Felbomolhat a brüsszeli nagykoalíció

Az európai politikai pártokat az Európai Parlament (EP) egyes frakcióihoz tartozó nemzeti pártokból alakították ki, úgy, hogy ezek egy átfogó európai szintű szervezettel rendelkezzenek. E pártokat az Európai Unió finanszírozza és szabályozza. Egy európai párt alapításához az szükséges, hogy legalább a tagállamok negyedéből (tehát jelenleg hét tagállamból) legyenek tagjai, akik vagy az EP, vagy a nemzeti parlament, vagy a megyei közgyűlés tagjai. Az európai politikai pártnak indulnia kell az európai parlamenti választásokon, vagy legalább az indulási szándéknak meg kell lennie, ha az indulási feltételeket nem is tudja teljesíteni. Jelenleg tíz európai párt van, ezek egy-egy európai parlamenti frakcióhoz kapcsolódnak, némelyik frakcióhoz több is tartozik.

Lóránt Károly
2009. 06. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelenlegi parlament legnagyobb frakciójához, a néppárti frakcióhoz tartozó Európai Néppárt az április 29–30-án Varsóban tartott kongresszusán tíz prioritásból álló kiáltványban foglalta össze programját, amelyben az elsők közé tartozik az értékválság leküzdése, a transzatlanti szolidaritás (vagyis az Egyesült Államokkal való jó kapcsolat) és az uniót körülvevő országokkal kialakítandó jó szomszédságpolitika, amely azon alapulna, hogy ezek az országok is átveszik az európai értékeket. A kiáltvány a helyreállítandó értékek között mindenekelőtt a családi értékeket hangsúlyozza, amely alapja lehetne a romló demográfiai tendenciák megállításának. A néppárt a transzatlani kapcsolatokat, a NATO erősítését, nemzetközi színtéren az amerikaiakkal való közös fellépést helyezné az európai külpolitika középpontjába. A szomszédsági politikával kapcsolatban talán azt érdemes kiemelni, hogy a párt figyelmeztet, az unió bővítésének erőltetése megfelelő konszolidáció és előkészítés nélkül lerombolhatja az unió belső kohézióját.

