Coca-Cola-aszály Etiópiában

Aszályok és éhínség, háborúk és puccsok, gazdasági válságok sújtották az elmúlt ötven évben az Afrika szarvánál fekvő Etiópiát, a világ egyik legszegényebb országát. A napokban azonban olyan „katasztrófával” szembesültek az etiópiaiak, amilyenre az elmúlt fél évszázadban nem volt példa: nincs Coca-Cola.

2009. 04. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Puccsok és háborúk. Etiópia Afrika legrégebben függetlenné vált országa. Bár Mussolini Olaszországa öt évre megszállta, az Afrika szarvánál fekvő állam teljesen elkerülte a gyarmatosítást. Az 1970–80-as években aszályok, éhínség, háborúk és rossz kormányzati intézkedések sújtották a mezőgazdaságtól erőteljesen függő országot. 1974-ben egy marxista junta döntötte meg Hailé Szelasszié uralmát, az új rezsim üldözte politikai ellenfeleit, több ezren életüket vesztették. 1991-ben a juntát is megpuccsolták, gazdasági és politikai stabilitást teremtve. 1993-ban az ország északi területe Eritrea néven elszakadt Etiópiától és kikiáltotta függetlenségét, a határvita 1999-ben háborúhoz vezetett, több tízezren haltak meg. A háború óta törékeny tűzszünet van érvényben. Etiópia Afrika egyik legszegényebb országa, a 85 milliós lakosú ország népességének kétharmada analfabéta, a várható élettartam 53 év.


Amint arról a nemzetközi hírügynökségek helyszíni tudósításai is beszámolnak, az üzemanyag-, a szappan-, a cukor- és az autógumi-hiány is gyakori az afrikai államokban, s a Coca-Cola volt ez idáig az egyetlen világmárka Etiópiában, amely sikeresen túlélt két puccsot és három rezsimet. Az üdítőital nemzeti kinccsé vált, a legkietlenebb faluvak élelmiszerboltjain is ott díszeleg a logója, esküvőkön, temetéseken, baráti összejöveteleken pedig nem hiányozhat az asztalról. Ám az elmúlt hetekben az ország számos üzletében és bárjában a Pepsi-, a Sprite- és a Fanta- mellett a Coca-Cola-készletek is eltűntek, a helyiek egyetlen üdítőitalt vásárolhatnak, a Mirindát. Szakértők becslése szerint összesen 35 ezer kiskereskedelmi egységet érint majd a Coca-Cola hiánya, amíg a felmerült válságot meg nem oldják.
Ennek oka pedig a globális pénzügyi és gazdasági válság. A krízis következtében jelentős mértékben csökkent a külföldi befektetések értéke és az export, a valutahiány miatt pedig az üdítőitalok palackozását végző vállalat, az East-Africa Bottling Share Company nem tudott több olyan kupakot importálni, amelyek a műanyag palackok légmentesítését, az ital szénsavas állapotban tartását szolgálják. A vállalat ezért ideiglenesen leállította a Coca-Cola-termékek palackozását, ezer alkalmazottját pedig fizetett szabadságra küldte, noha az üdítőből nincs hiány. Ez tehát az első alkalom 1959 óta, hogy az amerikai üdítőital-gyártó leállította a termelést Etiópiában. A helyiek által egyszerűen Cocának nevezett ital teljesen eltűnt a főváros, Addisz-Abeba üzleteiből, a kóla hiánya felhajtotta a többi üdítőital árát körülbelül 28 amerikai centről (62 forint) 40 centre (89 forint).
A különböző médiumoknak, így a BBC-nek és az International Herald Tribune napilapnak nyilatkozó etiópok többsége számára szinte érthetetlen, hogy miként tűnhettek el a Coca-Cola palackok az üzletek polcairól. Ehhez hasonló problémával még sosem szembesültek, a kóla állandóságot, biztos pontot jelentett az életükben, hiánya tulajdonképpen nemzeti katasztrófaként fogható fel. A BBC tudósítása szerint az addisz-abebai utcagyerekek használt és újrahasznosítható kupakok gyűjtésével töltik az idejüket, amelyek kilójáért állítólag 20 centet (45 forint) kapnak. A valutakrízis egyébként a kávétermelést is súlyosan érintette, a világ egyik legnagyobb kávétermelő országában tíz százalékkal csökkent a kávé exportja az elmúlt hónapokban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.