Karel Gott 70

I N F R A K U L T Ú R A

2009. 07. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ember és környezete kapcsolatának többek közt van egy hangzó, szonorikus oldala is. Az ember különféleképpen viselkedhet az élvezetet szolgáló hangingerekkel, azaz a zenével szemben, amely „a hangok összekapcsolásának művészete, a fül számára kellemes módon”. A nagy megengedő, Jean-Jacques Rousseau írta ezt, és rendben is van így, de akkor mi a giccs? A művészet patologikus formája, „gradus ad Parnassum” – lépcső a Parnasszusra –, napjaink elidegenedésének egyik megnyilvánulása, vagy esztétikai stílus? A kérdést Abraham A. Moles teszi fel A giccs, a boldogság művészete című hézagpótló szakmunkájában, joggal. Hová tegyük hát a tegnap hetvenéves Karel Gottot, aki évtizedek óta ott ácsorog a küszöbön a lépcső mellett, és egyben a határon is egyensúlyoz? Könnyű lenne az elefántcsonttoronyból megcsördíteni a karikás ostort, de azért mégis.
Karel Gott Pilsenben született, és híresebb, mint a világ legjobb söre, hatása felmérhetetlen. Mert kevés szebb látvány van a világon, mint amikor negyven részeg magyar fogorvos üvölti kórusban egy évfolyam-találkozón, hogy Páni a paní, vím, jak se rusí zal, ja tíhnu dusi jen k lady Carneval. Villanyszerelőnek készült, mint Walesa, aztán majdnem ő is köztársasági elnök lett 2003-ban, ami azért lett volna szép, mert Havel úr nem tud énekelni, tehát adott esetben a világ gazdagabb lett volna egy Gott–Jagger duettel. Erről már lecsúsztunk, de közben sok víz lefolyt a Vltaván. Gott érdeklődése a konnektoroktól a villanygitár felé fordult, és egy hirtelen fordulattal hamarosan ő lett a prágai csalogány, kelet Sinatrája, Prága aranyhangja és a cseh kultúra nagykövete, bár ez utóbbi funkcióról sokáig azt hittem, hogy Hrabal, Kundera, Menzel, Keith Richards, esetleg Rudolf Hrusinsky tölti be. De nem, az van, hogy ha beütjük a google-ba, hogy Karel, Gott előbb jön ki, mint Capek, pedig őt még az anarchoszindikalista Hasek is szerette. A husaki morcos konszolidáció (alig volt szebb, mint Klement Gottwald országlása) ikonja gyorsan betagozódott a Skoda és a knédli mellé, és országhatárok sem állíthatták meg népszerűségét, pedig azokat akkoriban igen szigorúan őrizték. Népszerűsége egyre nőtt Ausztriában és Németországban is, sőt 1967-ben féléves szerződést kapott Las Vegasba, Magyarországon pedig feltűnt egyik legjobban sikerült klónja, Korda György, akkor még Klára asszony nélkül. A jelenség máris túlmutatott önmagán, sőt időn és tereken, még Julio Iglesias is sokat profitált belőle. A tehetség pedig ráadásul olyan, hogy ha felüti a fejét, lekaszálni is nehéz.
Kevesen tudják, pedig igaz, hogy Karel Gott nemcsak énekel, de még fest is. Érdemes beszerezni 1999-ben megjelent Obrazy című albumát, tovább árnyalja a képet. Gott miután lerótta a tiszteletköröket az impreszszionisták és a kubisták asztalai körül, lehorgonyzott a hiperrealizmusnál. Egója igen fejlett, szinte minden képén megjelenik a mester maga, ez alól még a Roll Over Beethoven című vászna sem kivétel, bár azon egy helikopter a nagy Ludwig von mellszobrát világítja meg, de azért hősünk is ott tvisztel a jobb alsó sarokban, biztos ami biztos. De a legszebb mind közül az Obdív a Závist című festmény, amelyen Jézust látjuk elektronicski gitárral vidám gruppik között, a mennyből pedig szépen nyomja a fúvós szekció, a trombitás kiköpött Armstrong. Karel Gott népszerűsége ma is töretlen. És még csak hetvenéves. Isten éltesse.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.