Ezüstvasárnap ingyenhitellel

Célegyenesbe érkezett az ünnepek előtti roham a boltokban. Az előző hétvégék tapasztalatai alapján a holnapi ezüstvasárnapon is kígyózó sorokra és tömött parkolókra lehet számítani mindenfelé. Úgy tűnik, a lakosság fittyet hány a válságra, s honfitársaink utolsó forintjaikat is a kereskedőknél hagyják.

2008. 12. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre úgy tűnik, a lakossági megtakarításokért folytatott versenyben a bankok maradnak alul a kereskedőkkel szemben, az elmúlt hétvégéken ugyanis percekig kellett várakozni a fővárosi bevásárlóközpontok előtt a szabad parkolóhelyekért, s mindenütt tömött sorok álltak a pénztáraknál – legyen szó lakberendezési áruházról vagy élelmiszert is kínáló hipermarketről. Ezüstvasárnap hétvégéjén is rohamra számítanak a kereskedők, mert jelzéseik azt igazolják: az idei ünnepi szezon sokakat esztelen költekezésre csábít.
Látszólag tehát még nem gyűrűztek be a parkolópályán veszteglő gazdaság vészjelei a hazai kereskedelembe, sokkal inkább a jövő év első felében kerülnek nehéz helyzetbe a boltok – nyilatkozta lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György szerint ugyanis a válságbomba 2009 első felében robban, amikorra a közelmúltban utcára tett több ezer ember megélhetési forrása elapad. Ők gyakorlatilag kiesnek a fogyasztásból, ami drasztikusan lenyomja majd az eladási mutatókat a januárban egyébként sem dübörgő üzletekben. Az energiaárak emelkedése, a minden szinten dráguló megélhetés és a hatalmas munkaerő-piaci bizonytalanság tehát minden eddiginél sötétebbre festi a jövőt.
Vámos szerint most az is az üzletek malmára hajtja a vizet, hogy a magyarok többsége akár erején felül is vállalja a színvonalas ünneplést, és a bankokkal szembeni bizalmatlanság miatt inkább a fogyasztási cikkekre költi megtakarításait, mintsem valamely pénzintézetnél kötné azt le. Jóllehet a szakértők óvatosságra intenek, piaci felmérések mégis azt bizonyítják, hogy a figyelmeztetések ellenére az áruhitel-felvételi kedv nem csökkent ebben az időszakban. Pedig nem árt átgondolni, milyen újabb kiadással terhelik a családok az egyébként is karcsú otthoni költségvetést. Aki ugyanis áruhitelből költekezik, tehát utólag fizeti ki a karácsonyi ajándékokra felvett kölcsönök átlagosan 30-40 százalékos kamattal terhelt törlesztőrészleteit, annak bizony még inkább össze kell húznia a nadrágszíjat jövőre.
A gyanútlan vevő vásárlása során többféle kedvezőnek tűnő hitellehetőséggel találkozik egy áruházon belül. Nyilvánvalóan azért, mert a karácsonyi akciós kölcsönök nélkül egyetlen áruház sem tudná eladási mutatóit olyan szintre tornázni, amellyel jóformán utolérhetetlenül lekörözi kisebb társait. Összehasonlítva a két legnagyobb külföldi hipermarketlánc ajánlatait, csalóka lehetőségekre bukkantunk. Az Auchan személyi kölcsönt, ingyenes áruhitelt, hitelkártyát is kínál több konstrukcióban, nemkülönben a Tesco, amely ezeken kívül még az ingatlan felújításához is készséggel ad pénzt.
Habár az Auchannál akadnak ingyenes áruhitelek, vagyis tíz hónapig kamatmentesen törleszthető a megvásárolt termék, a húsz hónapos futamidőnél viszont már 9,99 százalékos a teljes hiteldíjmutató (THM), és kezelési költség is terheli a havi részletet. Az ingyenhitel ráadásul csak meghatározott termékeknél vehető igénybe, és „el kell fogadni” mellé egy akár félmillió forintos keretig kimeríthető hitelkártyát is. Ez a lehetőség azon vásárlók esetében lehet veszélyes, akik nincsenek tisztában azzal, hogy a szabad költekezésnek súlyos ára van, hiszen az Auchan-kártyával vásárolt termékek árának viszszafizetése már korántsem kamatmentes. Itt a THM 34,78–39,58 százalék, a minimum törlesztőösszeg pedig 6500 forint havonta. A Tesco is kínál vásárlókártyának álcázott hitelkártyát, melynél 35,97 és 41,72 százalék között mozog a THM.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.