Csapdában a kereskedők

Egyre jobban szorul a hurok a magyarországi kiskereskedők nyaka körül. Idén már a plázákban, hipermarketekben üzlethelyiséget bérlő tízezernyi boltos is az ellehetetlenülés szélére sodródhat, nemcsak a drasztikus fogyasztáscsökkenés, hanem az égbe szökő, többnyire euróban számított bérleti díjak miatt is.

2009. 03. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jóval több bérleti díjat és üzemeltetési költséget kell fizetniük a gyenge forintárfolyam miatt a plázákban működő kiskereskedőknek, mint korábban, a szupermarketek ugyanis jobbára euróban állapítják meg a különféle díjakat. Ezt főként a már tavaly is nyolcszázalékos forgalomcsökkenést elszenvedő iparcikk-, illetve ruházati üzletek szenvedik meg. – Egy évvel ezelőtt még azon tanakodtak sokan, hogyan lehet bekerülni a plázák és a különféle üzletláncok falai közé, most viszont egyre több helyről hallani a kérdést: hogyan lehetne kikerülni onnan – vázolta lapunknak a helyzetet az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György szerint várható volt, hogy a gazdasági válság felgyorsítja a kiskereskedelemben már harmadik éve tartó kedvezőtlen folyamatokat, főként hogy mostanra a legtöbb boltos felélte eddigi tartalékait. A legutóbbi statisztikák eddig csak 2008 első fél évének végéig szemléltették, hogy egyetlen esztendő alatt ötezer kereskedő húzta le itthon a rolót. Azt még nem tudni, a második fél évben, illetve a válság kirobbanása óta hány kereskedő került csőd közelbe, azonban a szakértő szerint a „szóródás” az idén még tovább gyorsul, a plázákban már korábban is érezhető volt a bérlők elvándorlása a gyér forgalom miatt.
Vámos emlékeztetett: tízezres nagyságrendű azoknak a kereskedőknek a száma, akik valamely üzletközpontban bérelnek ma árusítóhelyet. – Ebben a válság sújtotta helyzetben, amikor a jegybank is 5 százalékos fogyasztáscsökkenéssel számol, a kevésbé tőkeerős vállalkozásokat nemcsak a magas bérleti díj sújtja, hanem az is, hogy a tartós fogyasztási cikkek javarészt importból származnak – vázolta Vámos. A gyenge forintárfolyam miatt az áruk beszerzése is sokkal több pénzbe kerül most, mint korábban, s erre jön majd az áfaemelés terhe, ami tovább rontja a pénzszűkében lévő cégek kilátásait. A főtitkár szerint ugyanakkor a bevásárlóközpontok tulajdonosai sincsenek könnyű helyzetben, hiszen a „fiatalabb” házak többnyire devizahitelből épültek, aminek a törlesztőrészletei éppúgy emelkedtek, mint a lakáshiteleké. Így a plázák üzemeltetői kénytelenek a bérlőkre áthárítani a többletköltséget, amit a kereskedő vagy elfogad, vagy felmond, máshol keresve azután a boldogulás lehetőségeit. – A piac ilyen átalakulása majd csak ezután lesz szembetűnő, s egyre több helyen látunk „kiadó” táblát üresen maradt üzletek kirakatában – jósolta Vámos György, aki szerint ezzel együtt a látszólag alkupozícióban lévő plázáknak is törekedniük kell arra, hogy megtartsák a bérlőket.
Eközben a Nielsen piackutató vállalat tegnapi felmérésében azt közölte: 2002 óta mintegy hatezerrel csökkent az 50 négyzetméter alatti, vagyis jellemzően a kisvállalkozások által működtetett boltok száma hazánkban, míg a nagy alapterületű hiper- és szupermarketek aránya megháromszorozódott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.