Vita a termékkódexről

Újabb megbeszélést tart ma a Gazdasági Versenyhivatal a néhány hete általa elmeszelt élelmiszer-etikai kódexről, holnapra pedig ötpárti egyeztetést hívtak össze, mivel továbbra sem biztosított a hazai gazdák védelme a multinacionális cégek uralta magyar élelmiszerpiacon. Központi szabályozás híján egyelőre csak helyi kezdeményezések igazolják, hogy a lakosságnak és a gazdaságnak előnyös a magyar érdekek védelme.

2009. 06. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma a Gazdasági Versenyhivatalban (GVH), holnap pedig ötpárti megbeszélésen tárgyalnak a több mint féléves egyeztetések után nemrégiben aláírt élelmiszer-etikai kódexről, mivel még júliusi életbe lépése előtt megálljt parancsolt a GVH a magyar áruk védelmére alkotott szabályoknak, mondván: azok sérthetik az uniós szabad piaci versenyt. Így még hónapokig nem lesz biztosítva, hogy a magyar áruk részesedése 80 százalékra emelkedjen a nagy áruházláncok polcain, vagyis a gazdák előnyösebb pozícióba kerüljenek a honi kereskedelemben. Egyelőre nem kapnak védelmet a beszállítók a kereskedők évek óta kifogásolt visszaélései ellen sem, tehát a hazai feldolgozók továbbra is kénytelenek olyan aránytalanul magas sarcokat fizetni a multiáruházak felé, amelyekért tényleges szolgáltatást nem kapnak, mert csupán a nemzeti piacra való bekerülés díjai ezek.
A magyar élelmiszer-kereskedelem globalizációjának a kisbeszállítók a vesztesei, a kilencvenes évek óta máig tartó folyamatban ugyanis sorra özönlötték el hazánkat multinacionális tőkéből nemzeti piacokat bekebelező kereskedelmi vállalatok, nemritkán azzal a céllal, hogy az anyaországukban vagy a vállalat valamely másik országában termelt árukat adhassák el a helyi termékek kárára – állapítja meg legfrissebb kutatásában az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI). A kereskedők és a beszállítók között gyakorta feszülő viszony hátterét feltárni hivatott anyag úgy fogalmaz: a magyar gazdasági élet szereplői büszkén könyvelték el, hogy hazánk külföldi tőkevonzó képessége a kereskedelemben is érvényesült, miközben a befektetők – gyakran nem titkoltan – beruházásaikkal gyakorlatilag a magyar piacot is magukévá tették. Ekképpen nemzeti érdekeinknek csak egy szűk keresztmetszete érvényesülhetett a hazai élelmiszerpiac koncentrációjával, amikor is tőkeerős nemzetközi társaságok özönlötték el az országot, de nem gazdaságunk fejlődésének részeként, hanem külső behatásra. A magyar termelők és feldolgozók áldatlan helyzetét jelzi, hogy a piaci feltételeket napjainkban ezek a profitorientált cégek diktálják.
Az AKI kutatása megerősíti azt a több felmérés által már megállapított tényt, miszerint a hazai termelők többszörösen kiszolgáltatott helyzetben vannak a külföldi áruházláncokkal szemben, leginkább azért, mert míg a multik beszerzési lehetőségei szinte korlátlanok és átnyúlnak határainkon is, addig a magyar gazdák lehetőségei arra, hogy eladják a megtermelt élelmiszert, igen szűkek és nemritkán a kereskedők „jóindulatától” függenek. Az AKI tanulmánya pontokba szedve sorolja fel azt a 79 féle sarcot, amelyet a láncok szednek beszállítóiktól a piacra kerülésért cserébe, s tételesen elemzi azt a jellemző gyakorlatot is, amit az erőfölényben lévő kereskedők alkalmaznak a termelőkkel szemben. A kutatás azt is megemlíti, hogy bár a gazdasági válság felerősíti a piacon egyébként is jelen lévő ellentétes viszonyokat, azonban több állam már megtalálta a megoldást a hazai cégek túlélése érdekében. Franciaországban például úgy próbálnak úrrá lenni a válságon, hogy előnyben részesítik saját nemzeti vállalataikat, illetve azok szolgáltatásait. Ilyen jellegű próbálkozásainkat ugyanakkor akadályozhatja, hogy hazánk kiszolgáltatott a külföldi tőkének.
