Kétmillió bevásárlás

Neszméri Sándor
2009. 06. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olcsóbban kapja meg nálunk kedvenc termékét, mint Magyarországon – ilyen és ehhez hasonló szövegekkel jelentek meg szórólapok, óriásplakátok a napokban Pozsonyban és Dél-Szlovákia-szerte, amelyeken az üzletláncok 20-25 százalékos árkedvezményekről tájékoztatják a vásárlókat. Az sem számít ritkaságnak, hogy a szórólapok 30-40 terméket sorolnak fel közelebbről nem meghatározott magyarországi üzletláncok áraival, hogy arról tájékoztassák az embereket, mennyivel jár jobban a vásárló, ha otthon költi el pénzét, s nem a „szomszédnál”.
A kampány arra a statisztikai jelentésre reagált, amely szerint az idei esztendő első négy hónapjában 30 százalékkal többen utaztak Szlovákiából Magyarországra, mint tavaly ugyanebben az időszakban, az utazók elsődleges célja pedig a bevásárlás volt. Ha hinni lehet a statisztikai adatoknak, akkor a szlovákiai állampolgárok a négy hónap alatt több mint kétmillió alkalommal vásároltak be Magyarországon. S míg az első időszakban elsősorban a „heti nagybevásárlásokat” ejtették meg az észak-magyarországi boltokban, vagyis főleg élelmiszert vettek az emberek, márciusban és áprilisban már gyakorlatilag mindent: kozmetikai és tisztítószereket, elektrotechnikai termékeket, újabban pedig ruházati cikkeket is. A szlovákiai bankok pedig arra is felfigyeltek, hogy folyamatosan nő a bevásárlások értéke. Bankkártyás ügyfeleik az első két hónapban átlagosan 50 eurónyi összeget költöttek Magyarországon, márciusban ez a mutató már elérte a 70 eurót. „Ez a kampány teljesen felesleges, a pénz beszél!” – mondja az egyik szlovák gazdasági újságíró, aki a múlt hét végét azért töltötte Mosonmagyaróváron, hogy felmérje a valós helyzetet, és megtudja az emberektől, miért éri meg nekik Magyarországon vásárolni. Azt mondja, az emberek csak mosolyognak az üzletláncok hirdetésein. A tapasztalat ugyanis az, hogy immár nemcsak a bevásárlások miatt mennek az emberek Magyarországra, hanem oda szervezik baráti-családi találkozóikat is, s a jó ebéd vagy vacsora mellett összegzik, mennyit „nyertek” azzal, hogy ott, és nem Pozsonyban találkoztak. „És amíg az euró árfolyama nem esik 260 forint alá, nem is lesz változás” – jövendöli az újságíró és azt magyarázza, hogy tavaly, amikor megállapították a szlovák korona árfolyamát az euró bevezetése előtt, egy korona 8 forintba került. „A szlovákiai emberek még mindent visszaszámolnak koronára, vagyis amíg a nem létező szlovák korona 9 forintot ér, tehát az euró 270-et, ide fognak járni az emberek.”
És vissza fognak szokni a Balatonra, teszik hozzá a szlovákiai turistairodák, amelyek a napokban tették közzé a hírt, hogy a tavalyihoz viszonyítva az idén húsz százalékkal nőtt azok száma, akik Magyarországon szeretnének nyaralni. Az egyik legnagyobb pozsonyi iroda klientúrája az elmúlt években az öt-hat napos görögországi és spanyolországi utak iránt érdeklődött leginkább, ők térnek „vissza” a Balatonra. Az irodát vezető szakember megerősíti: az euró bevezetése okán lett vonzó Magyarország, mert az ottani árak – vagyis a mi áraink – „már az alsó középosztály számára is elérhetők”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.