Megváltozott a magyar lakosság hozzáállása a pénzügyekhez, a jelenlegi gazdasági helyzetben ugyanis a többség a megtakarításokat, befektetéseket tartja fontosabbnak a hitelfelvétellel szemben, amire 1995 óta nem volt példa – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb jelentéséből. A 2008-as évet vizsgáló kutatás adataiból jól látszik, hogy a gazdasági recesszió kirobbanása óta, tehát a tavalyi év második felében óvatosabbá váltak a családok abban a kérdésben, milyen pénzügyi segítséget vegyenek igénybe a válság okozta anyagi gondok megoldására. Ez a körültekintés az idén tovább fokozódott, ugyanis a mérések szerint eddig a tavalyinál jóval kevesebben igényeltek lakáshitelt, kis vagy közepes összegű áruhitelt, illetve személyi kölcsönt.
Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója erről úgy vélekedik: az, hogy többen akarnak takarékoskodni, mint hitelt felvenni, kedvező a lakosság pénzügyi stabilitásának szempontjából, a fogyasztás és a gazdasági növekedés szempontjából azonban kedvezőtlen fejlemény. Kelet-közép-európai viszonylatban ugyanakkor Magyarország még mindig az elsők között van a pénzintézeti hitelek elterjedtsége szempontjából. Magyarán dobogós helyen állunk abban a tekintetben, mennyi banki kölcsönnel rendelkeznek a honfitársak, miközben megtakarítása a lakosság csupán 14 százalékának van. Az elkövetkező egy évben a piackutató által megkérdezettek csupán egy százaléka tervezi lakásvásárlási hitel igénybevételét, míg korábban ez az arány a duplája volt. Ugyanígy, a tavalyi első fél évhez képest mostanra a felére esett azok száma, akik erejükön túl, kölcsönök által költekeznének a közeljövőben, viszont jóval többen vannak azok, akik aktívan használják a különféle pénzintézeteknél vezetett folyószámlájukat vagy bankkártyájukat.
A korábban hitelekből is finanszírozott lakossági fogyasztás visszaesését az elmúlt időszakban a kereskedelem is megszenvedte, a teljes hazai bolti forgalom közel felét adó élelmiszerek és vegyi áruk eladásai az első negyedévben négy százalékot zuhantak – ismertette Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. A felmérésből az is kiderült: a spórolás jegyében a fogyasztók jellemzően nem az olcsóbb termékekre váltanak, inkább kevesebbet vásárolnak a már megszokott árucikkekből.
Soltész Miklós alaposan eligazította Mellár Tamást: ezért sem fognak önök bekerülni a következő parlamentbe