Tovább csökkent a harmadik negyedévben az élelmiszerek és a háztartási vegyi áruk kiskereskedelmi forgalma hazánkban – derül ki a Nielsen piackutató cég tegnapi jelentéséből. A visszaesett fogyasztási mutató arról tanúskodik, hogy a júliustól szeptemberig tartó időszakban menynyiségben három százalékkal adtak el kevesebb árut a magyar piacon, szemben a második negyedév 1,7 százalékos csökkenésével. A hazai eladások egyébként az eladott áruk mennyiségét tekintve tavaly még bővültek, nem kevesebb mint 4,6 százalékkal. Idén az első három hónapban az értékesítés stagnált, a másodikban viszont már 1,7, míg a harmadikban már három százalékkal csökkent.
A mennyiség negatív trendje néhány országban szintén erősödött. A nagy európai piacok közül az Egyesült Királyság és Olaszország is bekerült a csökkenő forgalmú országok közé az idei esztendő harmadik negyedévében, de a magyarországinál is nagyobb arányú csökkenést mértek Írországban (4,6 százalék) és Németországban (3,3 százalék) is. Csökkent továbbá a fogyasztás Franciaországban, Dániában, Görögországban, Ausztriában, Svédországban, Belgiumban és Finnországban. Akad olyan ország, ahol viszont a korábbinál több élelmiszer és háztartási vegyi áru fogyott a harmadik negyedévben – e tekintetben Lengyelország végzett az élen, 10,4 százalékos bővüléssel.
A GfK Piackutató friss közleményében arra is rámutat: hiába a közelgő ünnepek, a 2007-es szezon forgalmi mutatói és az előrejelzések alapján idén sem vásárolunk túl sok karácsonyi édességet. Ez a tendencia idén erősödik, tekintve a válság okozta kényszerű spórolást. Eközben az MTI tegnap hírül adta, hogy a csökkenő fogyasztás ellenére a világ harmadik legnagyobb kiskereskedelmi bolthálózata, a Tesco bevétele folyamatosan nő, november végén lezárult üzleti negyedévében tavalyhoz képest ugyanis 11,7 százalékkal több pénz került a kaszszájába.
Gál Kinga: Az EP Patrióták frakciója szavazatával nem támogatja az új, Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottságot