont némi felújítás után újranyitották –, amely közvetlenül az M3-as autópálya budapesti bevezető szakaszának tőszomszédságában helyezkedik el, ráadásul a rendkívül forgalmas út túloldalán.
A rákospalotai önkormányzat azonban ezzel sem elégedett meg, a közeljövőben veszélybe kerülhet a kerület egy másik, közelben lévő óvodája, a Tóth István utcai is, amelyből a gyermekeket szintén az M3-as mellé száműznék. Szakértők szerint nemcsak a XV. kerületben, hanem egész Budapesten a Mozdonyvezető utcai óvoda ingatlana fekszik talán a legkedvezőtlenebb helyen az egészségre ártalmas anyagok magas koncentrátuma miatt, bár az ÁNTSZ által is jóváhagyott működési engedéllyel rendelkezik. Mind a zajterhelés, mind pedig a levegőszenynyezettség terén óriási ártalmaknak teszik ki az intézménybe járó gyerekeket. Az ártalmak mértékét a számok jól mutatják: az óvoda kertjétől néhány tíz méterre nappal több mint 62 ezer jármű halad el, amelyből több mint 15 ezer a tehergépkocsi vagy kamion, és ez a mérték az elkövetkező évtizedekben akár 70 százalékkal is növekedhet a főváros által készített előrejelzések alapján, amely adatokat a kerület vezetése is pontosan ismeri. Az óvoda közvetlen közelében percenként csúcsidőben 100-150 jármű halad el. Az önkormányzat számára anyagilag is rendkívül kedvezőtlen ingatlan-adásvétellel az M3-astól mindössze 10 méterre lévő Szentkorona úti iskola fejlesztését kívánják elősegíteni.
Erről a kerület MSZP-s polgármestere az önkormányzati lap 2008. januári számában így nyilatkozott: „Az elmúlt években nagy vihart kavart az egyik óvoda eladása. A MÁV-tól két másik intézményt vásárolt az önkormányzat, az egyiket óvoda, a másikat iskola céljára. A cél a gyerekek és a dolgozók élhetőbb életének, jobb környezetének és munkakörülményének megteremtése volt. Ennek ellenére mélységes felháborodás kísérte az ügyletet a lakók körében.”
A Mozdonyvezető utcai óvodánál 14-15 decibellel több a háttérzaj terhelése az elfogadhatónál. A megszüntetett Ozmán utcai intézményben – amely bár szintén közel volt az autópályához, de nem annyira, mint az utódja, s fekvése is lényegesen kedvezőbb volt – a zajterhelés nagyságrendekkel kisebb. A légszennyezettség tekintetében szintén súlyos hatások érik a Mozdonyvezető utcai óvodába járó gyerekeket nap mint nap, amelyhez képest az Ozmán utcai óvoda kertje lényegesen kisebb mértékben szennyezett. A súlyosan rákkeltő benzol koncentrációja például a 10-es felső határértéket jócskán túllépi, hiszen 16,9. Több más káros anyag vonatkozásában is a határértéket megközelítő eredmények születtek a szakmérnökök által készített méréseknél. Talajszennyezettségi vizsgálat egyáltalán nem készült, holott az autópálya közvetlen szomszédságában szakemberek szerint ez lehet a legsúlyosabb szennyezés, ráadásul az óvodások az M3-as autópálya felé néző kertben töltik idejük jelentős részét. Ezekről a tényekről az önkormányzat a gyermekek szüleit elfelejtette tájékoztatni, akik szerint így már érthető, hogy a befektető miért az Ozmán utcai óvoda telkét szemelte ki lakópark építésére, s miért nem a Mozdonyvezető utcait.
Az önkormányzat vezetése szerint kellő védelmet nyújt a zajvédő fal, s azt állítják, a levegő minősége sem rosszabb a fővárosi átlagnál. Az ÁNTSZ viszont talán nem meglepő módon a működtetéshez a zajvédő fal megmagasítása árán adott csak hozzájárulást, ami az üzembe helyezés előtt mind a mai napig nem történt meg, és amihez a kerületnek se pénze, se hatásköre. László Tamás, a Fidesz választókerületi elnöke, országgyűlési és önkormányzati képviselője viszont úgy véli: gyermekvédelmi szempontok alapján elfogadhatatlan, szinte gyilkossággal felérő a Mozdonyvezető utcai óvoda működésének erőltetése abban a kerületben, amely egyébként jelentős kertvárosi részekkel rendelkezik.
– Megint az történt, hogy a beruházói érdek felülírt mindent, a lakóparképítés és az ingatlanhasznosítási mutyik az oktatási intézményeket sem kímélik – jegyezte meg. László Tamás emlékeztetett arra is, hogy a lakosság véleményét egyáltalán nem vették figyelembe a döntéshozatalnál, hasonlóan a népegészségügyi, közlekedési szempontokhoz. Elgondolkodtató az is, hogy az egyáltalán nem teljes körű, nem mélyreható és nem szabványos környezetterhelési vizsgálatokat nem az ingatlanok adásvétele, hanem az újonnan megnyitott óvoda üzembe helyezése előtt végeztettek közvetlenül.
A Fidesz immár hónapok óta minden egyes testületi ülésen megpróbálja a kerület vezetését jobb belátásra bírni, újra és újra indítvánnyal élnek, hogy megóvják a MÁV-telepet, s a gyermekek egészségét – hangsúlyozta a politikus, hozzátéve, hogy az Ozmán utcai óvodát már rohamléptekkel bontják, amely folyamat úgy tűnik, visszafordíthatatlanná vált.
Holnap jön az igazi tél!