Méltóság, fedél nélkül

Versailles neve hallatán a Napkirály fényűző udvara juthat az emberek eszébe. Ám az első filmes francia filmrendező, Pierre Schöller filmjének főhősei nem királyok, nemesek vagy udvaroncok, hanem hajléktalanok, akik a királyi kastélyt övező erdőben élik küzdelmes, szabad életüket. Pierre Schöller Versailles című filmjét a vasárnap véget ért francia filmnapokon vetítették premier előtt Budapesten és több vidéki városban.

Tölgyesi Gábor
2009. 05. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Damien, az egykori drogfüggő kunyhót eszkábált magának a kastélyt övező erdőben. Egy nap arra vetődik a szintén hajléktalan, szociális munkások elől menekülő, huszonéves Nina ötéves fiával, Enzóval, és a férfi befogadja őket egy éjszakára. Reggelre a nő eltűnik, a kisfiút Damien-ra bízva. Enzo a rengetegben, ám mégsem magányosan.
Pierre Schöller neve a harmincas évei végét taposva került először a stáblistákra, forgatókönyvíróként azóta tucatnyi rendezővel dolgozott együtt. A Versailles játékfilmes debütálása, amelyet a múlt évben César-díjra jelöltek a legjobb első filmek kategóriájában, míg főszereplője, Guillaume Depardieu alakítása után már csak posztumusz kaphatott César-jelölést (Gérard Depardieu fia múlt év októberében halt meg tüdőgyulladásban). Több volt mint nagy ígéret, ám sorozatos botrányai beárnyékolták színészi tehetségét, teljesítményét.
Pierre Schöller rendező a francia filmnapok vendégeként járt Magyarországon. Lapunknak „kései” filmes karrierjét azzal magyarázta, a mozi nehéz mesterség, és időbe tellett, míg kitanulta. – Bár a mozi iránti szerelem már gimnazistaként megvolt bennem. Akkoriban némi túlzással élve majdnem egy olyan kunyhóban éltem, mint a film főhőse, Damien, szemben pedig a kultúrház állt, filmklubbal. Antonioni, Tarkovszkij alkotásai, a némafilmek, Mizogucsi melodrámái egyaránt magukba szédítettek. Mivel az írással sosem álltam hadilábon, végül forgatókönyvírásra adtam a fejem. Az sem könnyű foglalatosság. Egy mondat után szinte már kívánkozik a második, a harmadik, ám a filmekben egy történet képekben folytatódik, nem pedig szavakban. És nem szabad se így, se úgy eltéveszteni a történetet. Akár forgatókönyvet írsz, akár rendezel.
Adódik a kérdés, egy debütáló rendező elsőként miért éppen a hajléktalanokat akarja megmutatni. – A szegénység mindig is létezett, ám ahogy Nyugat-Európában terjed, az sokatmondó „esemény”, sok kérdést felvet, amire a politikusok, a felelősök nem találják a választ. Még jóval a válság előtt megfogalmaztam több ilyen kérdést, ám a Versailles mégsem a szegénység megállapításának filmje. Nem a szegénységből fakadó kétségbeesést, hanem annak épp az ellenkezőjét mutatja be.
A szegénység magányt, reménytelenséget, szenvedést szül. A Versailles hajléktalanjai mégis emberi tartásról, szolidaritásról tesznek tanúbizonyságot. Igaz, férfi főhőse, Damien nem a felelősségvállalás mintaképe. – Az emberek egymás iránti megértése, egymás megérintése, figyelmessége az, ami a társadalmat szervezi, nem pedig a gazdagság. Ezt szerettem volna többek között megmutatni a Versailles-ban, hogy az eleven kapcsolat, ami mindig aktivitást feltételez, megőrzi az emberségünket. A Versailles hajléktalanjai ezért tudták megőrizni önmagukat. Továbbá arra is fel szerettem volna hívni a figyelmet, hogy az emberek nem marionettbábuk, akiket madzagon lehet rángatni. Döntéseinkkel, választásainkkal magunk írjuk a történetünket.
Mindez érvényes a film főszereplőjére, Guillaume Depardieu-re is, akinek nevét nemcsak a Semmihasznák, a Pola X, a Minden reggel vagy a Szeresd apádat! című filmek tették ismertté, hanem sorozatos botrányai is. Drog, alkohol, garázdaság, börtön – csak címszavakban. Guillaume Depardieu nagyszerű színész volt, ám veszélyesen élt – egy motorbaleset következtében elveszítette az egyik lábát –, és fiatalon, harminchét évesen halt meg. Budapesten is volt egy „nagyjelenete”, amiről a bulvárlapok beszámoltak: miután egy szórakozóhelyen nem akart fizetni, meztelenre vetkőzött, majd fegyverrel fenyegetett meg egy biztonsági őrt.
A múlt év októberében tüdőgyulladásban elhunyt színészről mint rettenetes gyermekről jelent meg nekrológ a neves francia–német médium, az Arte televízió honlapján. A cikk a színész erényeit is hangsúlyozva kiemelte, hogy a Versailles című filmnek Guillaume Depardieu nemcsak egyik utolsó színészi munkáját, hanem egyik legjobb alakítását is köszönheti.
– Nagyon igényes volt az életvitele, egyenes volt és kompromisszumokra képtelen – emlékezett a színészre Pierre Schöller. – Vicces volt, nagylelkű, és mindig a saját feje után ment. Nagyon sok szenvedéssel élt. Temetésén az édesanyja azt mondta, a fia elkényeztette, boldoggá tette őt. Tudtuk, hogy nem fog sokáig élni, de azt nem képzeltük, hogy a halála ilyen gyorsan eljöhet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.