Téli marketingkampányt indított több országban a Magyar Turizmus (MT) Zrt. és a Budapest Airport hazánk vendégforgalmának növelésére, bízva abban, hogy az elmúlt években elmaradt külföldieket újra hazánkba csábítják. A március végéig tartó kampány nevéből immár kihagyták a korábban sokak által kifogásolt, Budapest „megszállására” biztató invázió kifejezést, azt a nyugodt élményszerzés érzését közvetítő invitáció szóval helyettesítették – tudta meg lapunk a MT Zrt.-től.
Eddig sem erősítették a magyar turizmus versenyképességét a kormányzat intézkedései, a jelenlegi válsághelyzetben pedig egyáltalán nem látunk olyan stratégiai terveket, amelyek a várható globális keresletcsökkenést ellensúlyozni tudnák – közölte tegnap Bánki Erik, az Országgyűlés sport- és turisztikai bizottságának elnöke a nyári főszezont értékelő sajtóbeszélgetésen. A fideszes szakpolitikus szerint egyáltalán nincs okunk örömre, ha 2008 eddigi eredményeit nézzük, noha a szakterületet felügyelő miniszter szerint „az ágazat idén is jól teljesít”.
Szezonértékelésében Bánki Erik kitért arra is, hogy a statisztikák szerint már a készpénz-helyettesítő üdülési csekk sem tudja ellensúlyozni azt a veszteséget, melyet a külföldi vendégek elmaradása és a belföldi kereslet zuhanása okoz. Hangsúlyozta: a Balatonon a vendégek kétharmada belföldi, ráadásul a korábban jól jövedelmező osztrák vendégforgalom 12, a német pedig 16 százalékkal esett vissza. Budapesten pedig gyakorlatilag stagnál a turizmus, míg fővárosunk legnagyobb régióbeli versenytársai, Bécs és Prága látogatottsága folyamatosan nő. – Továbbra sem tudunk nagyobb költésű külföldi vendégkört mozgósítani, noha a nemzetközi felmérések szerint a világ turizmusa mozgásban van – vélekedett az elnök. Felhívta a figyelmet arra is: a jövő évi költségvetés tervezetében a turisztikai célelőirányzat összege tovább csökkent, s már alig éri el a hétmilliárd forintot, holott a kisebb léptékű, uniós támogatások körébe nem illő fejlesztéseket, rendezvényeket és reklámtevékenységeket is ebből a forrásból lehet támogatni. A regionális turisztikai pályázatok keretében a rendelkezésre álló 1,5 milliárd forintos kerethez képest már idén is 2,5 milliárd forintnyi támogatási igény érkezett. A csökkentett célelőirányzat azonban ezen pályázatok jövő évi meghirdetését is veszélyeztethetik – mondta.
Bánki Erik: Magyarország meg tudja csinálni! - videó