Kétséges főpolgármesteri nyilatkozat

Alig két év alatt másodszor is kétségbe vonták Brüsszelben Demszky Gábornak a négyes metró uniós támogatásáról tett nyilatkozatait. A főpolgármester elismerte, az uniós előírások szerint szabálytalan közbeszerzések miatt ugyan több tíz milliárd forinttól elesünk, az EU illetékesei azokat a beruházás második, illetve harmadik szakaszánál odaítélik majd. Utóbbiakra azonban nemcsak, hogy pályázatot nem nyújtottak be, a bejelentésben jelzett tervek egy része valójában nem is létezik.

2009. 05. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmi alapja sincs Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester minapi brüsszeli tárgyalásai után tett kijelentésének, amely szerint az Európai Unió még a 2013-ig terjedő időszakban kész támogatni a négyes metró második szakaszát – közölte lapunkkal az Európai Bizottság egyik, a budapesti metró uniós támogatásának ügyét jól ismerő, de neve elhallgatását kérő tisztségviselője. Közölte: a bizottság csak akkor tud a második szakasz támogatásáról nyilatkozni, ha az arra vonatkozó kérelmet elbírálhatja, ám a főváros mindaddig csupán az első, az Etele tértől a Baross térig tartó szakaszra nyújtott be pályázatot.
Bár elvileg városi fejlesztések esetében van lehetőség arra, hogy a kifogásolt közbeszerzési pályázatok miatt 60 milliárd forint értékű támogatást az egyik szakasz helyett a nyomvonal szerint a Baross tér és a Bosnyák tér közötti vonalra tegyék át, döntés erről sem született. A négyes metró hivatalos dokumentumaiban pedig nem is szereplő harmadiknak nevezett szakaszról, azaz a Budaörsi úti virágpiacig, illetve a másik végén egészen Rákospalotáig tartó vonalról Brüsszelben nem nyilatkozhatnak. A teljes metróberuházást jelenleg több mint 520 milliárd forintosra becsülik, a fővárosban nemrég elfogadott közlekedési rendszerfejlesztési terv szerint 2020-ig megépülhetne az említett harmadik szakasz, Rákospalota helyett az újpalotai M3-as parkolóig. Pénz erre egy fillér sincs, mint ahogy a fővárosi illetékesek 30 éve ígérik azt is, hogy a hármas metrót meghosszabbítják Újpesttől Káposztásmegyerig.
Demszky Gábor szerint az EU egyetért utóbbi előkészítésével is, azonban lapunk kérdésére, hogy a főpolgármester az ügyben kivel tárgyalt, a Főpolgármesteri Hivatalnál nem válaszoltak. Ellenben közleményükben elismerték, hogy a metrópályázatra eddig kért 224 milliárd forintból alig 180-ra számíthatnak.
Tarlós István, a Fidesz–KDNP fővárosi frakciószövetsége elnöke emlékeztetett arra: nemrég nyolc kérdést tartalmazó levelet küldött az ügyben Danuta Hübnernek, az EU regionális politikáért felelős biztosának a négyes metró EU-támogatásának szokatlan elhúzódásáról. – Magyarország más nagyvárosainak közlekedési pályázatait már rég elbírálták, így Miskolc, Szeged és Debrecen is hozzájuthat az uniós forrásokhoz – emlékeztetett. Demszky Gábor brüsszeli találgatásai közül eddig egy sem vált be, az ellenzék jelenleg az Európai Bizottság napokban várható hivatalos válaszára vár.
Ismeretes, Demszky Gábor 2007 áprilisában jelentette be először: „az unió biztosan támogatja a négyes metrót”. Állítását szinte azonnal megcáfolta Brüsszel regionális biztosa, mint ahogy hónapokkal később azt a felröppent híresztelést is, hogy „meghúzták a metró uniós támogatásának határát”. A főpolgármester azóta rendre más időpontra teszi a lehetséges döntést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.