Csehországban is bevezetik a roncsprémiumot. Ez része annak a válságkezelő csomagnak, amelyet tegnap fogadott el a cseh képviselőház a Cseh Szociáldemokrata Párt kezdeményezésére. A cseh roncsprémium harmincezer korona lesz. A pénzt az kaphatja meg, aki leadja tízévesnél régebbi autóját, és helyette új benzin- vagy dízelmotoros autót vásárol. Ha valaki alternatív meghajtású gépkocsit vesz, akkor a roncsprémium hatvanezer koronára, míg az új autó maximális ára 700 ezer koronára emelkedik. A roncsprémiumot az állami környezetvédelmi alap fogja kifizetni az állami költségvetésből, csak magánszemélyeknek. Cégek vagy hivatalok a roncsprémiumot nem használhatják ki.
A roncsprémiumot több mint tucatnyi európai országban vezették már be. Egyes államokban sikeres volt, másokban kevésbé. Németországban járt a legnagyobb eredménnyel, csaknem 20 százalékkal több új gépkocsit adtak el idén áprilisban, mint egy évvel korábban. Az ellenpélda Románia lehet, ahol az állami támogatás ellenére az első negyedévben több mint 50 százalékkal estek az eladások. Sikerrel járt az állami beavatkozás Franciaországban és Olaszországban. Ezzel szemben Szlovákiában a meghosszabbított roncsprémium ellenére 20 százalékkal kevesebb autót adtak az első negyedévben, mint egy évvel korábban.
A magyar kormány nem indítja el a roncsprémiumként emlegetett programot – értesült a szocialista párthoz közel álló Népszava. A lap tegnapi száma szerint a kormányzat illetékesei már korábban is szkeptikusan nyilatkoztak a támogatás bevezetéséről, azzal érvelve, hogy ez a program elsősorban azokban az országokban sikeres, ahol jelentős a hazai autógyártás, mert ott ezzel a megoldással sok ezer munkahely menthető meg. A program lényege az lett volna, hogy a legalább tíz évnél idősebb személyautók tulajdonosai kétezer euró értékű támogatást kaptak volna, ha az öreg járművet új, korszerű, EURO 4-es motorral szerelt kocsira cserélik.
Jön a Csaba-busz. Mintegy 100 millió forintból fejlesztett, iskolabuszként is használható midibuszát mutatta be tegnap Szeghalmon a Csaba Metál Zrt. A CsM Urbanus Magyarországon az első olyan midibusz, amely akár iskolabuszként is üzemelhet. Már megkeresték a céget a világ több pontjáról, Irakból, Libanonból is. Idehaza egyelőre csak a BKV érdeklődött.
Orbán Viktor bejelentést tett a kereskedelmi kamarával való együttműködésről