Viharzónában az Abramovics-cégek

Az üzemanyag árának emelkedése megrázta a teljes légi közlekedést: napról napra újabb fapados és hagyományos légitársaságok kerülnek padlóra. Félő, hogy üzemanyag híján hamarosan nem tud felszállni a SkyEurope, az Alitalia-flotta, s a Malév-tulajdonos Borisz Abramovics orosz légitársaságainak gépei októberben már más tulajdonosnál repülnek. Viharzónába került a Malév is.

2008. 10. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magas energiaárak a fapados légitársaságok közt is zavart okoznak. Komoly bajba került a SkyEurope, az egyik vezető, elsősorban szlovák érdekeltségű fapados légitársaság, amely stratégiai befektetési és finanszírozási lehetőségek felkutatására bízta meg az NM Rothschild pénzügyi tanácsadó céget. Sajtóhírek szerint gyakorlatilag eladás előtt áll a SkyEurope, s hogy a télen is repülhessenek a gépei, legkevesebb 20-30 millió eurót kell valahonnan szereznie. A társaság a múlt héten már fel is vett tízmillió eurós – értesülések szerint jelzálogalapú – hitelt a York Global Finance nevű pénzalaptól. A légitársaságnak harminc százalékban az említett pénzalap a tulajdonosa. A hitelt üzemanyag vásárlására költik.
Az olasz légügyi hatóság vezetője szerint a csőd szélén álló Alitalia repülési engedélye már csak három-négy napig tarthat ki, ha a vállalat csődbiztosa nem tesz le az asztalra egy hiteles, a költségeket jelentősen csökkentő átalakítási programot. Ugyanakkor Augusto Fantozzi felszámolási biztos azt közölte, hogy szeptember 30-ig tehetnek ajánlatot az érdeklődők az összeomlás szélén álló olasz cég egészének vagy egyes részeinek megvásárlására. Az Alitalia megmentése a szakszervezetek ellenállásán bukott meg a múlt héten: a CAI befektetői csoport csütörtökön visszavonta ajánlatát, mivel újabb engedményekre már nem volt hajlandó.
Felfüggesztik a hónap végén az AiRUnion légiszövetség KrasAir, DAL és Szamara társaságainak működési engedélyét. A Malév tulajdonosa, Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó orosz szervezet működése ezzel fontos fordulóponthoz ért. – Bár a társaságok jogi személyekként fennmaradnak, s az Abramovics testvérek formailag továbbra is részvényesek maradnak, nem foglalkoznak többé repülési tevékenységgel – mondta a Vedomosztyi című lapnak nyilatkozva Vitalij Vancev, az AiRUnionnal foglalkozó válságstáb vezetője.
Kérdés, ezek után mi lesz a Malévval, a Borisz Abramovics által privatizált magyar nemzeti légitársasággal. A vásárló orosz üzletember a múlt év elején még azt mondta, a cég jövőjét az garantálja, hogy összeköttetést biztosít Oroszország és az EU légipiaca között. Ha Abramovics légiszövetsége már nem Abramovicsé, kérdés, hogy honnan hová vezet majd az Airbridge – a Malév kisebbségi tulajdonosa –, amely magyarul légihidat jelent.
A Malév a közelmúltban számos olyan intézkedést tett, amellyel megváltoztatta a cég korábbi üzleti stratégiáját. Megszüntette New York-i és torontói járatait, s a téli menetrendben öt középtávon repülő Boeing 737-es gépét is leállítja. Amikor a Malévet privatizálták, még 28 gépe volt, 2010-től azonban már csak 17-tel számol. Emellett nagyszabású létszámleépítést folytat, tavaly hat, ebben az évben pedig 22 százalékos karcsúsítást jelentett be. A Magyar Hírlap iparági szakértőkre hivatkozva azt írta, jelenleg a legfontosabb, hogy stabilizálják a Malév tőkehelyzetét, amit akár állami visszavásárlással, akár új befektető megjelenésével teljesíteni lehetne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.