Nem csak pótlás

Hagyományteremtő szándékkal rendezték meg Szentendrén a május 17-én megnyílt, június 21-ig nyitva tartó szobrászbiennálét. A nagyszabású, széles merítésű tárlaton száznegyven alkotó több mint háromszáz műve szerepel a MűvészetMalom két szárnyának három emeletén és udvarán.

P. Szabó Ernő
2009. 06. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Díjazottak. Antal Balázs az Oktatási és Kulturális Minisztérium, Németh Ágnes Szentendre Város Önkormányzata, Kelemen Zénó a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, Kalmár János a Pest Megyei Önkormányzat elnöki díját kapta. A kiállítást Velekei József Lajos és Kalmár János rendezte.


Kiváló hely a MűvészetMalom. Kiválóbb már csak akkor lehetne, ha a két szárny mellé a valamikor a diktatúra éveiben lerombolt harmadik szárny is társulhatna, azaz immár városi-állami gondolkodással és támogatással kiteljesedhetne a szentendrei művészek által megfogalmazott elképzelés, hogy az épületegyüttes közép-európai kortárs művészeti központtá váljon. Félő, hogy erre legalább annyit kell várni, mint arra, hogy legyen végre önálló festészeti múzeuma Szentendrének, ahová egyébként immár a 11-es út melletti tájékoztató táblákon is a festők városaként csalogatják az autósokat – mindenesetre a MűvészetMalom kiállításai az utóbbi években, s közöttük a szobrászbiennále arra utal, hogy Szentendre újra a kortárs magyar művészet erős hadállásává válhat.
Szükség is van erre, hiszen a hadállások veszélyben vannak. Például Pécsett, amit azért kell említeni, mert ott rendezték meg eddig a kisplasztikai biennálét, amely azonban az idén, valószínűleg pénzügyi okokból, elmarad. A szentendrei tárlat persze nem pótlásként született meg, s valóban, nem is egyszerűen pótol, de a rendezők szándékának és ígéretének megfelelően nagyszabású áttekintést ad a kortárs magyar szobrászat különböző irányairól, a stílusok, anyagok, technikák sokféleségéről, a különböző generációk, a tradíciók és az új törekvések párbeszédéről. A fa, a szobrászat egyik legősibb anyaga például az idős mesterek (Nagy Sándor, Gádor Magda, Hadik Gyula), a középgeneráció (Dechandt Antal, Huber András) művei szerint épp oly hatékony kifejezési eszköz, mint a fiatal Pintér Balázs számára. Remek művek képviselik a kőszobrászatot (Bencsik István), az üveget (Bohus Zoltán), a kerámiát (Scherammel Imre), a fémeket (Farkas Ádám, Fridrich Ferenc, Kelemen Zénó, Móder Rezső, Péter Ágnes), mutatják meg a különböző anyagok társításának lehetőségét (Nagámi, Asszonyi Tamás, Zsemlye Ildikó), a tárgykollázs lehetőségeit (Haraszty István, Paizs László) – s ahogyan az utóbbi négy név jelzi, azt, hogy a magyar szobrászatot nemcsak a mívesség, a felhorgadó nagy indulatok, de a benne megjelenő humor miatt is értékelhetjük.
Alapformákból, alapszínekből építkeznek Ingo Glass plasztikái, alapjeleket szembesít egymással Kelle Antal, egyetlen formába sűrítve a kereszténység, a zsidóság és az iszlám jelképeit, s a zárt plasztikát a térben megjelenő installációvá fejlesztve. A sík és tér viszonya újra és újra visszatér, Barabás Mártontól Deim Pálig, Bojti Andrástól Rigó Istvánig. A két utóbbi művész munkájának címe megegyezik a tárlatéval, aminek ellenére alighanem nem kevesen vannak, akik nem igazán értik a címválasztást, azaz azt, hogy miből is lehet levezetni például azt az egyébként helytálló állítást, hogy a kiállítás – számos kvalitásos és kevésbé számos kevésbé kvalitásos darabjával együtt – valóban hitelesen tükrözi a kortárs magyar szobrászat helyzetét. Ebben nyilván annak is szerepe van, hogy sajnos ezt a kiállítást sem kíséri katalógus, de ami még jobban hiányzik, a kiállítási terekben sem jelennek meg olyan rövid, tömör szövegek, információk, amelyek „képbe helyeznék” a látogatókat akárcsak a kiállítók életkorát, a magyar szobrászat jelenét, közelmúltját illetően is.
Igaz, a figyelmes szemlélődő – Giacometti gyakran mondogatta, hogy számára a művészet eszköz a világ jelenségeinek a megértéséhez – idővel maga is megsejti a lényeget. Ahogyan például Antal Balázszsal történt néhány évvel ezelőtt egy berlini parkban, a munkagépek által összehordott, az eső által lemosott földkupacok szemlélése közben. Megérezte bennük a plasztikai formát, a formálás lehetőségét. Néhány kiló gipszet öntött az egyikre, s fotókon dokumentálta, hogyan változnak, érnek össze, alkotnak új minőséget a különböző anyagok, hogyan találkozik a véletlen és a tudatos formálás. Azután bronzban is megjelenített egy részletet, s ez most együtt látható a fotókkal az Egy földkupac megdicsőülése című installáció részeként. Lehet, hogy ez a dedukció tökéletes példája? Hiszen a kiállítás a XX. századi művészet nagy igazságát fogalmazza újra, miszerint a mű nemcsak a michelangelói márványban, de minden anyagban benne rejtezik. A föld anyag, tehát benne is. Csak ki kell tudni belőle bontani. Ezen dolgozunk itt, a Kárpát-medencében, úgy néhány száz éve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.