Mint azt már többször megírtuk, az agrártárca vezényletével megalkotott élelmiszer-etikai kódex éppen ezt a visszás helyzetet kellett volna, hogy rendezze, ám az még júliusi hatályba lépése előtt hamvaiba hullt a versenyjogi szabályok miatt. Ha már a kormány próbálkozása elbukott, hogy védőszárnya alá vonja a hazai termelőket, egyre több olyan kezdeményezésről hallani, amely azt mutatja: a magyar társadalom helyi szintű kezdeményezésekkel maga igyekszik menteni honi értékeinket. Kerületi kezdeményezésből országos hálózattá nőtte ki magát például mostanra a néhány hónapja alapított szociális bolthálózat. A Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek (Magosz) kezdeményezése mögött az a küldetés áll, hogy lehetőséget nyújtsanak a vidéken élőknek, a termelőknek és gazdálkodóknak a multiáruházaktól független értékesítésre, közvetítők és méltatlan felvásárlási árak nélkül. A Magosz alapötlete az volt, hogy a termelők által közvetlenül beszállított alapvető termékekből – mint zöldség, gyümölcs, tejtermékek, pékáruk, méz, tojás, házikolbász – a hálózathoz csatlakozó kereskedőknél állandóan lehessen vásárolni, ráadásul jóval olcsóbban, mint az áruházakban megszokott és gyakran ismeretlen eredetű árucikkekből. Jelenleg 30 szociális bolt működik, s több mint 740 üzlettulajdonos jelezte csatlakozási szándékát a hálózathoz. Budai Gyula, a Magosz szövetségi igazgatója elmondta: a szociális boltokba a beszállítói, termelői kört a Magosz határozza meg, s megállapít egy maximált árat is, amelynél többért nem lehet értékesíteni a terméket. – Az országos hálózatot 200 üzletre tervezzük – mondta az igazgató.
Június 9-én indítja lokálpatrióta programját a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (BOIK) a helyi vállalkozások részvételével. A Vedd és védd elnevezésű program első állomása egy megyei termékeket felvonultató vásár, amelynek célja, hogy a helyiek a megyében termelt árut és a helyi szolgáltatásokat részesítsék előnyben. – Számításaink szerint évente mintegy 100 milliárd forint értékű olyan megrendelés, beszerzés kerül megyén kívüli vállalkozásokhoz, amelyet a helyi cégek is teljesíteni tudnának – mondta Pintér Zoltán, a BOIK projektmenedzsere, hozzátéve: ez az összeg máshol teremt fizetőképes vásárlóerőt, adózó jövedelmet, munkahelyet. A Vedd és védd programmal a helyi vállalkozásokat támogató vásárlásokra ösztönzik a megyeieket, de ezenkívül számos más módon igyekszik a kamara segítséget nyújtani. Így például honlapján megtalálható a minősített helyi építőipari, fuvarozó és más vállalkozások jegyzéke.
Ezzel együtt nem a miskolci az első lokálpatrióta kezdeményezés az országban. Február eleje óta tart a Vedd és védd a szentesit nevű mozgalom, amit szentesi vállalkozók indítottak, hogy erősítsék a gazdaságot és megtarthassák munkahelyeiket. Az akcióhoz több helyi vállalkozó és egy áruházlánc is csatlakozott: mindannyian egy matricát ragasztanak a bolt ajtajára, felhívva a vásárlók figyelmét arra, hogy vásárlásaikkal a helyi vállalkozókat tartják életben. Bocskay István ötletgazda szerint a kezdeményezés lényege az, hogy összefogásra biztassa az embereket. A kezdeményezéshez csatlakozott hentes-, virág-, édességbolt, egy élelmiszer-hálózat, étterem és tervezőiroda is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.