Légi tragédiák 2008–2009-ben
2008. február 22., Venezuela: Az Andokban lezuhant a Santa Barbara légitársaság belföldi járatú repülőgépe. A fedélzetén tartózkodó 46 ember életét vesztette.
2008. április 15., Kongó: Közvetlenül a felszállás után lezuhant egy személyszállító repülőgép a kelet-kongói Goma városban. Az áldozatok számát a hatóságok több mint 70-re becsülték.
2008. június 10., Szudán: Leszállás után kigyulladt a szudáni nemzeti légitársaság egyik repülőgépe a kartúmi repülőtéren. A gép kicsúszott a kifutópályáról. A fedélzeten robbanás történt, és tűz ütött ki, majd a lángok az egész törzsre és a pilótafülkére is átterjedtek. A fedélzeten 203 utas és a 14 tagú személyzet tartózkodott. 123-an élték túl a katasztrófát.
2008. augusztus 20., Spanyolország: Felszállás közben kicsúszott a leszállópályáról és lángra kapott a madridi nemzetközi repülőtéren a Spanair légitársaság Kanári-szigetekre induló gépe. A baleset 154 halálos áldozatot követelt, 19-en megsérültek.
2008. augusztus 24., Kirgizisztán: Biskek térségében felszállás közben szerencsétlenül járt az Itek-Air kirgiz magántársaság Boeing 737-es utasszállító repülőgépe. A fedélzeten lévő 90 ember közül 65 meghalt, 25-en túlélték a szerencsétlenséget.
2008. szeptember 14., Oroszország: Permben lezuhant egy, az Aeroflot-Nord légitársaság által üzemeltetett Boeing 737-es repülőgép. A szerencsétlenül járt, Moszkvából Permbe tartó járat 82 utasa és hatfős személyzete életét vesztette.
2009. február 12., Egyesült Államok: Lakóházra zuhant a Continental Airlines légitársaság a New Jersey állambeli Newarkból Buffalóba tartó járata, tíz kilométerre a Buffalo Niagara repülőtértől. A becsapódás után a gép lángra lobbant. A 44 utas és a négytagú személyzet közül senki sem élte túl a katasztrófát, a 49. áldozat a ház lakója volt. (MTI)
Valószínűleg az Atlanti-óceán felett eltűnt francia utasszállító repülőgép roncsdarabjait fedezték fel tegnap a brazil partoktól 650 kilométerre északkeletre – adta hírül a távirati iroda. A keresőgépek a roncsok között fémdarabokat, egy ülést, valamint kerozinnyomokat találtak – közölte Jorge Amaral, a brazil légierő szóvivője. Hangsúlyozta, egyelőre nem tudják megerősíteni, hogy az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó, a fedélzetén 228 emberrel hétfőn eltűnt gépére bukkantak. Ehhez mindenképp szükség lenne legalább egy olyan roncsdarabra, amelyen látható a keresett Airbus nyilvántartási száma – tette hozzá Amaral, rámutatva: nem tartja elképzelhetőnek, hogy túlélőket találjanak. A roncsokat 24 órával a gép eltűnése után, ahhoz a területhez közel fedezték fel, ahol még utoljára kapcsolatba tudtak lépni a szerencsétlenül járt utasszállítóval. Brazil, francia, amerikai és spanyol repülőgépek, valamint hajók vesznek részt az Airbus A330-200-as utáni kutatásban, amely a roncsdarabok csekély száma miatt tovább folytatódik. A meglelt tárgyak iránya azt sugallja, hogy a gép pilótái megpróbáltak visszafordulni Fernando de Noronha szigetére – írta a BBC.
Ismeretes, a francia Air France légitársaság gépe helyi idő szerint vasárnap este 7 órakor, közép-európai idő szerint éjfélkor szállt fel a riói repülőtérről, és hétfőn délelőtt 11 óra 10 perckor kellett volna landolnia Párizs Roissy repülőterén. A négy óra körül turbulenciába, majd viharzónába került járatról negyedórával később automatikus üzenetek érkeztek a földi állomásokra a gépnek az elektromos és a nyomáskiegyenlítő rendszerét érintő sorozatos műszaki meghibásodásokról. Mindez az Air France vezetője szerint arra utal, hogy rövidzárlat, majd váratlan helyzet történt a fedélzeten. A gép 58 éves kapitánya 1988 óta volt a francia légitársaságnál. A férfi az Airbus A330 és A340 típusokra kapott kiképzést 2007 februárjában. Azóta 11 ezer órát repült, ebből 1700-at a A330/A340-esen. A két másodpilóta 37 és 32 éves volt.
