Semmi alapja sincs Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester minapi brüsszeli tárgyalásai után tett kijelentésének, amely szerint az Európai Unió még a 2013-ig terjedő időszakban kész támogatni a négyes metró második szakaszát – közölte lapunkkal az Európai Bizottság egyik, a budapesti metró uniós támogatásának ügyét jól ismerő, de neve elhallgatását kérő tisztségviselője. Közölte: a bizottság csak akkor tud a második szakasz támogatásáról nyilatkozni, ha az arra vonatkozó kérelmet elbírálhatja, ám a főváros mindaddig csupán az első, az Etele tértől a Baross térig tartó szakaszra nyújtott be pályázatot.
Bár elvileg városi fejlesztések esetében van lehetőség arra, hogy a kifogásolt közbeszerzési pályázatok miatt 60 milliárd forint értékű támogatást az egyik szakasz helyett a nyomvonal szerint a Baross tér és a Bosnyák tér közötti vonalra tegyék át, döntés erről sem született. A négyes metró hivatalos dokumentumaiban pedig nem is szereplő harmadiknak nevezett szakaszról, azaz a Budaörsi úti virágpiacig, illetve a másik végén egészen Rákospalotáig tartó vonalról Brüsszelben nem nyilatkozhatnak. A teljes metróberuházást jelenleg több mint 520 milliárd forintosra becsülik, a fővárosban nemrég elfogadott közlekedési rendszerfejlesztési terv szerint 2020-ig megépülhetne az említett harmadik szakasz, Rákospalota helyett az újpalotai M3-as parkolóig. Pénz erre egy fillér sincs, mint ahogy a fővárosi illetékesek 30 éve ígérik azt is, hogy a hármas metrót meghosszabbítják Újpesttől Káposztásmegyerig.
Demszky Gábor szerint az EU egyetért utóbbi előkészítésével is, azonban lapunk kérdésére, hogy a főpolgármester az ügyben kivel tárgyalt, a Főpolgármesteri Hivatalnál nem válaszoltak. Ellenben közleményükben elismerték, hogy a metrópályázatra eddig kért 224 milliárd forintból alig 180-ra számíthatnak.
Tarlós István, a Fidesz–KDNP fővárosi frakciószövetsége elnöke emlékeztetett arra: nemrég nyolc kérdést tartalmazó levelet küldött az ügyben Danuta Hübnernek, az EU regionális politikáért felelős biztosának a négyes metró EU-támogatásának szokatlan elhúzódásáról. – Magyarország más nagyvárosainak közlekedési pályázatait már rég elbírálták, így Miskolc, Szeged és Debrecen is hozzájuthat az uniós forrásokhoz – emlékeztetett. Demszky Gábor brüsszeli találgatásai közül eddig egy sem vált be, az ellenzék jelenleg az Európai Bizottság napokban várható hivatalos válaszára vár.
Ismeretes, Demszky Gábor 2007 áprilisában jelentette be először: „az unió biztosan támogatja a négyes metrót”. Állítását szinte azonnal megcáfolta Brüsszel regionális biztosa, mint ahogy hónapokkal később azt a felröppent híresztelést is, hogy „meghúzták a metró uniós támogatásának határát”. A főpolgármester azóta rendre más időpontra teszi a lehetséges döntést.
Elgázolt egy embert a vonat Kecskeméten