Gyorsan átesik a General Motors (GM) a csődeljáráson, és ismét emelkedő pályára áll – mondta Barack Obama amerikai elnök nem sokkal azután, hogy bejelentették, a szövetségi kormányzat az általa nyújtandó anyagi támogatás fejében hatvanszázalékos tulajdonrészt szerez az autógyárban. Összesen 50 milliárd dollárt költenek a vállalatra az adófizetők pénzéből az eddig folyósított, csaknem 20 milliárd dollárt is beleértve, s nincs tervbe véve további pénzügyi segítség.
A kormányzat nem kíván részvényes lenni különféle vállalatokban, csak ameddig ez feltétlenül szükséges – hangsúlyozta Obama. Nem vesznek részt a napi irányításban, s amint lehet, igyekeznek túladni a részesedésen. Csupán azért vállaltak részt a cég talpra állításában, mert az autóipari óriás tönkremenetele beláthatatlan következményekkel járna.
Az elképzelés szerint a rendelkezésre álló időben – az eljárás törvényi határideje szerint 90 nap alatt – átalakítják a detroiti vállalat tulajdonosi szerkezetét. Az amerikai kormányzat mellett tulajdonos lesz a kanadai kormány – Ottawa 9,5 milliárd dollár kölcsönt nyújt a GM-nek 12 százalékos részesedés fejében –, továbbá a szakszervezetek és a hitelezők. Az eljárás tartama alatt a cégnél folytatódik a megszokott üzletmenet.
Léptek a másik nagy detroiti autógyártó, a Chrysler ügyében is, a csődbíró meghozta döntését: a Chrysler amerikai aktíváinak jelentősebb része az olasz Fiat járműipari konszern vezette befektetői csoporté lehet, mégpedig kétmilliárd dollárért. A csődbementnek nyilvánított Chrysler helyett felálló új autógyártó részvénytöbbsége a New York Times című lap értesülése szerint azonban nem a Fiaté lesz, hanem a járműipari dolgozók szakszervezetéé, illetve egészségpénztáráé, 12 százalék a kanadai kormányé, s ezen belül egy kis rész az amerikai kormányzaté, míg a Fiat részesedése 20 százalékot ér el.
A GM csődje miatt bajba került európai leányvállalat, az Opel viszont minden valószínűség szerint révbe ért. A nagy hagyományokkal rendelkező német autógyár alkalmazottai és üzemi tanácsának képviselői, valamint a német kormány vezetői egyaránt úgy értékelték: jó esélyt van az Opel talpra állására. A szombat hajnalra létrejött megállapodás szerint az európai, illetve németországi Opel új befektetője a kanadai–osztrák alkatrészgyártó cég, a Magna International lesz. A Magna nem egyedül, hanem az orosz állami tulajdonú Szberbankkal és a GAZ oroszországi autógyárral együttműködve száll be az üzletbe, miközben a német kormány az átmeneti időszakra, illetve az esetleges kockázatok elhárítására 1,5 milliárd eurós áthidaló hitelt biztosít garanciavállalás formájában. A hitel fele szövetségi forrás, míg a másik felét a négy németországi Opel autógyárnak otthont adó négy tartomány adja. Két tartomány, Hessen és Észak-Rajna-Vesztfália parlamentje vasárnap már jóvá is hagyta ezt. Az egyezmény részletei nem ismeretesek, de annyi tudható, hogy a GM 35 százalékkal továbbra is részvényes marad. A Magna 20 százalékkal rendelkezik majd, míg 35 százalék kerül az orosz Szberbank és a GAZ birtokába. A fennmaradó 10 százalék a kereskedőké és az alkalmazottaké lesz.
Pánikolnak a kihagyottak, retteg a békétől Brüsszel
