Rejtély a légi katasztrófa oka

Bizonyossá vált, hogy az Atlanti-óceán fölött hétfőn eltűnt repülő roncsait találták meg a Brazíliához tartozó Fernando de Noronha szigetcsoporttól több száz kilométerre. Az Airbus A330-200-as utasszállító maradványai öt kilométer hosszan lebegnek a víz felszínén. A francia védelmi miniszter nem tartja kizártnak, hogy a gép terrorcselekménynek esett áldozatul.

MN-összeállítás
2009. 06. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Személyes drámák. A híradásokban világszerte nagy teret szentelnek a hátramaradottak fájdalmának, az áldozatok már soha nem teljesülő vágyainak. Az AP megemlékezik egy önállóságával büszkélkedő tizenegy éves brit kisfiúról, aki Brazíliában élő szüleit látogatta meg, s egyedül szállt fel a szerencsétlenül járt gépre, hogy visszatérjen Bristolba, ahol tanulmányait folytatja. Három ír orvosnőről, akik előtt ígéretes karrier állt, mielőtt úgy döntöttek: Brazíliában élő egykori évfolyamtársaiknál vakációznak. Egy brazil szörfösről, aki már a fél világot bejárta, hogy szenvedélyének hódoljon, s most azért kelt útra, hogy megtalálja a legnagyobb hullámot. Egy hatvanegy éves angol olajmérnökről, aki csak azért akart hazatérni, mert riói víkendjén már nem jutott számára hely a városnéző repülőn. Felesége elmondta, egész életében keményen dolgozott, és már nem volt más vágya, mint hogy visszavonuljon. A párizsi repülőtéren várakozó hozzátartozók azt panaszolták, hogy az Air France sokáig nem adott tájékoztatást, miért késik a gép, és arra sem készítették fel őket, hogyan vigyék meg a tragédia hírét az otthon maradottaknak. Egy francia házaspár árván maradt két kisgyermekét az asszony sógorának kellene felvilágosítania a történtekről, de tanácstalan, mert fogalma sincs, hogy mondja meg az apróságoknak, hogy a szüleik meghaltak.


Már semmi kétség, hogy a brazil légierő gépei az Air France hétfőn eltűnt AF–447-es járatának roncsait találták meg az Atlanti-óceánban, a Brazíliához tartozó Fernando de Noronha szigetcsoporttól több száz kilométerre. Ezt tegnap nem sokkal azután közölték, hogy kedden fémdarabokat, egy repülőgépülést és kerozinnyomokat fedeztek fel a víz felszínén. Azóta ráakadtak mindarra, ami a gépből megmaradt, az Airbus roncsai öt kilométer hoszszúságban szóródtak szét a víz felszínén. Ahhoz egyelőre kevés az információ, hogy a szakértők megállapíthassák, a jármű már a levegőben darabjaira hullott-e, vagy csak a vízbe csapódás után esett szét – írta az AP.
A roncsdarabokat ahhoz a területhez közel fedezték fel, ahol még utoljára kapcsolatba tudtak lépni a Rio de Janeiróból Párizsba tartó járattal. A 216 utast – köztük két magyar felnőttet és két gyermeket –, valamint a gép tizenkét tagú személyzetét elnyelte a tenger. Eddig egyetlen holttestet sem találtak, bár a kutatóhajók olyan műszerekkel is rendelkeznek, amelyek jelzik a vízben úszó emberi testeket.
A térség fölött cirkáló francia, brazil, amerikai és spanyol légi járművekhez tegnap csatlakozott egy francia Awacs felderítő repülőgép is, hogy számba vegye a roncsokat, és segítsen megtalálni a gép két fekete dobozát. Ezek keresésébe bekapcsolódott a Pourquoi Pas nevű kutatóhajó is, amelynek tengeralattjáró robotjai még hatezer méteres mélységben is rájuk bukkanhatnak, az általuk kibocsátott jelzéseket követve. Mégsem lesz könnyű dolguk, mert a kutatási terület igen nagy, ahol az óceán átlagos mélysége 3000 méter – írta a BBC.
A katasztrófa oka továbbra is rejtély. Szakértők szerint a villámlás és a turbulencia ritkán okoz repülőszerencsétlenséget, más is közrejátszhatott a tragédia bekövetkeztében. Herve Morin francia védelmi miniszter azt mondta, egyelőre semmi sem támasztja alá, hogy a gép merényletnek esett áldozatul, de tény, hogy ma a terrorizmus jelenti a legsúlyosabb fenyegetést a nyugati demokráciákra nézve, ezért minden lehetőséget számításba vesznek. A francia kormány bejelentette, hogy a vizsgálatot Alain Bouillard vezeti majd, aki a kilenc évvel ezelőtti párizsi Concorde-baleset körülményeit is tisztázta – adta hírül a Times Online.
Az AP beszámolója szerint akár előkerülnek a fekete dobozok, akár nem, első következtetéseit a hónap végén már közzéteszi a vizsgálóbizottság. Egyelőre csak az biztos, hogy az Airbusnak a felszállás előtt nem volt semmiféle technikai gondja. Ám most még azt sem lehet tudni, hogy a pilóta a vezérlőpult előtt volt-e, amikor a fedélzeti műszerek elektromos és a belső légnyomással összefüggő gondokat jeleztek az Airbus-gyár karbantartó részlegének, vagy távol volt a fülkétől, és az automatizált rendszerre hagyatkozott. Mint az már ismert, nem sokkal a hibajelentések után a géppel minden kapcsolat megszakadt.
A francia nemzetgyűlés nevében Francois Fillon miniszterelnök szolidaritását és együttérzését fejezte ki azoknak, akik az Air France járatán utazókat gyászolják. A képviselők és a szenátus tagjai egyperces néma felállással adóztak az áldozatok emlékének. Brazíliában, amelynek ötvennyolc polgára halt meg a balesetben, háromnapos nemzeti gyászt hirdettek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.