Bőkezű osztogatás a Magyar Közútnál

Miközben már az utódlási küzdelmek zajlanak a Magyar Közútnál, a távozó vezérigazgató milliós prémiumokat osztott ki a közép- és felső vezetőknek. A bőkezű osztogatás azért viszszatetsző, mert a végeken már melegaszfaltra sem telik. Egyes közutasok attól tartanak, hogy a szervezet leépítésével a privatizációt készítik elő.

2009. 06. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezekben a napokban leginkább a vezérigazgatói pályázatokkal foglalkoznak a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél a kátyúk betömködése helyett – mondta lapunknak egy közutas szakember. A kormányváltásig hátralévő időre, legfeljebb egy esztendőre szóló megbízatásért nem kevesebb mint 18 pályázó jelentkezett. László Sándor vezérigazgató úgy tűnik, jó emlékeket kíván maga után hagyni. A 2008. évi teljesítményekért jutalmul milliós nagyságrendű, a felső vezetők esetében több milliós prémiumokat osztottak ki a közelmúltban.
*
Lapunk kérdésére a szervezet kommunikációs igazgatósága nem cáfolta a pénz kiosztásának tényét, ám azt közölte, hogy a prémiumok összegéről 2008 elején, azaz a válság kitörése, és az útpénztári finanszírozás megkurtítása előtt döntött a társaság.
Az MK teljesítménye – ha a dolgozók mindent megtettek is a sikerért – nehezen nevezhető kiemelkedőnek. Egy, a Világbank által 2007-ben készített felmérés szerint három ország közúthálózatának állapota akadályozza a kereskedelmi forgalmat Közép- és Kelet-Európában: Albánia, Románia és Magyarország. Egy hazai felmérés szerint pedig hazánk csaknem harmincezer kilométeres hálózatának több mint fele kifejezetten rossz, s csak kevesebb mint a tizede kifogástalan – tette közzé áprilisban az Országos Közúti Adatbank.
A távozó vezérigazgató bőkezű osztogatása azért meghökkentő, mert eközben az utak karbantartására már alig jut pénz. A zalai napilap tette közzé tavasszal, hogy a 86-os út javításán már meleg aszfaltra sem jutott forrás, ezért csak a legveszélyesebb pontokon javították a burkolatban keletkezett hibákat. A nyilatkozó főmérnök abban reménykedett, hogy később még lehetőség nyílhat további javításokra. De nem csak a tevékenységre jut egyre kevesebb forrás, egyes értesülések szerint ősszel már nehézségekbe ütközhet a bérek kifizetése is a közútnál. A fenti állításokkal kapcsolatban azt közölte a kommunikációs igazgatóság, hogy az MK a biztonságos közlekedés feltételeit megteremtő javításokat és karbantartásokat elvégzi, néhány – a közlekedésbiztonságot nem veszélyeztető – munkát azonban elhalasztanak, illetve ritkítanak. A bérek kifizetésére az eddig ismert költségvetési megszorítások mellett volt, van és egész évben lesz is fedezet.
Azt, hogy elvonásokkal sújtották a szervezetet, maga László Sándor vezérigazgató is megemlítette a távozását bejelentő közleményében. Mint írta, a válság miatt jelentősen csökkentették az útpénztári finanszírozást. Szakértők szerint a magyar közúthálózaton csak 400-500 milliárd forint ráfordításával lehetne lényeges javulást elérni. A finanszírozás megvonása azonban azt valószínűsíti, hogy tovább romlik az utak állapota. A statisztikák szerint az utak rossz állapota miatt bekövetkező közúti balesetek száma is növekedést mutat.
Mindez szorosan összefügg a Magyar Közút fokozatos leépülésével. A céget a 2005-ben kezdődött átszervezések és elbocsátások következtében számos kiváló szakember elhagyta, s helyükre pályakezdőket vettek fel. A jól képzett szakemberállomány évről évre csökkent, s a folyamat ma is tart – hozta tudomásunkra a szervezetnél dolgozók egy csoportja. A régi közutas szakemberek aggódva figyelik a Mária Terézia korában alapított közútkezelő szervezet fokozatos leépítését, amelynek egyetlen célja, hogy leszorítsa a szervezet piaci értékét. Attól tartanak, hogy egy érdekcsoport az arra alkalmas időpontban a biztos állami megrendeléssel rendelkező vállalatot az értékénél jóval alacsonyabb áron vásárolhatja meg, hogy így a költségvetés által biztosított forrást lefölözze.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.