Nyári utazás csődországba

Veszélyes nyár elé nézünk. Előfordulhat, hogy hiába tett félre az általunk kiválasztott utazási iroda biztosítékot, csőd esetén mégsem kapjuk vissza a pénzünket. A fizetésképtelenné vált 5 Kontinens utazási irodáról például kiderült, hogy a cég 40 millió forintos vagyoni biztosítékából nem tudják a kétezernél is több pórul járt utast kártalanítani. Az iroda eltitkolta valós árbevételét.

2009. 07. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most már biztos, hogy nem tudnak minden pórul járt utast kártalanítani a múlt héten csődbe ment 5 Kontinens utazási iroda erre a célra félretett 40 millió forintos vagyoni biztosítékából. Ez azt jelenti, hogy az az 1800 honfitársunk, aki a csőd előtt a társaságnál fizetett be valamelyik útra, bottal ütheti a nyaralásra szánt pénz nyomát. Az utazni szándékozók a befizetett összegnek csak egy töredékét kapják vissza, azt is csak hetek múlva. Az iroda fizetésképtelensége a csőd pillanatában a kint- tartózkodókat is figyelembe véve összesen 2091 utast érintett.
– Eddig több mint 400 kárbejelentés érkezett az 5 Kontinens ügyfeleitől, ez a szám várhatóan 640-re nő – mondta Horváth Péter, az utazási iroda kötelező vagyoni biztosítékát kezelő QBE Insurance Europe Limited magyarországi fióktelepének értékesítési igazgatója. Közölte: az, hogy mennyi pénzt kapnak a pórul járt ügyfelek, csak azután derül ki, ha pontosították, mennyi bevétel folyik be az iroda számlájára, illetve mekkora a ki nem egyenlített tartozások összege. Kiderült ugyanis, hogy a csődbe ment utaztató több szolgáltatónak, köztük más irodáknak is tartozott, és például a csőd pillanatában gyanútlanul kinttartózkodó utasok ciprusi, török és krétai szállásait már a biztosítónak kellett kiegyenlítenie a nála elhelyezett tartalék összegéből. Az 5 Kontinens csődje meglepte a szakmabelieket is, mivel a társaság 2008-as árbevétele alapján a tizenkettedik helyen szerepelt a kiutaztató utazási irodák toplistáján.
– Szinte biztos, hogy a rossz gazdálkodás vezetett a váratlan csődhöz: nem jól mérték fel az idei piacot, és túl olcsón kínálták az utakat – mondta lapunknak a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke. Molnár Gabriella kifejtette: bár az
5 Kontinens szabályosan működött, mert szerepelt a hatósági nyilvántartásban, és rendelkezett vagyoni biztosítékkal is, azonban valószínű, hogy tavalyi forgalmáról és idei várható bevételéről a valóságnál szerényebb adatokat vallott be. Ez alapján állapítja meg ugyanis a jogszabály a vagyoni biztosíték, azaz a kaució nagyságát. Hiába tehát a kormányrendelet, ha a kaució alapját képező árbevételről önkéntesen vallanak az utaztatók. – E tekintetben a hatósági nyilvántartást vezető Magyar Kereskedelmi és Engedélyeztetési Hivatal folyamatosan ellenőrzi az irodákat, de nem lehet naponta vizsgálni az ezernél is több bejegyzett céget – jegyezte meg a szakember, aki szerint az idén útra indulóknak fokozottan kell figyelniük, melyik irodánál fizetik be a nyaralást. Ellenőrizni kell például, hogy az utaztató szerepel-e a hatósági nyilvántartásban, van-e vagyoni biztosítéka, és mindenről szerződésben kell megegyezni, hogy azután lehessen mire hivatkozni a felmerülő vitákban. Azok a pórul járt utasok, akik nem kapják vissza az 5 Kontinensnél befizetett teljes összeget, később bírósághoz is fordulhatnak, hogy a cég felszámolása során tekintetbe vegyék kárigényüket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.