Futószalagon rendel meg PR-cikkeket saját tevékenységének „fényezésére” a Gyurcsány-kormány a hozzá közel álló lapokban. A PR-cikk gyakorlatilag átmenet a fizetett hirdetés és az önálló írás között, és a felületes olvasóban azt az érzetet keltheti, hogy a lap álláspontját tükrözi, holott kis keretben mindig odaírják, mely szervezet támogatta a számára reklámértékű írás megjelenését. Az ilyen cikkek agitációs eszközként való alkalmazásának ízére különösen az utóbbi hónapokban érzett rá a kormányzat. Amint a lapunknak elküldött ötmillió forint alatti szerződések listájából kiderül, az egyik leginkább favorizált újság a Vasárnapi Hírek, amellyel legkevesebb nyolcmillió forint értékben íratott PR-cikkeket az oktatási és az egészségügyi tárca. A lapnak az az Avar János a főszerkesztője, aki az ATV szélsőségesen elfogult véleményműsorában, az Újságíróklubban mentegeti hétről hétre a kormányt. Szolgálataiért Avar Jánost 2005 márciusában a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével tüntették ki.
*
A Vasárnapi Híreknek kifizetett nyolcmillió forint nagy része a Hiller István vezette Oktatási és Kulturális Minisztériumtól származik, amely tavaly júliustól december végéig összesen ötmillióért, ez év első öt hónapjában pedig két és fél millió forintért rendelt meg oktatási témájú cikkeket a mindössze 41 ezer példányban értékesített hetilaptól. Emellett az egészségügyi tárcától közel félmillió forintot kapott az újság tavaly február és június között.
Az ingyenesen terjesztett Metropol kiadója négy különböző megbízáson keresztül mintegy 4,5 millió, a Népszabadság 3,4, míg a Blikk körülbelül 2,4 millió forintot kapott az oktatási minisztériumtól PR-cikkekért. Hiller István tárcája emellett több mint tízmillió forintot költött arra, hogy nagyobb vidéki lapokban jelentessen meg PR-cikkeket.
Bár lapunk már hetekkel ezelőtt megkérte valamennyi minisztériumtól az ötmillió forint alatti szerződések listáját, több helyről a mai napig nem kaptunk választ, így azt egyelőre nem állíthatjuk, hogy a fent nevezett balliberális irányultságú médiumok más tárcáktól nem kaptak további jól fizető PR-megbízásokat.
Amint arról beszámoltunk, a Farkasházy Tivadarhoz köthető Hócipő című újság nőnapi megemlékezéséért hárommillió forintot kapott tavaly. A botrányos megrendelés miatt hétfőn kérdéseket tettünk fel a munkaügyi tárcának, de a mai napig nem kaptunk azokra válaszokat.
Jegyzet a 7. oldalon
Teljesen leállt a vonatközlekedés a Déli pályaudvaron