Támogatott alacsony adók

A néppárt programjában nem kimondva, de összes jellemzőiben felvállalja a neoliberális gazdaságpolitika alaptételeit, például ilyen kijelentéseket tesz: „a globalizáció és a gazdasági válság kihívásaira csak egy innovatív és növekvő egységes piac, amely nyitott és hatékony, lehet időtálló válasz”. A kiáltvány kiáll még az alacsony adók és a szigorú költségvetési politika mellett. A néppárt energiapolitikájának jellegzetessége, hogy megengedő az atomenergiával szemben, amit például a zöldpártok teljes egészében elutasítanak, ám energia terén is a szabad piac híve, bátorítani akarja egy teljes egészében integrált, nyitott energiapiac létrehozását, hogy az energiaárak a tényleges termelési költségeket fejezzék ki. A program hasonlóan kiáll a szolgáltatások, ezen belül az egészségügy liberalizálása mellett. Bevándorlási politikájában (e kérdés egyike az unió legfontosabb problémáinak) határozottan kiáll az illegális bevándorlás megakadályozása, az így érkezettek visszaküldése, és az ebben a tekintetben legnagyobb nyomás alatt álló országokkal való szolidaritás mellett.
A varsói konferencián Joseph Daul büszkén jelentette ki az Európai Néppártról szólva: „Tizenkilenc országban vagyunk kormányon, mi irányítjuk a bizottságot és az Európai Parlamentet. Határozottan lépéseket teszünk a gazdasági krízis felszámolása és a fenntartható növekedés és foglalkoztatás helyreállítása érdekében. Ellentétben a szocialistákkal, akik szlogenekkel és retorikával szállnak harcba, ellentétben a zöldekkel, akik nem tudnak mást, mint álmodozni, és ellentétben a nacionalistákkal, akik történelmünk legrosszabb idejébe kívánnak bennünket visszavinni, mi a mai világban élünk, és aktívan és felelősséggel dolgozunk a holnap céljainak elérése érdekében.” Természetesen a szocialisták sem maradtak adósak a válasszal, és tizenöt pontban foglalták össze, hogy szerintük a néppárt hol vezeti félre az európai polgárokat. Többek között azt vetik a szemükre, hogy míg most úgy állítják be, az erőteljesebb szabályozás igaz támogatói, az elmúlt öt évben akadályozták a szocialisták azon törekvését, hogy a pénzügyi szektor tevékenységét korlátok közé szorítsák. Azt aligha lehetne vitatni, hogy a neoliberalizmust és az ezzel járó deregulációt (ami a jelenlegi pénzügyi válsághoz vezetett) a néppárthoz tartozó angol konzervatívok hurcolták be Európába, ám az sem vitatható, hogy ebben a magukat szocialista– szociáldemokratának nevező pártok – amikor kormányon voltak – tevékenyen segítettek.
A szocialisták saját programja, amelyet a dán pártelnök, Poul Nyrup Rasmussen ajánl a kedves olvasó figyelmébe, hat pontban foglalja össze a szocialista alternatíva előnyeit. Maga Rasmussen kijelenti, hogy most a polgárnak választási lehetősége van egy progresszív Európa – amely garantálja a foglalkoztatást és az életszínvonalat – és egy regresszív Európa – utóbbi a piac kegyelmére bízza az állampolgárt – között. A harminchárom szocialista és szociáldemokrata párt által elfogadott program a fő hangsúlyt a gazdasági helyzet javítására és a pénzügyi piacok reformjára helyezi. Javasolja a pénzpiacok sokkal erőteljesebb szabályozását és adóparadicsomok felszámolását. A program „intelligens zöld növekedést” javasol, amely Európát a világ legdinamikusabb tudásalapú gazdaságává tenné. Az ígéretekben gazdag program azt is mondja, hogy a lisszaboni szerződés életbelépése Európát jobbá tenné, lehetővé tenné, hogy Európa demokratikusan, átláthatóan és hatékonyan birkózzon meg a közös kihívásokkal. Ezzel szemben pont a szocialista szavazók voltak azok, akik például Franciaországban – ahol a lisszaboni szerződéssel azonos tartalmú európai alkotmányról széles körű vitát folytattak – megakadályozták, hogy a neoliberális gazdaságpolitikát az alkotmány rangjára emelő egyezmény hatályba lépjen.
A harmadik legnagyobb erő a Liberálisok és Európai Demokraták Szövetsége, akik közé a mi szabad demokratáink is tartoznak. Elhamarkodottság lenne azonban a hazai SZDSZ alapján megítélni e pártcsoportosulást, mert meglepő módon ők azok, akik valóban azt teszik, amit választóiknak hirdetnek, igaz, sohasem kapnak érte többet, mint a voksok tíz százalékát. Választási programjuk első helyen hangsúlyozza, hogy az uniónak figyelembe kell venni Európa kulturális sokszínűségét, és hogy nyitva kell állnia minden európai állam előtt, amelyik a tagsági követelményeknek megfelel. A párt sürgeti a közös európai külpolitika kialakítását, ugyanakkor, míg egyrészt határozott irányítást vár Brüsszeltől, hangsúlyozza a nemzeti parlamentek abbéli szerepét, hogy minisztereiket a Brüsszelben (a miniszterek tanácsában) végzett tevékenységükről elszámoltassák. A pártprogram a globalizáció mind pozitív, mind negatív hatásairól beszél, és azt mondja, hogy az uniónak nagylelkűbb politikát kell folytatnia a fejlődő országokkal szemben, például megnyitni a piacot, különösen a mezőgazdasági termékek területén. Végül, de nem utolsósorban a program hangsúlyozza az európai régiók szerepének erősítését.
Programot bármilyet lehet írni, de történetesen ez a pártcsoportosulás be is bizonyította, hogy az elveit komolyan veszi, akkor is, ha történetesen az elvekhez való ragaszkodás hátrányos a számukra. A közelmúltból két ilyen eset is említhető. Az egyik, amikor a liberális frakció vezetője kiállt amellett, hogy a szokásoknak megfelelően a korelnök, ez esetben Le Pen nyithassa meg a választások utáni első parlamenti ülést. „Nincs ok arra, hogy Le Pent másoktól eltérően kezeljük, még ha utáljuk is a politikáját” – mondotta, amikor a szocialista és zöldfrakció vezetői, Martin Schultz és Daniel Cohn-Bendit előálltak egy, a házszabályt módosítani kívánó javaslattal annak érdekében, hogy ne Le Pen elnökölhessen az új parlament alakuló ülésén. A Schultz–Bendit-koalíció azonban végül is elérte a módosítást.

