Fűtés helyett inkább ajándékra költünk

Töretlen a magyar lakosság vásárlási kedve a karácsonyi beszerzések idején, ráadásul egy friss felmérés szerint sokan drága áruhitelből tervezik megoldani az ünnepi ajándékozást.

2008. 12. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs hatással a gazdasági válság a karácsonyi vásárlási kedvünkre, a magyarok többsége ugyanis nem tervez kevesebbet költeni a korábbiaknál – állapítja meg a Kirakat.hu és a Szonda Ipsos legfrissebb kutatása. Sőt, a reprezentatív felmérés szerint az emberek többsége még a tavalyinál is bőkezűbb ajándékozást tervez, amit javarészt drága áruhitelekből oldana meg. A felnőtt magyar vásárlók több mint hatvan százaléka az idén is legfeljebb harmincezer forintot költene karácsonyi ajándékokra, míg ennél nagyobb kiadással a lakosság negyede számol.
A Magyarországot sújtó világgazdasági válság ugyanakkor nincs hatással hitelfelvételi kedvünkre. Míg tavaly ugyanis az ajándékvásárlók két százaléka vett igénybe drága áruhitelt, addig az idén már három százalékuk tervezi később kifizetni a karácsonyi meglepetéseket.
– A jelen körülmények között meglepő ez a vásárlási láz, hiszen a válság lassan az élet összes területén érezteti hatását. Ám úgy tűnik, az átlagmagyar igyekszik nem az ajándékokon spórolni, sokkal inkább a mindennapi lakossági fogyasztás (energia, víz, áram) csökkentésével takarékoskodik – jegyezte meg Birkás Dávid, a Kirakat.hu főszerkesztője.
A népszerű ajándéktárgyak alapján az is kiderül, hogy az idén is az illatszerek, a ruházati cikkek, a könyvek, valamint a gyermekjátékok számítanak a legkeresettebbnek, de a tavalyi évhez képest változás, hogy a fehérnemű kiszorította a mobiltelefont a leginkább megvásárolni tervezett ajándékok közül. Az eredmények egyértelműen megmutatják azt is, hogy a férfiak és a nők a saját nemükre jellemző tárgyakat részesítik előnyben, így például a hölgyek nagyobb arányban vásárolnak ruhát, gyermekjátékot és fehérneműt, míg az urak inkább CD-t, DVD-t és karórát vesznek. A felmérés további érdekessége, hogy az internethasználók esetében az átlagosnál nagyobb arányt képviselnek azok, akik kozmetikai termékkel, könyvvel és konyhai eszközökkel lepik meg szeretteiket.
Ezen termékeket ötből négy ember az idén leginkább a plázákban és a hipermarketekben szerzi be, 2007-hez képest ugyanis tovább nőtt a bevásárlóközpontok és a hipermarketek népszerűsége. A multikomplexumokat követik a piacok, ide jár ugyanis a lakosság csaknem hatvan százaléka, majd a szaküzletek és a szakáruházak. A lakossági spórolást azonban jól példázza az a kutatási eredmény, miszerint a karácsonyi bevásárlók hetvenöt százaléka előbb az akciós ajánlatokról informálódik, míg a megyeszékhelyen élőknél az ajándéktárgyak kiválasztásánál a személyes tapasztalat a fontosabb. A Kirakat.hu és a Szonda Ipsos kutatása szerint a vásárlók hatvan százaléka azonban továbbra sem tájékozódik a karácsonyi vásárlás előtt, inkább ösztönszerűen dönt a fa alá kerülő csomagokról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.