Az Airbus A330 az európai Airbus repülőgépgyár széles törzsű, nagy kapacitású, közepes és hosszú távú utakra tervezett utasszállító repülőgépe, amelyet elsősorban azzal a céllal fejlesztettek ki, hogy a Boeing 767-es versenytársa legyen. Az A330-200-as és az A330-300-ast két, az A340-es változatot pedig négy hajtóművel látták el, de a gépek törzse és szárnya egyforma szerkezetű, elektronikai berendezéseik is azonosak. Az Air France-nak az Atlanti-óceán fölött hétfőn eltűnt gépe az A330-200-as típusú utasszállítók közé tartozik, amelyek a múlt század kilencvenes éveinek eleje óta vesznek részt a légi forgalomban.
A korszerű, sok szakértő szerint már-már túlautomatizált repülőket a legbiztonságosabbak között tartják számon, ezért sok légitársaságnál jutottak főszerephez. Ilyen gépek közlekednek a holland KLM afrikai, észak-amerikai és közel-keleti járatain, és velük korszerűsítette flottáját a libanoni MEA nemzeti légitársaság is. A Caribbean Airlines 2006-ban szerzett be az A300-as repülőcsaládhoz tartozó gépeket, amelyek a karibi térség és Párizs között bonyolítják az utasforgalmat. A Turkish Airlines a hosszabb útvonalain: ázsiai, amerikai és több európai járatán is az A330-200-as gépeket részesíti előnyben. Az Egyesült Államokban a légi közlekedés egyik legjelentősebb szereplőjének, a tavaly 56 millió utast szállító Northwest Airlinesnak az útvonalain repül a legtöbb A330-200-as Airbus.
Az A330-as gépcsalád nem csak az utasszállítást szolgálja, az indiai légierő néhány nappal ezelőtt döntött úgy, hogy hat, több célra alkalmas légi-utántöltő gépet szerez be ebből a típusból. Ezek a 233 tonnás repülők 111 tonnányi üzemanyag, továbbá 43 tonnányi rakomány továbbítására alkalmasak, emellett 238 utast is szállíthatnak.
Kijev megint megúszta egy ejnye-bejnyével
