Ha lenne gyümölcsösöm, elcserélném itt a Velencei-tó partján, mondjuk úgy hetven hektárra. Ám nem építenék ide semmit. Legfeljebb – ha filmes volnék – olyan díszletházat, mint amit Stork Csaba tervezett Pejó Róbert új filmjéhez, a Látogatáshoz a Szúnyog-szigeten. Ideális helyszín egy pszicho-thrillerhez: a mindentől elszigetelt, paradicsomi világ egyszerre lehet szép és fenyegető. Még akkor is, ha nincs mesterséges köd.
A fiatal osztrák író, Thomas Glavinic sikeres krimije, A kameragyilkos (Der Kameramörder) alapján Pejó Róbert rendező és Pohárnok Gergely operatőr hetek óta forgatja itt a Látogatás című kamaradrámát, tettes és áldozat közötti macska-egér játékát. A történet szerint húsvét idején baráti látogatók érkeznek egy fiatal pár hétvégi házába, miközben a környéken gyerekek tűnnek el. Egy szemcsés videofelvétel kering az interneten, ami gyilkosságot sejtet.
Szikrázik a nap, egy közeli öbölben szárcsák és hattyúk úszkálnak, a stégen ladik, itt bent, a minimalista ízléssel berendezett szobában négy színész ül a kanapén. Gryllus Dorka színész-énekesnő a Dallas Pashamende után második filmjét forgatja Pejó Róbert rendezővel. A grúz származású Merab Ninidze a szovjet újhullámos filmek egyik korai remekében, a Vezeklésben tűnt fel először a filmvásznon, arca ismerős lehet az Oscarral jutalmazott Hontalanul Afrikában főszereplőjeként, vagy a Luna papa vőlegényeként is. Az osztrák Andreas Lust többek között az Oscar-jelölt Revans főhőseként jegyzett színész, a svájci Ursina Lardi színpadon és filmvásznon is megnyerte magának a német közönséget. Legutóbb A fehér szalagban, Michael Haneke cannes-i fődíjas filmjében játszott főszerepet.
A színészek most népes újságírócsoportot látnak vendégül, ezért üldögélnek. Beszámolnak arról, a forgatást kéthetes szituációs gyakorlatok előzték meg, s azt is sejtetik, a forgatókönyv szerint egyikük gyilkos. Csak azt nem tudni, ki az, a sztori szerint bármelyikük is lehet.
Tópart, idilli környezet, elszigeteltség, szorongások, gyilkosságok – mintha Michael Haneke Furcsa játékának világába csöppentünk volna. – Csak látszólagos a hasonlóság – oszlatja sejtésemet Ursina Lardi –, a Látogatás nem a direkt erőszakra épít. – Ursina Lardi dicséri Pejó Róbert rendezői módszerét – színészeinek nagy szabadságot hagy –, majd A fehér szalag cannes-i sikerét firtatva nagy, kék szeme elkerekedik: – Tudja, egy svájci falucskából származom. Sosem felejtem el, honnan jöttem, és nem győzök ámulni, mennyi csoda történik velem.
Ursina Lardi következő filmjét, egy családi drámát Gödrös Katalinnal forgatja Svájcban. A Lotus Film, a Cobra Film és a Mythberg Films osztrák–svájci–magyar koprodukcióban készülő pszichothrillere, a Látogatás pedig várhatóan jövő tavasszal kerül a mozikba.
„Véletlenül” Rácz Andrással futott össze Tseber Roland Kijevben
