A versenyhivatal elé kerül az áfaháború

A versenyhatósághoz fordultak az élelmiszer-feldolgozók és a borászok, mert a kereskedelmi láncok rájuk hárítanák a júliustól esedékes áfaemelés terheit. A bevásárlóközpontok azt követelik, hogy a beszállítók amúgy is alacsony áraikból engedjenek további 4-6 százalékot.

2009. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Panaszt tett a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ), mivel az áruházláncok sorra szólítják fel magyar beszállítóikat arra, hogy a július elsejétől öt százalékkal emelkedő áfa költségeit vállalják át áraik 4-6 százalékos csökkentésével – közölte lapunkkal Folláth Györgyné, az ÉFOSZ főtitkára. A láncok követelése százmilliárd forintos többletterhet róna az élelmiszer-beszállítókra, amit a cégek képtelenek teljesíteni, hiszen a hazai termelés évek óta csökken, s a saját piacukon egyre nagyobb hátrányba kerülő feldolgozók eredményei jó ideje a nulla közelében járnak. Folláth Györgyné úgy látja: a kereskedők az adóemeléseket közteherviselés helyett egy szűk gyártói réteggel fizettetnék ki, s ennek érdekében nem riadnak vissza attól sem, hogy erőfölényükkel visszaélve fenyegessék a beszállítókat. Van olyan kereskedelmi lánc, amelyik egyértelműen közli: azt a beszállítót, amelyik nem vállalja magára az árengedményt, kilistázza, és olyan parnert választ helyette, aki hajlandó olcsóbban adni a portékát. – Felháborító, hogy az áruházláncok hasznot akarnak húzni az áfamelésből, miközben a fogyasztó érdekében sem engednek saját nyereségükből – jegyezte meg a főtitkár, hozzátéve: míg a statisztikák szerint az elmúlt egy évben az élelmiszerek fogyasztói ára 7,2 százalékkal növekedett, addig a beszállítói árak csak 1,8 százalékkal nőttek.
Nem csak az élelmiszer-feldolgozókat „zaklatják” árcsökkentési kérésekkel az áruházak. A Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetségének tagvállalatai az elmúlt napokban hasonló követeléseket kaptak, tőlük 4-5 százalékos árengedményt próbálnak kicsikarni a láncok, mondván, hogy az áfaemelés után is szeretnék tartani a jelenlegi árszintet – olvasható a szövetség közleményében. A termelők tiltakoznak, főként azért, mert ez nem egyszeri, akciós árengedmény lenne, hanem végleges, tehát a lealkudott árat leghamarabb az év végi ártárgyalásokon lehetne módosítani. A kereskedők az áfanövekedés teljes átvállalását kérik, miközben a polcon látható borárakból csupán 40-65 százalék jut a termelőkhöz, a többi a lánc nyeresége – közölték a borászok, szintén a GVH-hoz fordulnak jogorvoslatért.
Eközben a GVH tegnap közölte: tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt megindult az eljárás a Penny Market múlt héten kirobbant születésnapi akciója miatt. Napvilágot látott egy olyan rangsor is, amelyben a Tudatos Vásárlók Egyesülete etikai szempontból értékelte a magyarországi áruházláncokat. Megállapítják: a Reál és a G’Roby a legjobb és a legetikusabb üzlet, míg a szupermarketek rangsorában a legkevesebb pontot a Tesco, a Lidl és az Aldi kapta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.