Megtalálták az eltűnt gép roncsait

Feltételezhetően a francia Air France légitársaság hétfőn eltűnt Airbus A330-200-as utasszállítójának roncsait fedezték fel tegnap a brazil légierő pilótái, országuk partjaitól 650 kilométerre északkeletre. A keresőalakulat fémdarabokat, egy ülést, valamint kerozinnyomokat talált.

MN-összeállítás
2009. 06. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Légi tragédiák 2008–2009-ben
2008. február 22., Venezuela: Az Andokban lezuhant a Santa Barbara légitársaság belföldi járatú repülőgépe. A fedélzetén tartózkodó 46 ember életét vesztette.
2008. április 15., Kongó: Közvetlenül a felszállás után lezuhant egy személyszállító repülőgép a kelet-kongói Goma városban. Az áldozatok számát a hatóságok több mint 70-re becsülték.
2008. június 10., Szudán: Leszállás után kigyulladt a szudáni nemzeti légitársaság egyik repülőgépe a kartúmi repülőtéren. A gép kicsúszott a kifutópályáról. A fedélzeten robbanás történt, és tűz ütött ki, majd a lángok az egész törzsre és a pilótafülkére is átterjedtek. A fedélzeten 203 utas és a 14 tagú személyzet tartózkodott. 123-an élték túl a katasztrófát.
2008. augusztus 20., Spanyolország: Felszállás közben kicsúszott a leszállópályáról és lángra kapott a madridi nemzetközi repülőtéren a Spanair légitársaság Kanári-szigetekre induló gépe. A baleset 154 halálos áldozatot követelt, 19-en megsérültek.
2008. augusztus 24., Kirgizisztán: Biskek térségében felszállás közben szerencsétlenül járt az Itek-Air kirgiz magántársaság Boeing 737-es utasszállító repülőgépe. A fedélzeten lévő 90 ember közül 65 meghalt, 25-en túlélték a szerencsétlenséget.
2008. szeptember 14., Oroszország: Permben lezuhant egy, az Aeroflot-Nord légitársaság által üzemeltetett Boeing 737-es repülőgép. A szerencsétlenül járt, Moszkvából Permbe tartó járat 82 utasa és hatfős személyzete életét vesztette.
2009. február 12., Egyesült Államok: Lakóházra zuhant a Continental Airlines légitársaság a New Jersey állambeli Newarkból Buffalóba tartó járata, tíz kilométerre a Buffalo Niagara repülőtértől. A becsapódás után a gép lángra lobbant. A 44 utas és a négytagú személyzet közül senki sem élte túl a katasztrófát, a 49. áldozat a ház lakója volt. (MTI)


