Utólag drágulnak az akciós utak

Meglepetés érheti azokat a honfitársakat, akik mostanra már befizettek valamilyen külföldi nyaralásra, ugyanis a napokban több utazási iroda drágítja visszamenőleg az akciósan meghirdetett utak árát. Az irodák a forint árfolyamára hivatkoznak.

Győr Ágnes
2009. 06. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még kevesebben pihennek az idén. A következő fél évben a lakosság nyaralásra, üdülésre kevesebbet tud majd költeni, mint egy évvel ezelőtt – derül ki az Ecostat legfrissebb turizmusbarométeréből, amely az elkövetkező időszakban várható ágazati változásokról ad képet. A felmérés szerint a lakosság csupán 32 százaléka tervez valamilyen utazást az elkövetkező egy évben, s mindössze nyolc százalékuk engedhet meg magának hosszabb pihenést a nyári időszakban. A legtöbben belföldön maradnak szabadságuk idején, a tervezett úti célok között az első helyen áll a Balaton, míg a külföldre indulók körében Horvátország, Ausztria és Görögország vezeti a listát. Az üdülésre tervezett kiadás családonként átlagosan 150 ezer forint körül lesz az idén, ami 12 ezer forinttal kevesebb, mint egy évvel korábban.


Átlagosan öt-tízezer forinttal nőhet mostanában azoknak a nyaralásoknak az ára, amiket még kora tavasszal hirdettek meg az utazási irodák. Azokról az utakról van szó, amiket az előfoglalási akciók során az átlagnál olcsóbban, de legalábbis vonzóbb áron köthettek le az érdeklődők. A drágításkor a hónapok óta rapszodikusan változó forintárfolyamra hivatkoznak az irodák, amely mostanság sem jár a közelében sem annak a szintnek, ami alapján az irodák az év végén kiszámolták idei ajánlataikat.
– A vonatkozó kormányrendelet lehetőséget ad az utaztatónak arra, hogy a deviza árfolyamának drasztikus változása miatt a szolgáltatás árának nyolc százalékáig utólag emelje a nyaralás díját. A nyolc százalékon túl az utasnak jogában áll veszteség nélkül visszalépni a már megkötött szerződéstől is – mondta el lapunknak a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke. Molnár Gabriellától megtudtuk: az árfolyam miatti utólagos emelés tehát elvileg nem jelenti azt, hogy az utazási iroda átveri az utasait, vagy velük fizettetné ki az árfolyamkülönbségből adódó esetleges veszteségeit, mert korábban nem elég körültekintően készült az idei szezonra. Az más kérdés, hogy a kiélezett versenyben szerencsés döntés-e, ha túl olcsón meghirdetett nyaralásokkal biztosítja be magát egy utaztató, majd utólag magyarázkodik, és pluszköltségeket próbál lenyomni a már biztosnak tűnő ügyfél torkán. Emiatt ugyanis többen elállhatnak a megrendelt nyaralástól, ami tömeges visszalépés esetén megkérdőjelezheti egy gyengébb tőkeerejű cég piaci helyzetét, sőt, a szakember szerint a rossz árkalkulációba akár bele is lehet bukni.
– Az utazási irodák mostanáig vártak azzal, hogy az elmúlt időszakban szinte napról napra ugrándozó árfolyam stabillá váljon, és ki lehessen számolni, mi az a lélektani határ, ami még nem okoz veszteséget az utaztatónak – magyarázta az elnök. Habár a forint manapság a 270 forint körüli árfolyamon mozog, az idei nyárra szóló ajánlatokat a gyakorlat szerint tavaly október és december között, vagyis átlagosan 260 forinton számolták ki a szolgáltatók. Így most az akkori árakhoz igazítják az ajánlatokat, ami jogszerű – erősítette meg.
A forintárfolyam elszenvedőinél is rosszabbul járt az az olvasónk, aki a Neckermann osztrák katalógusából akarta megrendelni és euróban szerette volna kifizetni olaszországi nyaralását. Az iroda munkatársai azonban azt javasolták neki, válassza ki ugyanazt az utat a magyar magazinból. Mint mondták, így jobban jár és nem kell tartania a forint árfolyamának ingadozásától. Ráadásul, tették hozzá, a Neckermann 16 éve nem emelte a díjait és most sem fogja. Olvasónk márciusban befizette a teljes összeg 30 százalékát, nagyjából 270 ezer forintot, majd két hónapig várta, hogy a cég tájékoztassa a további tudnivalókról. Ez nem történt meg, de kapott egy levelet, amelyben közölték, hogy a forint gyengülése miatt nyolc százalékkal nőttek az árak, s a különbözetet be kell fizetnie. Olvasónk ekkor jelezte: átjelentkezne az osztrák újságban meghirdetett útra, ám erre nem volt mód. Szerinte az osztrák és magyar katalógus közti árkülönbség majdnem 150 ezer forint volt.
A nyaralás körüli problémákat bonyolítja az is, hogy olvasónk tizennyolc fős utazást tervez, összesen négy kocsival. Ugyanakkor a lefoglalt három apartmanhoz csak három garázs tartozik. Igényelt tehát egy pluszparkolóhelyet, továbbá egy gyerekágyat. Erre a katalógus alapján van is lehetőség, ráadásul korábban az iroda munkatársai azt ígérték, teljesítik kérését. A Neckermann-nál is általános szabály, hogy ha külön szolgáltatás teljesítését vállalják, azt minden esetben írásban vissza is igazolják az ügyfeleknek. Olvasónkat azonban az iroda ennek ellenére nem értesítette, ezért végül személyesen hívta fel az olasz üdülőt, ott azonban kiderült, nem tudtak az igényelt parkolóhelyről és gyerekágyról. A férfi ezek után többször is felkereste az irodát, hogy találjanak megoldást a gondjára, hiába. Nem tudták megmondani neki, kihez fordulhatna az ügyben és az iroda vezetőjéhez sem kapott elérhetőséget.
– Az idei nyárra egy évvel ezelőtt kötöttük meg a szerződéseket külföldi partnereinkkel, ekkor az euró átlagos árfolyama 237 forint volt. A díjemelésünk időpontjában viszont az euró, a magyar jegybank középárfolyama szerint 284,47 forintot ért. Katalógusunk megjelenésekor nem számítottunk arra, hogy ekkora lesz az ingadozás – tájékoztatta lapunkat az üggyel kapcsolatban Szvoboda János, a Neckermann cégvezetője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.