Mint arról beszámoltunk, az AF 447-es számú járaton két magyar állampolgárságú felnőtt és két gyermek utazott. Az egyik kisfiú édesapja a Hír TV-nek elmondta, volt felesége hétéves, közös gyerekükkel és az élettársával együtt indult haza. Az élettárs az Index értesülése szerint Gallasz József, a hazai undergroundélet egyik ismert alakja. Gallasz a kilencvenes években a Kispál és a Borz zenekar menedzsere volt. Később más együttesekkel is foglalkozott, majd a Sziget Fesztivál és a Millenáris stábjában is feltűnt. Ezután oktatással is foglalkozott. Velük utazott egy 10-11 év körüli Arnold nevű kisfiú is, akit rokonlátogatóba vittek. A Dunántúli Napló úgy tudja, ő komlói. Az asszony, Szarvas Rita konduktor a Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézetének munkatársaként háromhetes tanfolyamot tartott a dél-amerikai országban. Volt férje felvette a kapcsolatot a Külügyminisztériummal, ahol a nevek alapján megerősítették, hogy valóban az ő kisfia és elvált felesége neve szerepel az utaslistán. Mátrai Zsuzsanna, a tárca szóvivője lapunknak elmondta, felvették a kapcsolatot a lista alapján tegnap jelentett mind a négy magyar állampolgár hozzátartozóival. Azonosításuk megtörtént, ennek megerősítését elküldték a francia minisztériumnak – tette hozzá.
Részvéttáviratban fejezte ki tegnap együttérzését Bajnai Gordon miniszterelnök Nicolas Sarkozy francia köztársasági elnöknek a katasztrófa miatt.
Mint jeleztük, a tragédia 26 német áldozatot követelt. Párizsból a német utasok Münchenbe, Nürnbergbe, Berlinbe és Stuttgartba folytatták volna útjukat. Különösen tragikus a baden-württembergi városba várt öttagú csoport sorsa: egy idősebb házaspár, két felnőtt lányuk és azok egyikének kislánya a Rio de Janeiróban eltöltött egyhetes látogatás után szállt fel az AF 447-es járatra.
Szlovákiában is nagy figyelmet váltott ki a baleset, a 216 utas között ugyanis három szlovák állampolgár is volt. A Novy Cas napilap tudni véli, hogy két férfiról és egy nőről van szó. Az asszony kilétéről az újság nem tett említést a férfiakat viszont megnevezte: a Léva melletti Garamkovácsi egykori polgármestere, Daniel Bencat és vállalkozó barátja, Michal Hudec utazott a szerencsétlenül járt gépen.
A román utas nevét tegnap hozta nyilvánosságra a bukaresti külügyminisztérium. A 33 éves Violeta Bajenaru-Declerck évekkel ezelőtt telepedett le Franciaországban, ahol a nantes-i Ecole de Bois Főiskola nemzetközi kapcsolatokért felelős igazgatójaként dolgozott. Most francia férjével nászútjukról tértek volna vissza Európába. A bukaresti sajtó tegnap feltárta, egy másik, két éve Brazíliában élő román nő annak köszönheti az életét, hogy jegyét két nappal a tervezett utazás előtt anyagi okokból visszamondta. Oana Vadeanu Spudeit úgy nyilatkozott, a gép eltűnésének hírére magához szorította tíz hónapos kislányát, akivel a történtek miatt várhatóan csak később látogatják meg a Temesváron élő nagyszülőket.
Az Air France legsúlyosabb katasztrófájának pontos okaira egyelőre nincs magyarázat. A francia napilapok egyszerűen csak az AF 447 rejtélyének nevezik a gép eltűnését. A szerencsétlenül járt Airbus A330-200-as 2005 áprilisában készült, azóta 18800 órát teljesített 2500 járaton, és semmilyen komolyabb meghibásodása nem volt. A gyártó közleménye szerint legutóbb április 16-án vizsgálták át. A 75 éves Air France eddigi legsúlyosabb balesete 2000. július 27-én történt: az egyik szuperszonikus Concorde felszállás közben egy szállodába csapódott. Akkor száz utas, a kilenctagú személyzet és négy földön tartózkodó ember halt meg.
Utasok 32 országból. A légitársaság tegnap közzétette az AF 447-es járat 216 utasának állampolgárságát. A nyilvánosságra hozott lista a brazil hatóságoktól kapott információk alapján készült. Az ország mögött zárójelben az elhunytak száma szerepel. Argentína (1), Ausztria (1), Belgium (1), Brazília (58), Dánia (1), Dél-Afrika (1), Egyesült Államok (2), Észtország (1), Franciaország (61), Fülöp-szigetek (1), Gambia (1), Hollandia (1), Horvátország (1), Kanada (1), Kína (9), Lengyelország (2), Magyarország (4), Írország (3), Izland (1), Olaszország (9), Libanon (5), Marokkó (2), Nagy-Britannia (5), Németország (26), Norvégia (3), Oroszország (1), Románia (1), Spanyolország (2), Szlovákia (3), Svájc (6), Svédország (1), Törökország (1). A 12 tagú légi személyzet egy brazil tagját leszámítva a többiek mindannyian franciák voltak.