Kerékpárokat adna bérbe Budapest

Közösségi kerékpárkölcsönző rendszer kialakítására nyújtana be uniós pályázatot a főváros. A több mint egymilliárd forintba kerülő szolgáltatás elindításához 200 milliós önrészt terveznek, egyelőre azonban költségvetése sincs az önkormányzatnak. Az ötletadó civilek figyelmeztetnek: előkészítés híján úgy járhatunk, mint a nyolcvanas években Bécs, ahol a bérbiciklik zömét ellopták, és a kezdeményezés megbukott.

2009. 04. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legalább 800-1200 kerékpárral, átlagosan 300-600 méterenként elhelyezett, úgynevezett dokkoló állomásokkal indulhatna 2011-től az a budapesti kerékpárkölcsönző szolgáltatás, amelyet bécsi és párizsi mintára tervez bevezetni a fővárosi önkormányzat.
Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes előterjesztése alapján készülhet el az az EU-pályázat, amely szerint az 1,2 milliárd forintos beruházás önrészét – a számítások szerint 200 millió forintot – a jelenleg költségvetés nélkül, átmeneti gazdálkodással működő önkormányzat állná.
Az elképzelések szerint a kerékpárdíjrendszer két részből állna: egy alacsony, éves előfizetési díjból és egy használat alapú útdíjból. Eleinte a főváros belső részeit vonnák be a kölcsönzési területbe, majd a rendszert közszolgáltatássá nyilvánítanák. Az uniós pályázat beadásáról májusban döntene a közgyűlés, az elképzelésről azonban a fővárosi képviselők csupán a híradásokból értesültek, arról még az illetékes bizottságok sem tárgyaltak.
Rétvári Bence (KDNP) szerint csak a szokásos ötletelés zajlik. A jelek szerint a főpolgármesternek és csapatának esze ágában sincs egyezséget kötni az ellenzékkel a 2009-es költségvetésről, így legyen akármilyen jó cél, nem valószínű, hogy 200 milliós önrészt valaki csak úgy előhúzhat a kalapból – közölte a képviselő.
Valójában a Magyar Kerékpáros Klub kezdeményezését karolták fel a fővárosi vezetők – hangsúlyozta lapunknak László János. A szervezet vezetője szerint ugyanakkor, ha az önkormányzat előkészítetlenül vezetné be a rendszert, könnyen Bécs sorsára juthatnak, ahol a nyolcvanas években az vitte csődbe a szolgáltatást, hogy a bérbiciklik zömét ellopták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.