Kiállás a demokráciáért

A másik alkalom az volt, amikor Richard Corbet, a szocialista frakció brit tagja javasolta a frakcióalakítási határ felemelését húszról harminc képviselőre, akiknek a tagállamok egynegyedét kell képviselniük a korábbi egyötöd helyett. A javaslat a kifejezetten a lisszaboni szerződést ellenző Independency and Democracy frakció ellen irányult, amelynek csak huszonkét parlamenti képviselője van. A vitában Andrew Duff brit liberális képviselő a javaslatot ellenezve a következőket mondta: „Bármi is a véleményünk politikájukról, az nem vitatható, hogy a kis csoportok az európai közvélemény egy rétegét képviselik. Sokszínű Európában élünk, és ha az Európai Parlament a nemzetek feletti demokrácia legitim képviselője akar lenni, valamennyi kisebbségi véleménynek helyt kell adnia – ha arányos képviseletben gondolkodunk.” E felfogást figyelmen kívül hagyva végül is a szocialisták a néppárt támogatásával keresztülvitték a frakcióalapítási határ felemelését. E két példa arra mutat rá, hogy mi a különbség az eredeti értelemben vett európai liberalizmus és az Európát egyre jobban eluraló szoclib felfogás között. Hol vagyunk már Voltaire eszméitől, amelyet a következőképpen fogalmazott meg: „Lehet, hogy nem értek egyet azzal, amit mond, de mindhalálig védem a jogát, hogy elmondhassa.” A liberálisoknál talán még érdemes megemlíteni, hogy a jelenlegi pénzügyi válságról egy kitűnő és mély elemzést adtak, nem kis részben a román képviselő, Daniel Daianu munkássága révén. Itt látszik, mekkora előny egy ország számára, ha európai parlamenti képviselői egyben nemzetközileg elismert szakemberek.
A negyedik legnagyobb csoportosulás a Nemzetek Európája Szövetség, amely De Gaulle valamikori vízióját, a nemzetek együttműködését, de nem politikai integrációját tűzte zászlajára. Nincs kidolgozott koncepciója arról, hogy milyen szervezeti formát is jelentene a nemzetek Európája, és az a gyakorlatban hogyan működne. A politikájukra inkább a tagpártok politikájából lehetne következtetni, bár azok sokszínűek. A csoportosulás gerincét (húsz képviselőt) a lengyel Jog és Igazságosság pártja adja (a Kaczynski fivérek pártja), jelentős súlya volt az olasz Nemzeti Szövetségnek, amely azután átállt az Európai Néppárthoz, és a centrista irányzatú ír Fianna Fáilnek, amely végül szintén elhagyta a formációt, és a liberálisokhoz csatlakozott.
Az EP-ben valódi baloldali értékeket, úgy, ahogy azokat Nyugat-Európában a második világháborút követő évtizedekben a szociáldemokraták képviselték, most az Egyesült Baloldal képviseli, ezekben jórészt kommunista és a jelenlegi szociáldemokratáktól balra álló pártok vannak, például a német Baloldal párt, amelynek legismertebb vezetője a szociáldemokratáktól kivált Oskar Lafontaine. Az Európai Parlamentben 41 képviselővel rendelkező csoportosulás fő programja a neoliberális gazdaságpolitika elleni küzdelem és az európai szociális modell megtartása.
A zöldek az európai környezetvédelemnek elkötelezett pártokat tömörítik, bár parlamenti frakciójuk vezetője, Daniel Cohn-Bendit, az 1968-as párizsi diáklázadás vezére legalább annyira vörös, mint zöld. Programjukban a szokásos zöld témák, klímaváltozás, alternatív energiaforrások, génkezelt termékek és természetesen az atomerőművek elleni harc kapják a fő hangsúlyt, de minden tiltakozásban benne vannak, amelyeket a politikailag korrekt nézetek hirdetői szerveznek a politikailag inkorrekt nézetek képviselői ellen.
