Begyűrűzött a válság a hazai reklámpiacra is, sokan már érzik a változást, még többen kivárnak. A nagy hirdető cégek többsége a szokásostól eltérően nem az év végén, hanem még csak most állítja össze a hirdetésekre vonatkozó idei költségvetését, s bizony kivétel nélkül valamenynyien faragni kénytelenek a költségeken. A korábban bőkezűen megrendelt hirdetések máris ritkulni kezdtek, s biztos, hogy az idei reklámok mennyisége, minősége, megjelenésének helye pontos mércéje lesz a gazdasági helyzetnek – vélik a szakértők.
Piaci jelzések szerint a hirdetések év végi lemondása nagyrészt a kisebb cégekre volt a jellemző. A bizonytalanság nagyon látványosan jelentkezett az ingatlanpiacon is. Jó néhány építtető és vásárló sem jut ugyanis hónapok óta hitelhez, a piac áll, így a beruházók marketingbüdzséje is látványosan csökkent.
– Egy lakóparki beruházásnál általában a költségvetés két-három százalékát költötték eddig kommunikációra. Ez a szám nem nagy, ám egy közepes, mondjuk hárommilliárdos programnál komoly összeget jelent – mondta el lapunknak az A-Z PRodukció Kommunikációs Ügynökség PR- divíziójának vezetője. Éskovács Péter szerint a pénzügyi szektor válsága magával ránthatja a lakáspiacot is, s az ettől való félelem pedig arra kényszeríti az építtetőket, hogy 2009-ben újragondolják kiadásaikat a reklám terén is. Eddig a lakóparkokat leginkább óriásplakátokon és újságokban népszerűsítették, az interneten pedig már konkrét ajánlatokkal jelentkeztek a fejlesztők. A szakember szerint idén mindez megváltozhat: a drága plakát helyett előtérbe kerülnek majd a világhálós megoldások és a lakossági rendezvények, valamint a jó hírnév érdekében a szponzoráció.
Szakemberek szerint idén nagyságrendekkel rendeződhet át a teljes magyarországi reklámtorta is. 2007-ben a teljes hirdetési piac 40,1 százalékát a televízió, 36,2 százalékát a sajtó, 10,7 százalékát a közterületi hirdetések, 7,5 százalékát pedig az internet, illetve 5,1 százalékát a rádió tette ki. Az elemzők most arra számítanak, hogy a válság egyértelmű nyertese az internet lesz, a világháló piaci részesedése idén jóval tíz százalék fölé ugorhat. Nagy vesztesként emlegetik a kisebb hirdetésszervezőket, és általában is csak az olcsó, kreatív reklámok számíthatnak keresletre.
A Magyar Reklámszövetség adatai szerint 2007-ben 176,3 milliárdról 187 milliárd forintra ugrott itthon a hirdetők nettó kiadása, s évről évre a nagyjából tízmilliárdos növekedés volt megfigyelhető 2000 óta. A 2008-as összesítés még nem állt össze, bár az őszszel kirobbant válság szakértők szerint nem éreztette azonnal a hatását a hirdetési költségvetéseken. A recesszió így az idén szűkíti majd igazán a piacot.

Elképesztő módon bukott le a körforgalmat letaroló ittas sofőr