Öt magyar volt a lezuhant repülőn

Öt magyar áldozata van az Atlanti-óceán fölött hétfőn történt repülőszerencsétlenségnek, a szlovák állampolgárságú Gergely Arnold is az Air France gépén utazott. Feltevések szerint az Airbus már a levegőben darabjaira hullott, mert a roncsai több száz kilométeres körzetben szóródtak szét.

Hírösszefoglaló
2009. 06. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ötre emelkedett az Atlanti-óceán fölött hétfőn bekövetkezett légi katasztrófa magyar halálos áldozatainak száma, a pozsonyi Új Szó tegnapi beszámolója szerint az Ipolyfödémesre való Gergely Arnold is a Rio de Janeiróból Párizsba tartó Airbus utasa volt. A 34 éves magyar férfi az utóbbi öt évben az írországi Aer Lingus légitársaság alkalmazottja volt, s kéthetes brazíliai kirándulásáról az Air France gépével tért volna vissza Európába. Terve az volt, hogy ezen a héten rokonlátogatásra Szlovákiába utazik. Családtagjai nem voltak biztosak benne, hogy a szerencsétlenül járt Airbus utasa volt, de hétfőn már rosszat sejtettek, mert a mobilján nem tudták elérni.
Az utóbbi tíz esztendő legsúlyosabb repülőbalesetének feltételezett helyszínén továbbra is nagy erőkkel keresik a lezuhant légi jármű fekete dobozait. Igaz, a megtalálásukra leginkább alkalmas robot-tengeralattjárók csak a jövő héten érkeznek meg. A francia Avacs felderítő gép és más francia kutatórepülők nem találtak újabb roncsdarabokat, a brazil keresőcsapat tagjai azonban azt állítják, az Airbus mind több darabjára lelnek rá – írta az AP. Mivel a roncsok mintegy 230 kilométeres körzetben szóródtak szét, a francia vizsgálóbizottság egy meg nem nevezett tagja az AP-nek azt mondta: a repülőgép minden bizonnyal már a levegőben darabokra szakadt. Nelson Jobim brazil védelmi miniszter azonban ezt kizártnak tartja. A robbanás lehetőségét alátámasztani látszanak a gép automatikája által továbbított hibaüzenetek. A viharos időben kevesebb mint negyedóra alatt leadott jelzések először azt tudatták, hogy a robotpilóta kikapcsolt, majd a számítógép tartalék áramforrásra váltott át. Később a gép stabilitását szabályozó, utána a magasságot és a sebességet ellenőrző műszerek romlottak el, majd a központi számítógép is hibát mutatott. Az utolsó üzenet alapján nyomáskülönbség lépett fel, és a teljes elektronikus rendszer hasznavehetetlenné vált. Ezért a jármű már nagy magasságban széteshetett – írta az AP. A brazil hatóságok nem bocsátkoznak feltételezésekbe, szerintük a baleset okát a franciáknak kell megállapítaniuk. Egyelőre azonban a francia vizsgálóbizottság szóvivője sem kommentálta a robbanással kapcsolatos feltételezéseket.
Legalább 300 millió dollárt (211 millió eurót) kaphatnak a szerencsétlenség áldozatainak hozzátartozói – közölte az MTI a Libération című francia napilap alapján. A nemzetközi légi fuvarozásra vonatkozó egyezmény értelmében a kártérítés a légitársaságot terheli, akkor is, ha a balesetért nem tehető közvetlenül felelőssé. Ha viszont a légitársaság követett el hibát, a hozzátartozók az előírt összeg tíz- vagy százszorosát is követelhetik.

Megemlékezés. A repülőszerencsétlenség miatt tegnap délután sajtótájékoztatót tartott a Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézetének rektori tanácsa. Szarvas Rita, az intézet munkatársa kisfiával, élettársával és egy kíséretére bízott kisfiúval utazott a gépen. Schaffhauser Franz rektor elmondta, a konduktorról pozitív kép él a közösségben és kollégáiban. Tegnap délután a budapesti Szent István-bazilikában közös énekléssel és imádsággal emlékeztek meg az áldozatokról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.