Egyesítők

Bereznay András
2009. 06. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1972-ig Ceylonként ismert Srí Lanka őslakóinak másokkal keveredett utódai, a veddák még ma is élnek a szigeten, de a lakosság túlnyomó részét az indoeurópai nyelvcsalád indoiráni ágába tartozó nép alkotja. Ennek ősei több hullámban érkeztek Ceylonba tengeri úton a Kr. e. VI. század táján. Különböző törzseik közül a legfontosabb az idővel mindnyájuknak nevet adó szingaléz volt.
Dél-India dravida, tehát nem indoeurópai eredetű lakói, közülük is a tamilok egy része, korábbi átszivárgásaik után, jelentősebb számban először a Kr. e. III. században költöztek a szigetre. A buddhizmus is ebben a században terjedt el, főként a szingalézek között. Ceylon általuk történt első politikai egyesítése a következő évszázadra esett, de az egység, amelynek keresése visszatérő motívum a sziget történetében, már ekkor is csak időlegesnek bizonyult. A tartós egység elérésének akadálya nem a szingalézek és a tamilok ellentéte volt – a két nép sokáig gond nélkül élt együtt, sőt keveredett is –, hanem dinasztikus, illetve személyi okokon, valamint a Rohana nevű országrészben kialakult alternatív hatalmi központon múlott. A többnyire a Lambakkana-, olykor a Morija-dinasztiából kikerült uralkodók székhelye a kezdetek után hosszú időre Anuradahapura lett.
A magas műveltségű, az öntözéses gazdálkodás érdekében egyedülálló csatornarendszert kiépítő állam külkapcsolatai földrajzi fekvése folytán elsősorban Dél-India államaihoz kötődtek, és törekvései önvédelmi meggondolásból főként az ottani hatalmi egyensúly fönntartására irányultak. Amikor azonban az V–VI. században Dél-Indiában a hindu vallás mellett mélyen elkötelezett dinasztiák (a Pandija, Pallava, Kola) kerültek hatalomra, feszültség keletkezett a sziget és a szomszédos szárazföld között, mert ezek ellenségesek voltak a buddhista Srí Lankával szemben. Az ország északi része 428-tól átmenetileg indiai megszállás alá is került. Ez a korszak eredményezte azt, hogy a ceyloni tamilok, akik többségükben maguk is hinduk voltak, öntudatosabbá és India-baráttá válva a korábbinál kevésbé harmonikusan éltek együtt – bár korántsem mindig ellenséges viszonyban – szingaléz szomszédaikkal. A Pandija-hadak ismételt betörései után a Kola-hódítás vetett véget Szent István korában az – akkor már évezredes múltra visszatekintő – anuradahapurai állam függetlenségének.
Ez a hódítás sem bizonyult azonban tartósnak. Az indiai uralomtól 1070-ben megszabadult, átmenetileg újra egységes szingaléz állam székhelye – a Kolák által létesített központ – Polonnaruva lett. Történelmileg rövid virágzása után a központi hatalom meggyöngült, a külső, Indián kívül még Malájföldről is jövő támadások elől a szingaléz uralkodók a sziget déli részébe húzódtak, és biztonságot keresve egyre váltogatták székhelyüket.
Egyes vidékekre tamilok települtek. Az általános szétesés részeként Dzsaffna központtal, ha megszakítással is, de a XVI. századig fennálló tamil királyság létesült, amely a XIV. század második felében sikerrel terjeszkedett. Ezt a terjeszkedést csak a XV. században a szigetet utoljára újra egyesítő kottei szingaléz uralkodó tudta megállítani, akinek halálát ismét szétesés követte. A XVI. században maga Kotte is részekre szakadt. A kis államok egymás közötti viszályát könnyen ki tudták használni a lábukat a szigeten 1505-ben kereskedelmi célból megvető, de azt végül nagyrészt birtokba vevő portugálok.
1619-re már csak Kandi királyság maradt önálló. Nem csak a portugálok tudták kihasználni mások ellentéteit. Kandi akkori ellenlábasaikkal, a hollandokkal lépett kapcsolatba. Segítségükkel ugyan megtörtént a portugálok kiűzése a szigetről 1658-ban, de ennek ára volt: az egyik európai hatalom helyébe a másik lépett. Bár a hollandok – az Egyesült Kelet-indiai Társaság – birtokai jóval kisebb kiterjedésűek voltak, mint a portugálokéi, majd másfél százados jelenlétük során ez gyarapodott: 1766-ra már a sziget teljes partvidéke az övék lett.
