Olcsóbban kapja meg nálunk kedvenc termékét, mint Magyarországon – ilyen és ehhez hasonló szövegekkel jelentek meg szórólapok, óriásplakátok a napokban Pozsonyban és Dél-Szlovákia-szerte, amelyeken az üzletláncok 20-25 százalékos árkedvezményekről tájékoztatják a vásárlókat. Az sem számít ritkaságnak, hogy a szórólapok 30-40 terméket sorolnak fel közelebbről nem meghatározott magyarországi üzletláncok áraival, hogy arról tájékoztassák az embereket, mennyivel jár jobban a vásárló, ha otthon költi el pénzét, s nem a „szomszédnál”.
A kampány arra a statisztikai jelentésre reagált, amely szerint az idei esztendő első négy hónapjában 30 százalékkal többen utaztak Szlovákiából Magyarországra, mint tavaly ugyanebben az időszakban, az utazók elsődleges célja pedig a bevásárlás volt. Ha hinni lehet a statisztikai adatoknak, akkor a szlovákiai állampolgárok a négy hónap alatt több mint kétmillió alkalommal vásároltak be Magyarországon. S míg az első időszakban elsősorban a „heti nagybevásárlásokat” ejtették meg az észak-magyarországi boltokban, vagyis főleg élelmiszert vettek az emberek, márciusban és áprilisban már gyakorlatilag mindent: kozmetikai és tisztítószereket, elektrotechnikai termékeket, újabban pedig ruházati cikkeket is. A szlovákiai bankok pedig arra is felfigyeltek, hogy folyamatosan nő a bevásárlások értéke. Bankkártyás ügyfeleik az első két hónapban átlagosan 50 eurónyi összeget költöttek Magyarországon, márciusban ez a mutató már elérte a 70 eurót. „Ez a kampány teljesen felesleges, a pénz beszél!” – mondja az egyik szlovák gazdasági újságíró, aki a múlt hét végét azért töltötte Mosonmagyaróváron, hogy felmérje a valós helyzetet, és megtudja az emberektől, miért éri meg nekik Magyarországon vásárolni. Azt mondja, az emberek csak mosolyognak az üzletláncok hirdetésein. A tapasztalat ugyanis az, hogy immár nemcsak a bevásárlások miatt mennek az emberek Magyarországra, hanem oda szervezik baráti-családi találkozóikat is, s a jó ebéd vagy vacsora mellett összegzik, mennyit „nyertek” azzal, hogy ott, és nem Pozsonyban találkoztak. „És amíg az euró árfolyama nem esik 260 forint alá, nem is lesz változás” – jövendöli az újságíró és azt magyarázza, hogy tavaly, amikor megállapították a szlovák korona árfolyamát az euró bevezetése előtt, egy korona 8 forintba került. „A szlovákiai emberek még mindent visszaszámolnak koronára, vagyis amíg a nem létező szlovák korona 9 forintot ér, tehát az euró 270-et, ide fognak járni az emberek.”
És vissza fognak szokni a Balatonra, teszik hozzá a szlovákiai turistairodák, amelyek a napokban tették közzé a hírt, hogy a tavalyihoz viszonyítva az idén húsz százalékkal nőtt azok száma, akik Magyarországon szeretnének nyaralni. Az egyik legnagyobb pozsonyi iroda klientúrája az elmúlt években az öt-hat napos görögországi és spanyolországi utak iránt érdeklődött leginkább, ők térnek „vissza” a Balatonra. Az irodát vezető szakember megerősíti: az euró bevezetése okán lett vonzó Magyarország, mert az ottani árak – vagyis a mi áraink – „már az alsó középosztály számára is elérhetők”.
Kijev megint megúszta egy ejnye-bejnyével
