Magánosítás előtt a BKV

Már rövid távon harmincszázalékos teljesítménycsökkentést, az árak folyamatos, infláció feletti emelését irányozza elő a lapunk birtokába jutott tanulmány. Ebből a laikus számára is kiderül: célja a BKV privatizációja.

2009. 05. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zuglóban is repkednek a milliók. Csaknem 150 millió forintot költött tavaly tanácsadókra, szakértőkre a zuglói önkormányzat – írta az Index Rátonyi Gábor volt fideszes polgármester összesítése alapján. A szerződések szerint csak tavaly 16 jogászt bízott meg a kerület, pedig a hivatalban számos szakjogász dolgozik. – Weinek Leonárd (SZDSZ) polgármester VW Passat kombi autóját havi 336 ezer forintért bérli az önkormányzat, ennek ellenére a politikus egy év alatt több mint 400 taxicsekket is felhasznált.


Nem nyilvános – olvasható a konzultációs munkaanyagnak nevezett tanulmány BKV-s válságkezelési javaslatában. Címe: A fővárosi közösségi közlekedés mérete és finanszírozása – a működés stabilitásának megteremtése. A járatritkítást főként a külső kerületekben, éjszakánkét és hétvégén képzelik el. Az agglomerációban szerintük nem versenyképes a tömegközlekedés, itt visszafejlesztenének. A cég megrendelői tevékenységét külön szervezetbe vinnék ki, s az új finanszírozás érdekében az önkormányzatnak le kellene mondania döntési jogköréről a díjakkal és a menetrenddel kapcsolatban.
A BKV privatizációjához vezető legsúlyosabb javaslatok szerint előbb csak a buszszolgáltatást, majd a kötött pályás közlekedést is versenyezetnék a dolgozók egy részének elbocsátásával. A magántőke bevonását már a BKV vezérigazgatója, Kocsis István is felvetette, holdingosítási, HÉV-kiszervezési tervét azonban a városvezetők elvetették. A tanulmány szerint 2018-ig négy lehetőség van: teljes magánosítás, a többségi részesedés eladása, amely szintén az előbbihez vezet, a kisebbségi részesedés eladása, vagy az úgynevezett PPP-konstrukció.
A dokumentum megerősíti, hogy a csaknem nyolcvanmilliárd forintos adósságállománnyal, több mint húszmilliárdos veszteséggel küszködő BKV Zrt. már az idén csődbe juthat annak ellenére, hogy a Gyurcsány-kormány a múlt év végén egyszeri tízmilliárd forinttal kisegítette.
Mint arról a beszámoltunk, Budapest MSZP–SZDSZ-es vezetői hétfőn tárgyaltak a Boston Consulting Group csaknem 300 millió forintért rendelt tanulmányáról, amelyet addig a BKV vezetői sem ismertek, mondván, ez az anyag valójában a főváros fő hitelezője,
az Európai Fejlesztési Bank kérésére készült. Bár az illetékesek eddig cáfolták, belső forrásból megtudtuk, a BKV Zrt. igazgatósága a napokban döntött: július elsejétől 4,5, illetve 7 százalékos mértékű tarifaemelést javasolnak a döntéshozóknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.