Valószínűleg az Atlanti-óceán felett eltűnt francia utasszállító repülőgép roncsdarabjait fedezték fel tegnap a brazil partoktól 650 kilométerre északkeletre – adta hírül a távirati iroda. A keresőgépek a roncsok között fémdarabokat, egy ülést, valamint kerozinnyomokat találtak – közölte Jorge Amaral, a brazil légierő szóvivője. Hangsúlyozta, egyelőre nem tudják megerősíteni, hogy az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó, a fedélzetén 228 emberrel hétfőn eltűnt gépére bukkantak. Ehhez mindenképp szükség lenne legalább egy olyan roncsdarabra, amelyen látható a keresett Airbus nyilvántartási száma – tette hozzá Amaral, rámutatva: nem tartja elképzelhetőnek, hogy túlélőket találjanak. A roncsokat 24 órával a gép eltűnése után, ahhoz a területhez közel fedezték fel, ahol még utoljára kapcsolatba tudtak lépni a szerencsétlenül járt utasszállítóval. Brazil, francia, amerikai és spanyol repülőgépek, valamint hajók vesznek részt az Airbus A330-200-as utáni kutatásban, amely a roncsdarabok csekély száma miatt tovább folytatódik. A meglelt tárgyak iránya azt sugallja, hogy a gép pilótái megpróbáltak visszafordulni Fernando de Noronha szigetére – írta a BBC.
Ismeretes, a francia Air France légitársaság gépe helyi idő szerint vasárnap este 7 órakor, közép-európai idő szerint éjfélkor szállt fel a riói repülőtérről, és hétfőn délelőtt 11 óra 10 perckor kellett volna landolnia Párizs Roissy repülőterén. A négy óra körül turbulenciába, majd viharzónába került járatról negyedórával később automatikus üzenetek érkeztek a földi állomásokra a gépnek az elektromos és a nyomáskiegyenlítő rendszerét érintő sorozatos műszaki meghibásodásokról. Mindez az Air France vezetője szerint arra utal, hogy rövidzárlat, majd váratlan helyzet történt a fedélzeten. A gép 58 éves kapitánya 1988 óta volt a francia légitársaságnál. A férfi az Airbus A330 és A340 típusokra kapott kiképzést 2007 februárjában. Azóta 11 ezer órát repült, ebből 1700-at a A330/A340-esen. A két másodpilóta 37 és 32 éves volt.
Mint arról beszámoltunk, az AF 447-es számú járaton két magyar állampolgárságú felnőtt és két gyermek utazott. Az egyik kisfiú édesapja a Hír TV-nek elmondta, volt felesége hétéves, közös gyerekükkel és az élettársával együtt indult haza. Az élettárs az Index értesülése szerint Gallasz József, a hazai undergroundélet egyik ismert alakja. Gallasz a kilencvenes években a Kispál és a Borz zenekar menedzsere volt. Később más együttesekkel is foglalkozott, majd a Sziget Fesztivál és a Millenáris stábjában is feltűnt. Ezután oktatással is foglalkozott. Velük utazott egy 10-11 év körüli Arnold nevű kisfiú is, akit rokonlátogatóba vittek. A Dunántúli Napló úgy tudja, ő komlói. Az asszony, Szarvas Rita konduktor a Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézetének munkatársaként háromhetes tanfolyamot tartott a dél-amerikai országban. Volt férje felvette a kapcsolatot a Külügyminisztériummal, ahol a nevek alapján megerősítették, hogy valóban az ő kisfia és elvált felesége neve szerepel az utaslistán. Mátrai Zsuzsanna, a tárca szóvivője lapunknak elmondta, felvették a kapcsolatot a lista alapján tegnap jelentett mind a négy magyar állampolgár hozzátartozóival. Azonosításuk megtörtént, ennek megerősítését elküldték a francia minisztériumnak – tette hozzá.
Részvéttáviratban fejezte ki tegnap együttérzését Bajnai Gordon miniszterelnök Nicolas Sarkozy francia köztársasági elnöknek a katasztrófa miatt.
Mint jeleztük, a tragédia 26 német áldozatot követelt. Párizsból a német utasok Münchenbe, Nürnbergbe, Berlinbe és Stuttgartba folytatták volna útjukat. Különösen tragikus a baden-württembergi városba várt öttagú csoport sorsa: egy idősebb házaspár, két felnőtt lányuk és azok egyikének kislánya a Rio de Janeiróban eltöltött egyhetes látogatás után szállt fel az AF 447-es járatra.
Szlovákiában is nagy figyelmet váltott ki a baleset, a 216 utas között ugyanis három szlovák állampolgár is volt. A Novy Cas napilap tudni véli, hogy két férfiról és egy nőről van szó. Az asszony kilétéről az újság nem tett említést a férfiakat viszont megnevezte: a Léva melletti Garamkovácsi egykori polgármestere, Daniel Bencat és vállalkozó barátja, Michal Hudec utazott a szerencsétlenül járt gépen.
A román utas nevét tegnap hozta nyilvánosságra a bukaresti külügyminisztérium. A 33 éves Violeta Bajenaru-Declerck évekkel ezelőtt telepedett le Franciaországban, ahol a nantes-i Ecole de Bois Főiskola nemzetközi kapcsolatokért felelős igazgatójaként dolgozott. Most francia férjével nászútjukról tértek volna vissza Európába. A bukaresti sajtó tegnap feltárta, egy másik, két éve Brazíliában élő román nő annak köszönheti az életét, hogy jegyét két nappal a tervezett utazás előtt anyagi okokból visszamondta. Oana Vadeanu Spudeit úgy nyilatkozott, a gép eltűnésének hírére magához szorította tíz hónapos kislányát, akivel a történtek miatt várhatóan csak később látogatják meg a Temesváron élő nagyszülőket.
Az Air France legsúlyosabb katasztrófájának pontos okaira egyelőre nincs magyarázat. A francia napilapok egyszerűen csak az AF 447 rejtélyének nevezik a gép eltűnését. A szerencsétlenül járt Airbus A330-200-as 2005 áprilisában készült, azóta 18800 órát teljesített 2500 járaton, és semmilyen komolyabb meghibásodása nem volt. A gyártó közleménye szerint legutóbb április 16-án vizsgálták át. A 75 éves Air France eddigi legsúlyosabb balesete 2000. július 27-én történt: az egyik szuperszonikus Concorde felszállás közben egy szállodába csapódott. Akkor száz utas, a kilenctagú személyzet és négy földön tartózkodó ember halt meg.

Utasok 32 országból. A légitársaság tegnap közzétette az AF 447-es járat 216 utasának állampolgárságát. A nyilvánosságra hozott lista a brazil hatóságoktól kapott információk alapján készült. Az ország mögött zárójelben az elhunytak száma szerepel. Argentína (1), Ausztria (1), Belgium (1), Brazília (58), Dánia (1), Dél-Afrika (1), Egyesült Államok (2), Észtország (1), Franciaország (61), Fülöp-szigetek (1), Gambia (1), Hollandia (1), Horvátország (1), Kanada (1), Kína (9), Lengyelország (2), Magyarország (4), Írország (3), Izland (1), Olaszország (9), Libanon (5), Marokkó (2), Nagy-Britannia (5), Németország (26), Norvégia (3), Oroszország (1), Románia (1), Spanyolország (2), Szlovákia (3), Svájc (6), Svédország (1), Törökország (1). A 12 tagú légi személyzet egy brazil tagját leszámítva a többiek mindannyian franciák voltak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.