Fantomgépkocsik és csalóka statisztikák

Miközben hónapról hónapra növekszik a visszaesés az új autók hazai piacán, úgy tűnik, még a napvilágra kerülő adatok sem tükrözik a drámai valóságot. Vannak olyan szalonok, ahol csak a vásárlóra váró „fantomautók” javítják a statisztikát.

2009. 06. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem 65 százalékos volt a visszaesés az új autók piacán májusban – tette közzé a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). De még ez az adat sem tükrözi hűen a valós keresletet. Lapunk értesülései szerint a márkakereskedésekben országszerte tucatjával állnak olyan gépkocsik, amelyeket a kereskedők vettek meg – a vásárlók helyett.
Hogy ennek mi értelme van? Az importőrök arra ösztönzik a kereskedőket, hogy minél több autót rendeljenek meg. Ennek érdekében alkalmazzák a mennyiségi bónuszt: minél több gépkocsit ad el a kereskedő, az importőr annál nagyobb árrést bocsát a rendelkezésére. Ez a juttatás sávonként növekszik, ezért a sávhatár közelébe került kereskedő számára nagy a csábítás: segítsen-e rá az eredményre néhány darabbal, így hozzájuthat a magasabb árréshez. Az autót pedig majd eladja valahogy – gondolja. Csakhogy tavaly ősz óta áll a piac, és az így megvásárolt autók az eladatlan készletet szaporítják.
Az importőrök egy része valóban alkalmaz ösztönző bónuszokat – ismerte el lapunk kérdésére Győző Gábor, az MGE elnöke, ezt azonban az egyes márkaképviseletek üzleti titokként kezelik. Komoly bajban vannak azok a kereskedők, akik a bónusszal bűvészkedtek, és így kínáltak a többieknél nagyobb árkedvezményt – mondta Gablini Gábor, a Gépjármű-kereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. A szakember felhívta a figyelmet arra, hogy a „fantomautók” vásárlása csak bizonyos márkák esetén és bizonyos kereskedőkre jellemző.
Piaci hírek szerint ugyanakkor nem csak a hibás készletezési gyakorlat miatt vannak bajban a kereskedők. Sokan vettek fel százmilliós nagyságrendű devizahiteleket szemrevaló épületekre még az erős forint idején, és most nem tudják törleszteni a részleteket. Különösen azok vannak bajban, akik nem tudták funkcióval megtölteni a szemrevaló autós plázákat. A csőd szélén álló Csiki-Bege például úgy létesített központot, hogy a féltucatnyi márka közül csupán egy képes nagy forgalmat produkálni.
A piac összeomlott, a vevők alig húsz százaléka mer hitelre vásárolni – fogalmazott Ormos István, a Duna Autó Zrt. vezérigazgatója. Ennek következtében sajátos jelenség tapasztalható: mint a rendszerváltás utáni években, manapság is műanyag szatyorban, aktatáskában hozzák a milliókat a vásárlók. Ennél nagyobb baj, hogy a céges és közületi flottabeszerzések is leálltak, a szervizmunka és egyes márkák akciói tartják életben a kereskedőket.
Az óvatos vállalkozók, akik nemcsak hitelt vettek fel, de fel is halmoztak a bőség idején, túlélhetik a válságot – mondta lapunknak Ormos István. Aki hosszú távon tervez, az nem veszi ki a jövedelmet a cégből, hanem visszaforgatja. Voltak olyan kereskedők, akik a kölcsönből ingatlanberuházásba fogtak, vagy egyszerűen felélték a pénzt. Ezek a cégek most védtelenül állnak a pangó piacon. Ormos István szerint a májusi értékesítési adatok sokkolóak, és azt valószínűsítik, hogy sok kereskedés be fog zárni a nyári hónapokban. Szeptemberre kiderül, ki marad talpon a pusztító válságban. A megmaradottak pedig elfoglalhatják tönkrement versenytársaik piacát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.