Összeesik idén a reklámtorta

Mindenhol érezhetően visszaestek a reklámok, egyre több az utak mentén az üres óriásplakát-állvány. Év elején általában kevesebb a hirdetés, ugyanakkor a válság miatt a gazdasági élet valamennyi szereplője spórolásra kényszerül. Első körben a legtöbben a hirdetéseknél húzzák meg a nadrágszíjat, ami idén térdre kényszeríthet jó néhány kommunikációs szolgáltatást nyújtó társaságot is.

2009. 01. 18. 19:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Begyűrűzött a válság a hazai reklámpiacra is, sokan már érzik a változást, még többen kivárnak. A nagy hirdető cégek többsége a szokásostól eltérően nem az év végén, hanem még csak most állítja össze a hirdetésekre vonatkozó idei költségvetését, s bizony kivétel nélkül valamenynyien faragni kénytelenek a költségeken. A korábban bőkezűen megrendelt hirdetések máris ritkulni kezdtek, s biztos, hogy az idei reklámok mennyisége, minősége, megjelenésének helye pontos mércéje lesz a gazdasági helyzetnek – vélik a szakértők.
Piaci jelzések szerint a hirdetések év végi lemondása nagyrészt a kisebb cégekre volt a jellemző. A bizonytalanság nagyon látványosan jelentkezett az ingatlanpiacon is. Jó néhány építtető és vásárló sem jut ugyanis hónapok óta hitelhez, a piac áll, így a beruházók marketingbüdzséje is látványosan csökkent.
– Egy lakóparki beruházásnál általában a költségvetés két-három százalékát költötték eddig kommunikációra. Ez a szám nem nagy, ám egy közepes, mondjuk hárommilliárdos programnál komoly összeget jelent – mondta el lapunknak az A-Z PRodukció Kommunikációs Ügynökség PR- divíziójának vezetője. Éskovács Péter szerint a pénzügyi szektor válsága magával ránthatja a lakáspiacot is, s az ettől való félelem pedig arra kényszeríti az építtetőket, hogy 2009-ben újragondolják kiadásaikat a reklám terén is. Eddig a lakóparkokat leginkább óriásplakátokon és újságokban népszerűsítették, az interneten pedig már konkrét ajánlatokkal jelentkeztek a fejlesztők. A szakember szerint idén mindez megváltozhat: a drága plakát helyett előtérbe kerülnek majd a világhálós megoldások és a lakossági rendezvények, valamint a jó hírnév érdekében a szponzoráció.
Szakemberek szerint idén nagyságrendekkel rendeződhet át a teljes magyarországi reklámtorta is. 2007-ben a teljes hirdetési piac 40,1 százalékát a televízió, 36,2 százalékát a sajtó, 10,7 százalékát a közterületi hirdetések, 7,5 százalékát pedig az internet, illetve 5,1 százalékát a rádió tette ki. Az elemzők most arra számítanak, hogy a válság egyértelmű nyertese az internet lesz, a világháló piaci részesedése idén jóval tíz százalék fölé ugorhat. Nagy vesztesként emlegetik a kisebb hirdetésszervezőket, és általában is csak az olcsó, kreatív reklámok számíthatnak keresletre.
A Magyar Reklámszövetség adatai szerint 2007-ben 176,3 milliárdról 187 milliárd forintra ugrott itthon a hirdetők nettó kiadása, s évről évre a nagyjából tízmilliárdos növekedés volt megfigyelhető 2000 óta. A 2008-as összesítés még nem állt össze, bár az őszszel kirobbant válság szakértők szerint nem éreztette azonnal a hatását a hirdetési költségvetéseken. A recesszió így az idén szűkíti majd igazán a piacot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.