Végül vannak az euroszkeptikusok, ahogy magukat nevezik: EU-demokraták. A politikai baloldaltól szélsőjobbig terjedő skálán tartoznak ide pártok, amelyeket gyakorlatilag egy gondolat egyesít, hogy ellenzik a hatalom további Brüsszelbe való koncentrációját, így mindenekelőtt a lisszaboni szerződés életbe léptetését.
A választások után az Európai Parlament és ezzel együtt az európai pártok is bizonyos fokig át fognak alakulni. A legnehezebb helyzetbe a kis pártcsoportosulások és európai pártjaik kerülnek, mert kérdéses, hogy a felemelt frakcióalapítási küszöb miatt egyáltalán fennmaradhatnak-e. Az európai pártot támogató parlamenti frakció nélkül ugyanis az európai pártok nemigen tudnak megélni. Az újonnan feltűnt, és egy ír milliomos, Declan Ganley által finanszírozott Libertas nevű csoportosulás – amelynek fő programja a lisszaboni szerződés ellenzése –, amennyiben jelentősebb számú képviselőt sikerül bejuttatnia a parlamentbe, szintén befolyásolhatja az euroszkeptikusok frakcióalakítási lehetőségét, és így az EU-demokraták fennmaradását.
De nem csak a kis pártok helyzete bizonytalan, átalakulások várhatók a nagy pártok esetében is. A néppárti frakcióból például kiválnak és önálló frakciót kívánnak létrehozni az angol és cseh konzervatívok, az azonban kérdéses, hogy tudnak-e a frakcióalakításhoz szükséges hét országból képviselőket szerezni.
A szocialisták szénája rosszabbul áll, mert a nagyobb országokban parlamenti helyeket veszthetnek. Épp ezért össze akarnak állni az olasz liberális színezetű Partito Democratico nevű párttal (Demokrata Párt), és ennek érdekében még a nevüket is megváltoztatnák szocialisták és demokraták szövetségére. Ez egy hamisítatlan szociálliberális szövetség lenne, amelyet mindenek előtt a Berlusconi-ellenesség kötne össze.
Várható még, hogy az eddigi parlamenti helyeket uraló néppárti-szocialista nagykoalíció felbomlik, és a néppárt a liberálisokkal, a szocialisták a zöldekkel működnének együtt. Egy Daniel Cohn-Bendit–Martin Schultz-koalíció tovább erősítené a csoportosulás szoclib jellegét, bár, ha kevesebb mandátumhoz jutnak, ami valószínű, a következő parlamentet a néppárti-liberális koalíció uralhatja.

Az üzleti elit befolyása

Az összes európai választásokat reklámozó plakát azt hirdeti, hogy az egyéni választó szavazataival befolyásolhatja az európai politikát, a valóságban azonban ez a hatás nagyon áttételes. A szavazók az európai pártok nemzeti tagjaira voksolnak, és vagy a konzervatív-liberális, vagy a szoclib koalíciót hozhatják előnyösebb helyzetbe. Az európai politika mozgatóereje azonban a különböző törvényjavaslatokat előkészítő, José Manuel Barroso vezette Európai Bizottság, amelynek tevékenységére az EP-nek nincs közvetlen hatása, legfeljebb megakadályozhat bizonyos javaslatok elfogadását vagy kérheti mások kidolgozását.
A valóságban az európai politikát, legalábbis a gazdaságpolitikát, mindenekelőtt az európai üzleti és pénzügyi elit befolyásolja. Ezzel együtt az európai politikára való odafigyelés ajánlatos, hiszen a nemzeti parlamentek által elfogadott törvények mintegy nyolcvan százalékát már Brüsszelben dolgozzák ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.