Átmenetileg államosították a GM-et

Hírösszefoglaló
2009. 06. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyorsan átesik a General Motors (GM) a csődeljáráson, és ismét emelkedő pályára áll – mondta Barack Obama amerikai elnök nem sokkal azután, hogy bejelentették, a szövetségi kormányzat az általa nyújtandó anyagi támogatás fejében hatvanszázalékos tulajdonrészt szerez az autógyárban. Összesen 50 milliárd dollárt költenek a vállalatra az adófizetők pénzéből az eddig folyósított, csaknem 20 milliárd dollárt is beleértve, s nincs tervbe véve további pénzügyi segítség.
A kormányzat nem kíván részvényes lenni különféle vállalatokban, csak ameddig ez feltétlenül szükséges – hangsúlyozta Obama. Nem vesznek részt a napi irányításban, s amint lehet, igyekeznek túladni a részesedésen. Csupán azért vállaltak részt a cég talpra állításában, mert az autóipari óriás tönkremenetele beláthatatlan következményekkel járna.
Az elképzelés szerint a rendelkezésre álló időben – az eljárás törvényi határideje szerint 90 nap alatt – átalakítják a detroiti vállalat tulajdonosi szerkezetét. Az amerikai kormányzat mellett tulajdonos lesz a kanadai kormány – Ottawa 9,5 milliárd dollár kölcsönt nyújt a GM-nek 12 százalékos részesedés fejében –, továbbá a szakszervezetek és a hitelezők. Az eljárás tartama alatt a cégnél folytatódik a megszokott üzletmenet.
Léptek a másik nagy detroiti autógyártó, a Chrysler ügyében is, a csődbíró meghozta döntését: a Chrysler amerikai aktíváinak jelentősebb része az olasz Fiat járműipari konszern vezette befektetői csoporté lehet, mégpedig kétmilliárd dollárért. A csődbementnek nyilvánított Chrysler helyett felálló új autógyártó részvénytöbbsége a New York Times című lap értesülése szerint azonban nem a Fiaté lesz, hanem a járműipari dolgozók szakszervezetéé, illetve egészségpénztáráé, 12 százalék a kanadai kormányé, s ezen belül egy kis rész az amerikai kormányzaté, míg a Fiat részesedése 20 százalékot ér el.
A GM csődje miatt bajba került európai leányvállalat, az Opel viszont minden valószínűség szerint révbe ért. A nagy hagyományokkal rendelkező német autógyár alkalmazottai és üzemi tanácsának képviselői, valamint a német kormány vezetői egyaránt úgy értékelték: jó esélyt van az Opel talpra állására. A szombat hajnalra létrejött megállapodás szerint az európai, illetve németországi Opel új befektetője a kanadai–osztrák alkatrészgyártó cég, a Magna International lesz. A Magna nem egyedül, hanem az orosz állami tulajdonú Szberbankkal és a GAZ oroszországi autógyárral együttműködve száll be az üzletbe, miközben a német kormány az átmeneti időszakra, illetve az esetleges kockázatok elhárítására 1,5 milliárd eurós áthidaló hitelt biztosít garanciavállalás formájában. A hitel fele szövetségi forrás, míg a másik felét a négy németországi Opel autógyárnak otthont adó négy tartomány adja. Két tartomány, Hessen és Észak-Rajna-Vesztfália parlamentje vasárnap már jóvá is hagyta ezt. Az egyezmény részletei nem ismeretesek, de annyi tudható, hogy a GM 35 százalékkal továbbra is részvényes marad. A Magna 20 százalékkal rendelkezik majd, míg 35 százalék kerül az orosz Szberbank és a GAZ birtokába. A fennmaradó 10 százalék a kereskedőké és az alkalmazottaké lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.