Kandi – még korábban – a franciákat is megpróbálta kijátszani ellenük, de hiába, az egyéves francia jelenlét csak egy kikötőre korlátozódott. Közvetve mégis nekik tulajdonítható a ceyloni holland uralom összeomlása. Amikor a forradalmi Franciaország 1795-ben megszállta Hollandiát, annak külbirtokai nagy részére, így a ceyloniakra is hamarosan a britek tették rá a kezüket. 1815-ben azután – egy korábbi sikertelen kísérletüket követően – Kandi függetlenségének is véget vetettek. Az 1817-es általános felkelést is leverték, így 1818-tól 1948-ig – függetlenné válásáig – koronagyarmatként egész Ceylon szilárdan brit uralom alatt volt.
A független állam élére került kormány a lakosság nagy többségét kitevő szingalézek és a kisebbségi, de jelentős számú tamilok egyenrangú félként történő együttélését kívánta. Később azonban az a – szocialista – párt erősödött meg, amely a szingaléz nemzeti és a buddhista hagyomány letéteményeseként lépett föl. Ez a szigeten évezredek óta élő tamilok nemtetszésével találkozott (szemben a náluk alig kisebb számú, a britek által a XIX. században betelepített, politikailag közömbösebb „indiai” tamilokkal), akik öntudatosan nem voltak nemcsak szingalézek, de általában buddhisták sem.
Pártjuk, az 1976-ban alakult Egyesült Tamil Felszabadítási Front (TULF) az önrendelkezés elérésében látta a megoldást: önállóságot, saját „Eelamot” követelt. („Eelam” egyebek között Ceylon nevét jelenti tamilul.) A törekvést, amely a sziget adminisztratív átrendezését követelő autonómiát, de mindinkább teljes függetlenséget is jelentett, egyesek terrorizmussal is támogatták. Ez utóbbiak élén az 1980-as évek óta a „tamil tigrisek” álltak (hivatalosan: Tamil Eelam Fölszabadító Tigrisei, LTTE).
Mindez rendkívül véres erőszakhullámokhoz, sőt hadműveletekhez vezetett – a két tábor között szabályos háború folyt –, amelynek során nemcsak a megbékélést ismételten és engedményekkel is kereső kormány erői álltak szemben a tamil tigrisekkel, hanem a képet tarkítva még szingaléz terrorista szervezet is működött.
Bonyolította a helyzetet, hogy a tamilok nagy többsége a szomszédos Indiában él, és államuk, Tamilnádu India egyik szövetségi állama. Ez bizonyos hátországot jelentett a tigriseknek, ami a regionális béke kívánatosságán túl is indokolta, hogy India közvetítő szerepet vállaljon a konfliktusban. Hiába jött azonban létre 1987-ben indiai részvétellel egy tamiloknak kedvező egyezmény, hiába küldött India békefenntartó alakulatot is, a tigrisek nem voltak hajlandók kompromisszumkötésre, a harcok folytatódtak. Jól jellemzi a helyzetet, hogy míg a békét kereső Srí Lanka-i elnök ellen szingaléz terroristák követtek el (sikertelen) merényletet, India miniszterelnökével a tigrisek végeztek 1991-ben.
Csak 2001 végére javult a helyzet annyira, hogy úgy látszott, mégis lesz esélye a békének. A rövid távú, majd kiterjesztett tűzszünetet engedmények, sikeres tárgyalások követték. A merényletek ugyan nem szűntek meg, csak ritkultak, de a jelek arra vallottak, hogy szingaléz–tamil szövetségi állam létrehozása van folyamatban. A tigrisek mégsem tudtak szakítani módszereikkel. Nemtetszésüket ezután is gyilkossággal fejezték ki, a légkör megromlott, és vezetőjük 2005 végén a harcok újraindításával fenyegetőzött.
Ez meg is történt. Ismét dúlt a háború, és noha előfordultak szórványos kísérletek a tárgyalások folytatására, 2008 elején a kormány felmondta a fegyverszüneti egyezményt. A fordulatokban gazdag harcok az eszközeikben sosem válogató tigrisek fokozatos visszaszorulásához vezettek, majd most május 18-án teljes vereségüket hozták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.